Tekniikkakeskustelut > Vetoautot
Manuaali vs Automaatti
kuusaan.matti:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 21.04.2013 kello on 22:10 ---Nuo vanhat DAF / Volvon CVT vaihteistot olivat remmivetoisia portaattomia. Nykyisin ne ovat ketjutyöntöisiä.
Mulla oli aikoinaan piskuinen Micra 1,3 CVT vaihteistolla. Emäntä härnäsi sillä Bemaripoikia liikennevaloissa, vaikka yritin kieltää. Se lähti kuin huippuunsa venytetty kuminauha.
Siinä oli jonkinlainen sähkömagneettinen pulverikytkin, mikä toimi napakasti, eikä ryömittänyt lainkaan.
--- Lainaus päättyy ---
Just semmonen Micra oli meilläkin, lähtee kyllä hyvin kun painaa kaasun pohjaan. Paholainen iski joskus liikennevaloissa jos sattu semmonen kisailija bemari kaasuttelemaan vieressä, pakko oli nöyryyttää lähtönopeudessa :D (0-50)
kuusaan.matti:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 21.04.2013 kello on 22:19 ---Kuorma-autoissa hyvin vähän enää hankitaan manuaaleja.
Niissä on kuorman- ja mäen jyrkkyyden tunteva automatiikka. Lähtee aina liikkeelle taloudellisesti ja loikkii vaihteet tilanteen mukaan.
Vanhat Sisu miehetkin ovat jo nöyrtymässä. Suorahampaiset Fullerit eivät enää pärjää nopeudessa metsissä ja montuilla. Uudet automatit ovat robotteja, joissa itse vaihdelaatikot ovat synkronoimattomia suorahampaisia ja hyvin nopeita. Vaihteistot ohjelmoidaan eri käyttötarkoituksia varten. Softa syötetään sen mukaan ajetaanko asfaltilla, vaiko maastossa. Myös kuljettaja voi vaihtaa ohjelmaa ajon aikana.
--- Lainaus päättyy ---
Just juttelin kuorma-autokauppiaan kanssa samasta aiheesta.
Fullerinkin saa ilman robottia, mutta maksaa enemmän, käsityötä nykyään.
Varmasti sellaisenkin joku jäärä ottaa. :)
iso-juuso:
Kaupat tein uudesta autosta, manuaalivaihteet siinäkin (minulle ehdoton.) Eikä kyse ole mistään muusta kuin makuasiasta!
ihaa:
Merkkiähän ei Fiat mies vaihda ? ;)
pentti:
--- Lainaus käyttäjältä: ihaa - 22.04.2013 kello on 10:06 ---Merkkiähän ei Fiat mies vaihda ? ;)
--- Lainaus päättyy ---
Fiati kassa pärjätty hyvin. Automaattina 2 kuskia ajatellen. 2 koe ajoi ja tykkäs helppoudesta. Thumb
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta