Kirjoittaja
Aihe: Electrolux hiiteen, tilalle kompressori kaappi mutta mistä edullisesti (Luettu 149839 kertaa)
« Vastaus #241 : 9.02.2013 kello on 14:33 »
Vaihdoin uuden termostaatin ja ainakin ensimmäisessä koekäytössä se toimi normaalisti . Eli kävi ensin aika pitkään pysähtymättä ja kun oli kylmentynyt, kompura pysähtyi. En ollut koko ajan veneessä kaapin vieressä , mutta kun menin ja avasin oven , kompressori taas käynnistyi. Termarin anturi on kaapissa ja säädinosa ulkopuolella. Aikaisemmin siis kompressori saattoi välillä käydä minuutin , 5 minuuttia tai vaikka puoli sekuntia kerrallaan. Monena aamuyönä on joutunut menemään ja sammuttamaan mokoman. Ehkä ensi kesänä saa rauhassa nukkua.
Onkos kuin vanha sulla kaappi? Mulle matkahuolto toi kaapin viikko sitte ja on vain koekäytetty. Jos tässä on termarivika jo uudesta niin ei hyvä.
« Vastaus #242 : 9.02.2013 kello on 19:04 »
Josko siinä on elektroninen termostaatti, niin se voi toimiakin noin. Mekaaninen termari hajoaa jos se kytkee ja sammuttaa noin usein kopressoria, mutta elektronisessa ei ole siinä mielessä kuluvia osia, että se olisi moksiskaan jatkuvasta käynnistymisestä ja sammumisesta.
Tuohan on se energiaa säästävin vaihtoehto jos käynnistysvirtapuls si vaan on pieni.
Ajattelitko että tuo elektroninen termostaatti on kärjetön ? Onko sellassii sydseemeit jotka kytkee päälle jonkin laitteen ilman kärkitoimintoa ? Oli kärki termarissa/kontaktorissa on aina "kipuna" paikka "läsnä" jossa tulee ennemmin/myöhemmin "onkelmaa" . . . Pehmot lienee liian kalliita tollasiin . . . Tosin pehmot joihin olen törmäillyt on 100kw ja isompiin moottoreihin tarkootettuja joten painivat "toisesluokas" . . . ( Eikä nekään "leipätyötäni" ) Joten RR selvennä kun tiät noi jutskat . . .
« Vastaus #243 : 9.02.2013 kello on 19:20 »
Ajattelitko että tuo elektroninen termostaatti on kärjetön ?
Onko sellassii sydseemeit jotka kytkee päälle jonkin laitteen ilman kärkitoimintoa ?
Oli kärki termarissa/kontaktorissa on aina "kipuna" paikka "läsnä" jossa tulee ennemmin/myöhemmin "onkelmaa" . . .
Pehmot lienee liian kalliita tollasiin . . . Tosin pehmot joihin olen törmäillyt on 100kw ja isompiin moottoreihin tarkootettuja joten painivat "toisesluokas" . . . ( Eikä nekään "leipätyötäni" )
Joten RR selvennä kun tiät noi jutskat . . .
Tarkkaan en itse asiassa tiedä miten toimivat mutta esim. enston lista- ja tupapattereissa on ollut elektroninen termari jo aikalailla kauan. Max. ohjauskyky termarilla on 1900W valmistajan mukaan listassa. Ja se hystereesi on todella pieni. Joku oli rakentanut tehdasalueelle junaradan vilkkuvalot mekaanisella aikareleellä. Toimintakertoja luvattu miljoona, ei kauaa toiminut. Tosin vahingossa, myyntimies oli myynyt releen elektronisena.
« Vastaus #244 : 9.02.2013 kello on 19:22 »
Onko sellassii sydseemeit jotka kytkee päälle jonkin laitteen ilman kärkitoimintoa ?
Aika yleistä ollut iät ja ajat. Esim autojen can-väylässä toimivat laitteet. Vilkkurelettäkään ei taida monesta löytää. Toisaalta on niissäkin releitä, muttei kaikkialla.
« Vastaus #245 : 9.02.2013 kello on 19:25 »
Kyllä elektroonisia termareita on,(sairaalat,laboratiot,auto maalaamot;) Kaikki,missä ei voi käyttää mekaanista relettä,onhan olemassa triakin,fetit!!
« Vastaus #246 : 10.02.2013 kello on 12:21 »
Mikäs tälläinen kaappi on? Ilmeisesti juuri sellainen pikkukompurakaappi 12V, löysin varastostani!!!!
Ei aina muista mitä nurkissa on,,,,
« Vastaus #247 : 10.02.2013 kello on 12:31 »
Tuo kyllä näyttää perinteiseltä 230 v kompuralta, jossa on invertteri kyljessä.
Selvästi lukee tuossa kompurassa kyllä 12v
« Vastaus #248 : 10.02.2013 kello on 13:15 »
Pieni on, jos on invertteri. 
« Vastaus #249 : 10.02.2013 kello on 13:23 »
Pieni on, jos on invertteri. 
Kyllä se on,riittää kompuralle!!
« Vastaus #250 : 10.02.2013 kello on 15:02 »
onko joku nähnyt sitt muunlaisia"12"voltin jääkaapin kompuroita, aina mitä minä oon nähnyt niin niissä on "elektroniikkapoksi" kyljessä
« Vastaus #251 : 10.02.2013 kello on 15:05 »
onko joku nähnyt sitt muunlaisia"12"voltin jääkaapin kompuroita, aina mitä minä oon nähnyt niin niissä on "elektroniikkapoksi" kyljessä
Näin on,jollakin se tasavirta pitää "pätkiä" !!
« Vastaus #252 : 10.02.2013 kello on 15:36 »
Danfossin sivuilta kuva vastaavasta sähköboksista. Siihen liitetään termari ja puhallin sekä sisävalo, tai mikä tuo ledi olisi? Se minkälaista jännitettä moottorille lähtee, kiinnostaisi kovasti, mutta ei se minulle selviä?
« Vastaus #253 : 10.02.2013 kello on 17:08 »
Oma lisä kompurakaappi on nyt paikallaan ja termari katkoo suoraan invertteriä. Keinukytkin vielä virtakaapeliin. 
« Vastaus #254 : 10.02.2013 kello on 19:25 »
Ei helkutti..nyt kun toin kaapin testiin sisälle ihmettelen samaa itsekkin.Siis uusi pakasta vedetty kaappi keittiön apupöydällä pöhisee ensin 1-2 min. on sitten saman verran hiljaa ja taas alkaa hurina...kaappi on 12V akun päässä jossa virtaa kyllä riittää ja jännite ei ole lähelläkään katkaisujännitettä. Mun kaapissa on onneksi takuu vielä ja lähetinkin jo myyjälle ja valmistajalle kyselyä oudosta käyttäytymisestä.
Mielestäni tuo on ihan normaalia käytöstä silloin kun tavara kaapin sisällä on lämpöisempää kuin mitä aseteltu kaapin tavoitelämpötila on. Kunhan lämpötila vakiintuu, niin eiköhän se kompuran hiljaisena olo aika pitene. Ymmärsin että sinulla on vettä joka on tarkoitus jäädyttää, jäädyttäminen vaatii energiaa todella paljon. Mutta eipä se ole pahasta vaikka valmistajalta vähän kysäisee toimintafilosofiaa, saahan sillä mielen rauhalliseksi.
|