rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Hupiakun lataus invertterillä.  (Luettu 29454 kertaa)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 8.08.2025 kello on 20:21
Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
« Vastaus #45 : 13.01.2012 kello on 13:52 »
Turhan höpöttäjän tapauksessa tuosta laturista voi olla kyllä hyötyä. Jos käsitin oikein niin autoa ajaessa ei lataa kunnolla hupiakkua ja jos kytkee ton ylläolevan niin silloin hupiakut latautuu. Kytkentä on ilmeisesti tarkoitus tehdä erillisillä kaapeleilla. Tosin minä korjaisin sen alkuperäisen vian.

Miksi tuo auttaisi. Jos laturin teho on 60Ah ja se käytännössä käy koko ajan maksimirasituksella niin eihän sitä energiaa minkään energiaa itse kuluttavan lisälaitteen kautta voi saada lisää.
Jos laturi olisi isompi tietty jännitteen nostaminen auttaisi, nyt en tajua mitä hyötyä tuosta olisi kun virtaa ei ole saatavilla.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:36
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #46 : 13.01.2012 kello on 14:06 »
Mutta.. mutta.. jostakin se enerkia on saatava !!
Kyllä sitä energiaa (amppeereita) tulee monessa tapauksessa. Mutta kun se jännite häviöiden vuoksi jää akuille vaikka 12,7-13v TÄLLÖIN ei patteri täyty kokonaan.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.04.2024 kello on 15:31
  • Helsinki Kallio
« Vastaus #47 : 13.01.2012 kello on 14:07 »
En ymmärrä noita "pilkun viilaajia", ei ole mitään merkitystä latausjännitten murto-osista,en mittaa mitään ,laturi autossa huolehtii siitä (120A) ,kesällä kennot,akut on aina täynnä,540 AH, niin auton laturin kuin myös kennojen säädin huolehtii oikeasta latauksesta !!!!

Sama juttu Hurulla, aina kesät talvet akut täynnä vaikka  lämpö päällä jatkuvastiä 3x 100 AH 1startti 2 hupiakkua eikä viikkoonkaan joskus ajeta ollenkaan syksyllä akut tuli 3,5 vuotta vanhoiksi joten uudet varuilta tilalle Puuilo 90€ kpl yleensä jos kolme vuotta vanhenpien akkujen kanssa joutuu jotain erikoisia pelaamaan niin se on turhaa työtä auto ei ole koskaan minulla ollessa ollut verkkovirrassa johtuen "kausipaikasta" asukaspysäköinti täällä stadin keskustassa
Taitaa nämä Fiilikset olla rakennettu liian yksinkertaisesti kun lataukset toimii ihan itekseen omiaaikojaan

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #48 : 13.01.2012 kello on 14:10 »
Onko keskustelussa käynyt ilmi millä jännitteellä turhan höpöttäjän akut latautuu.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
« Vastaus #49 : 13.01.2012 kello on 14:31 »
Sama juttu Hurulla, aina kesät talvet akut täynnä vaikka  lämpö päällä jatkuvastiä 3x 100 AH 1startti 2 hupiakkua eikä viikkoonkaan joskus ajeta ollenkaan syksyllä akut tuli 3,5 vuotta vanhoiksi joten uudet varuilta tilalle Puuilo 90€ kpl yleensä jos kolme vuotta vanhenpien akkujen kanssa joutuu jotain erikoisia pelaamaan niin se on turhaa työtä auto ei ole koskaan minulla ollessa ollut verkkovirrassa johtuen "kausipaikasta" asukaspysäköinti täällä stadin keskustassa
Taitaa nämä Fiilikset olla rakennettu liian yksinkertaisesti kun lataukset toimii ihan itekseen omiaaikojaan
   Vanhassa vara parempi !!!! ;D

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:57
« Vastaus #50 : 13.01.2012 kello on 15:11 »
Onko keskustelussa käynyt ilmi millä jännitteellä turhan höpöttäjän akut latautuu.

Ei tämän tarkemmin, mutta olen koko ajan käsittänyt, että kysymys olisi jännitehäviöstä. http://karavaanari.org/index.php/topic,3477.msg46734.html#msg46734

• Kalustoon kuuluva
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #51 : 13.01.2012 kello on 15:11 »
Jotenkin sai kuvan jotta pitkät kaapelit tipauttaa jännitteen, todennäköisesti olen väärässä  ???

Lainaus häneltä
Lainaus
Kun monessa matka-autossa hupiakun lataus ajaessa on tehotonta, johtuen pitkistä kaapeleista 12V:lla

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #52 : 13.01.2012 kello on 15:31 »
Ei tämän tarkemmin, mutta olen koko ajan käsittänyt, että kysymys olisi jännitehäviöstä. http://karavaanari.org/index.php/topic,3477.msg46734.html#msg46734

Hyvin voi olla kyse siitä.

Jotenkin sai kuvan jotta pitkät kaapelit tipauttaa jännitteen, todennäköisesti olen väärässä  ???

Minulla jostakin syystä kävi mielessä, että tuo on uusi ilmiö. Kaapelit jokseenkin riittävät ja auto on kuitenkin hänellä ollut pitkään.

Akkujen kunto vaikuttaa paljonkin ja jos niitä on kolme yhdistetty niin yksikin heikoilla hapella oleva kenno voi aiheuttaa ongelmia.  Ja napajännite laskee kaikissa jos yksi on huono .

• Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
« Vastaus #53 : 13.01.2012 kello on 15:44 »

Lainaus häneltä

Näin se juuri on. Kaapelit on 6 neliön ja starttiakulta matkaa noin kolme metriä. Harvoin olen neljää päivää hupiakkujen varassa, Jouluna olin. Auto oli piuhassa, mutta uusi älylaturi piiputti, joten ajoon lähtiessä hupiakkujen napajännite oli 12,3V. Kolmen tunnin ajon jälkeen akut ei juurikaan olleet täyttyneet. Uusi laturi on nyt paikoillaan ja auto piuhassa, hupiakuissa ja starttiakuissa 14,1V .   :)

• Kalustoon kuuluva
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #54 : 13.01.2012 kello on 16:09 »
Tällöinpä tuo boosteri nostaisi noitten pikkupiuhojen tipauttaman jännitteen ylös, hiiohoi ja rommia pullo  8)

• Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
« Vastaus #55 : 13.01.2012 kello on 16:16 »
En tiedä minkalaiset piuha vahvuudet muilla on, kuuden neliön piuha mielestäni on jo aika vahva. Jos se olisi vahvempi, niin olisi jo vaikeuksia kytkeä sitä sulakerasioihin ja releiden liittimiin. Jotkut mainostavat, oliko se Mascot merkkinen verkkovirtalaturi, joka puskee 20A. Mikä lie siinä piuhojen vahvuus, eihän ne tietysti ole kolmen metrin mittaiset.   ;)
    Ei rommia nyt, kun on tipaton menossa, mutta hyräillä kyllä voi.  :D

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.06.2025 kello on 19:14
  • Oulun seudulta
« Vastaus #56 : 13.01.2012 kello on 16:40 »
Ja eikös se ollut niin, että akku vastaanottaa suuria virtoja vain lyhyen aikaa ja lopputäyttö vaatiikin sitten todella pitkän latauksen, esim yön yli tai kauemmin?

Mull oli 200 Ah akku hupi puolell ei meinannu pysyy pikku ajoll hengiss ,vepastoll autoo alkulämittäen ,vaikk kolmenumeroinen laturin teho lukema ja kaapelina 35 neliöinen 200A:n releellä kytkeytyvä ja liitokset kunnos. vika johtui liian pienestä akku kapasiteetisa mikä aiheutti liian hitaan varautumisen virrran vastaan ottokyvyn ollessa liian pieni hetkelliseen kulutukseen/varaukseen.. asia korjaantui kun asesensin kaksi 225Ah akkua rinnan eli ny on se 450 Ah. on komiaa kattoo virta mittarii ku puolen tunnin ajon jälkeen viell näyttää yli 40 A pelkästään hupipuolell

Uudenkarheassa hiacessa, oli ajon alkaessa tyhjät akut. Kun ajoi oulusta helsinkiin (reilut 600km), niin perillä oli ominaispainomittari n mukaan 30% ladattu.

Näin kertoi viime kesänä erään paikallisen akkuliikkeen omistaja.

Edit: Muistelisin, että se oli 30%, mutta ei se kauas ainakaan mennyt.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2012 kello on 17:23 »

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
« Vastaus #57 : 13.01.2012 kello on 16:44 »
En tiedä minkalaiset piuha vahvuudet muilla on, kuuden neliön piuha mielestäni on jo aika vahva. Jos se olisi vahvempi, niin olisi jo vaikeuksia kytkeä sitä sulakerasioihin ja releiden liittimiin. Jotkut mainostavat, oliko se Mascot merkkinen verkkovirtalaturi, joka puskee 20A. Mikä lie siinä piuhojen vahvuus, eihän ne tietysti ole kolmen metrin mittaiset.   ;)
    Ei rommia nyt, kun on tipaton menossa, mutta hyräillä kyllä voi.  :D
  Elä välitä,kohta vaihtuu Helmikuu,vielä kaksi viikkoa  ;D!!

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:57
« Vastaus #58 : 13.01.2012 kello on 20:36 »
Näin se juuri on. Kaapelit on 6 neliön ja starttiakulta matkaa noin kolme metriä. Harvoin olen neljää päivää hupiakkujen varassa, Jouluna olin. Auto oli piuhassa, mutta uusi älylaturi piiputti, joten ajoon lähtiessä hupiakkujen napajännite oli 12,3V. Kolmen tunnin ajon jälkeen akut ei juurikaan olleet täyttyneet. Uusi laturi on nyt paikoillaan ja auto piuhassa, hupiakuissa ja starttiakuissa 14,1V .   :)

Noi kaapelit varmasti riittää, mutta jossain liitoksessa on ongelma. Tutki asiaa mittarin kanssa.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:50
  • Lempäälä
« Vastaus #59 : 21.01.2012 kello on 13:42 »
  Liitimet ovat usein "pullon kauloja". Mittaileppa voltti mittarilla onko jännite eroja ja minkä verran missäkin johdossa. Siihen tarvitaan riittävän pitkä johto mittarin toiseen napaan, minulla on 6 m. jota jatkan tarpeen mukaan.
  Opelin latauksessa löytyi 0.9 V.  jännitehäviö alle  0.5 m. matkalla vaikka johto oli jotain 16 neliön.
 http://karavaanari.info/index.php?topic=9469.msg111630#msg111630
  Nuo liittimet sulakkeet ja releet on ongelmallisia-- varsinkin jos on useampi.
  En tarkkaan tiedä että mitenkä se jännitehäviö mittaus kuuluu tehdä, itse kuitenkin olen tehnyt siten:
   Volttimittarin laitan 20 V. asentoon. Hauenleuoilla varustetun johdon laitan laturille siihen pulttiin josta lähtee se paksu johto( ei maadoitus), käynnistetään moottori ja laitetaan kaikki valot puhaltimet ja lämmittimet päälle, mittarin toinen piuha pistetään akun + napaan (ei kenkään). Hyvä olisi olla alle 0.3 V.
  Maadoituksen mittausta varten hauenleuka laitetaan laturin runkoon toinen akun - napaan ( (tietenkin käynnissä täydellä kuormalla). Hyvä olisi olla alle 0.2 V.
  Jos on häviötä turhan paljon, mitataan joka johto ja liitos kerrallaan, niin löytyy huono kohta . 
« Viimeksi muokattu: 22.01.2012 kello on 13:30 »