Kirjoittaja
Aihe: Kuinka pitkän loman kukin pitää ja kuka siitä kateellinen (Luettu 10269 kertaa)
« Vastaus #76 : 9.05.2012 kello on 22:09 »
Pätkätyöläisen arki ei välttämättä ole herkkua. Ja tuo mukanaan kaikenlaista mitä vakituisessa työsuhteessa oleva ei välttämättä tiedosta.
« Vastaus #77 : 9.05.2012 kello on 22:14 »
Huh..huh,Onneksi on pärjättävä eläkkeillä,tili ainakin tulee säännöllisesti,ja onhan tuo riittänyt,jos ei,sitten kiristetään vyötä !! 
« Vastaus #78 : 9.05.2012 kello on 22:18 »
Et taida olla enää kovin nuori. Nuorilla ei paljoa laskupinoa kerkiä kertymään, kun ei ole omaisuutta eikä halutessaan menojakaan. Meillä enempi keski-ikäisillä tai sen kynnyksellä olevilla, joilla on jo vakiintunut elämä, on juttu toinen. Jotkut on pätkätöissäkin omasta halustaan, aina siihen asti, kunnes on rahaa taas lähteä.
No, jos 3-kymppinen sitten on keski-ikäinen, niin ilmeisesti en sitten nuori enää ole. Onko sitten esin 25-v nuori? Elämäntilanteeni on on aivan yhtä vakiintunutta nyt kuin 25-vuotiaanakin.. Ihan samt omakotitalon kulut, vakuutukset ja vesi- ja sähkölaskut tipahtaa postiluukusta kuin aiemmin.. Omaisuuskaan ei ole viimeisen 10 vuoden aikana juuri lisääntynyt muulla kuin asuntovaunulla.. En silti ole kateellinen toisten lomista, olenhan kolmen lapsen kanssa saanut viettää ihanaa "lomaa" vuosia! Nyt on mun vuoro olla työelämässä (jopa kesäisin) ja pidän sitten lomani joskus kun on vakituinen työ ja parempi palkka. Nykyisellä 819€ kuukausipalkalla ei kovin pitkälle lomalle lähdetä. Kiitos ihaa ymmärryksestä.
« Vastaus #79 : 9.05.2012 kello on 22:24 »
Lomia on vietetty. Lähes 40-vuotisen työuran aikana kokonaiset kaksi kertaa neljä viikkoa yhteen putkeen. Viimeinen loma oli sitten vähän pitempi, alkoi 29.4. 2010 ja päättyi 28.2. 2011. Oli kertynyt "pankkiin" sen verran pitämättömiä. Tämän jälkeen alkoivat eläkeläisen kiireet.
« Vastaus #80 : 9.05.2012 kello on 22:30 »
Minäkin olen ollut yrittäjänä 50 vuotta,omasta mielestäni olen eläkkeeni ansainnut !!
« Vastaus #81 : 9.05.2012 kello on 22:33 »
Uskallankohan enää puhua pienempi palkkaisen puolesta..monella alalla, siivoojista lähtien, on ollut puhetta lomarahojen pitämisestä vapaana, sehän on loistava tapa jatkaa lomaa...mutta siinäkin on ongelma pienipalkkaisen näkökulmasta, nimittäin se että kuukauden ajan ei tule sitä rahaa mistään mutta syötävähän sitä kuitenkin olisi, jos se palkka on pieni ja käytännössä palkka menee elämiseen niin entäs se palkaton kuukausi, mistä otat ne rahat ?
« Vastaus #82 : 9.05.2012 kello on 22:35 »
« Vastaus #83 : 9.05.2012 kello on 22:38 »
Uskallankohan enää puhua pienempi palkkaisen puolesta..monella alalla, siivoojista lähtien, on ollut puhetta lomarahojen pitämisestä vapaana, sehän on loistava tapa jatkaa lomaa...mutta siinäkin on ongelma pienipalkkaisen näkökulmasta, nimittäin se että kuukauden ajan ei tule sitä rahaa mistään mutta syötävähän sitä kuitenkin olisi, jos se palkka on pieni ja käytännössä palkka menee elämiseen niin entäs se palkaton kuukausi, mistä otat ne rahat ?
Miten niin ei tule? Sehän on se lomaraha sille ajalle.
« Vastaus #84 : 9.05.2012 kello on 22:39 »
Huoh.... lienenköhän todellakin ainoa joka ihmettelee todellakin tuollaista, pätkätöissäkin omasta halustaan
Poimin tuon ja jätän loput omaan arvoonsa, sillä mitään mainitsemistasi asioista, jotka olet esittänyt aiemminkin, en ole väittänyt enkä itsestäni kertonut. Muille kommenttiani ihmetelleille kerron, että kyllä vaan on totta, että tämän päivän 20-30 vuotiaissa, jopa vanhemmissakin, on paljonkin ihmisiä, jotka eivät halua elää minun ikäluokkani normaaliksi katsomaa elämää (pankin) omistusasuntoineen ja vakituisine työpaikkoineen, vaan matkustelevat miten tykkäävät, välillä maailmalla töitä tehden, välillä Suomeen palaten. Pienellä rahalla. Tai sitten sellaisia vaan sattuu olemaan mun tuttavapiirissä tavallista enemmän. Minun mainintani pätkätöistä eivät kohdistu keneenkään pakosta pätkätyösuhteita tekevään, vaan nimenomaan edellä kertomallani tavalla eläviin. Ja tämäkin alkoi vain pohdintana Kimin tyttären reissuun liittyen, kun mainitsin, että kaikki eivät edes ala rakentaa sitä "norminmukaista" aikuiselämää.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2012 kello on 07:02 »
« Vastaus #85 : 9.05.2012 kello on 22:47 »
Tässäpä tulee kommenttini. Ehkä turhaankin otan kantaa/kirjoitan, koska tunnen tämänkin foorumin valitettavasti olevan hieman kuin sisäänpäin lämmennyt SFC-alue. Toivon ettei kukaan ottaisi hernettä nenään, vaan ainakin miettisi asiaa ennenkuin ajattelee, että höpö höpö, nimittäin useampikin tuttavani on kertonut, että "tähänkin porukkaan" on hankala päästä sisään ja olen itse huomannut samoin. Mielestäni tämä loma-asia on hyvä keskustelun aihe, jossa toiset henkilöt purnaavat ollessaan "päivätyössä" seitsemästä-kolmeen ja sen jälkeen laittavat ns. "työpaikan oven kiinni" ja tulevat jälleen seuraavana päivänä töihin. Heillä on omasta mielestään huonot lomat, koska neljä viikkoa on lyhyt aika ja tosi on, että kaikki eivät voi pitää lomiaan heinäkuussa. Itse olen työskennellyt jo vuosia työssä, jossa ei ole työaikaa vaan yhtiö on tehnyt kanssani sopimuksen, jossa edellytetään, että työt tulee tehtyä. Voin hyvinkin sopia kesälomieni viettoajankohdan ja olla "lomalla" vaikka juhannuksesta elokuun alkuun tai suunnitella kaikki vaimoni töiden mukaan. Edellisen lauseen loppuun kaikki kuulostaa vielä hienolta/mukavalta, mutta tosiasiassa olen töissä vuodesta keskimäärin 365 päivää 24 tuntia vuorokaudessa. työni puolesta vastaan päivittäin vähintään 30:een sähköpostiin ja samaan määrään puheluihin. Puhelut voivat tulla esim illalla klo 22.00 aikaan torstaina tai 07.00 aikaan sunnuntaina. Tällä viestillä en tosiaankaan halua korostaa itseäni enkä moittia ketään muutakaan, vaan tuoda esille sen toisenkin puolen. Nekin, jotka pystyvät suunnittelemaan omat lomansa tai ovat oikeutettuja viettämään vuodessa 7-8 viikkoa lomaa, ei todellakaan välttämättä tanssi "ruusuilla" nimim. tänään esikoisen saanut tuore isä, joka on tehnyt illalla ns. puuttuneet tunnit, että saa päivän aikana tulleet sähköpostit purettua ennen huomisen uusia (tänään 235 sähköpostiviestiä, joista onneksi osa on ns. roskakoriin suoraan tavaraa). Ehkä tärkein asiani tässä yhden työmiehen tilityksessä kiteytyy ensimmäiseen lauseeseeni. Toivoisin kaikkien ajattelevan, että mikäli foorumille halutaan kirjavuutta, uusia jäseniä ja sen mukaan uusia kirjoituksia, suhtautuvan uusiin jäseniin sen mukaisesti. Suhtautukaa uusien jäsenten kirjoituksiin myös positiivisesti, kommentoikaa niitä ja antakaa heidän tuntea olevan osa porukkaa. Kiitos ja anteeksi. Pete Ps. ei anneta tälle foorumille samaa kohtaloa, kuin samaa nimen alkuosaa käyttävälle toiselle foorumille, joka näyttää aika "hiljaiselta"  Hyvää karavaanarauskesää kaikille tasapuolisesti.
« Vastaus #86 : 9.05.2012 kello on 22:51 »
Beedron erinomaiseen vastaukseen on hyvä lopettaa tältä erää keskustelua.
|