Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö
Aurinkokennot.
SeaSharky:
Minulla oli aikaisemmin kovat paneelit, niin laitoin samaan telineeseen sitten nämä taipuisat, laitoin vain keskelle lisäputken että tukee keskeltä. Tuohon etureunaan pitää laittaa vielä joku lista kun ruuvinreikiä on harvassa ettei tuuli pääse alle, olen joutunut laittamaan teippiä, samoin peltiruuvit ei pysy, pitää olla lukkomutteriruuveil la kiinni. Haaveena olisi paneelit jotka voisi kääntää aurinkoon, mutta ei ole ehtinyt paneutua asiaan vielä.
ktako:
--- Lainaus käyttäjältä: SeaSharky - 30.06.2018 kello on 10:57 ---Minulla oli aikaisemmin kovat paneelit, niin laitoin samaan telineeseen sitten nämä taipuisat, laitoin vain keskelle lisäputken että tukee keskeltä. Tuohon etureunaan pitää laittaa vielä joku lista kun ruuvinreikiä on harvassa ettei tuuli pääse alle, olen joutunut laittamaan teippiä, samoin peltiruuvit ei pysy, pitää olla lukkomutteriruuveil la kiinni. Haaveena olisi paneelit jotka voisi kääntää aurinkoon, mutta ei ole ehtinyt paneutua asiaan vielä.
--- Lainaus päättyy ---
ihan vain uteliaisuttani kyselen miksi laitoit vanhojen päälle nuo taippuisat? Hajosiko entiset?
jip59:
Mulla oli edellisessä asuntoautossa peinehkö aurinkopaneeli sivuseinässä ja hyvin sekin riitti. Huomenna ajattelin ostaa 140W kennon ja laittaa katolle. Siis ensimmäinen juttu asennuksen kanssa on että se tulee katosta vähintään 5 senttiä ylös. Voi siis tarvitessa pestä suihkulla alustan jos sille tarvetta löytyy. Hankitalistalla on myös säädin joka on yli tuplaten yli tehontarpeen. Jos siis tuntuu tarvivan tuplata kennon koko niin ei säädin jää heti alamittaiseksi.
SeaSharky:
--- Lainaus käyttäjältä: ktako - 30.06.2018 kello on 22:26 ---ihan vain uteliaisuttani kyselen miksi laitoit vanhojen päälle nuo taippuisat? Hajosiko entiset?
--- Lainaus päättyy ---
Ei hajonneet, minulla oli 2kpl 150w ja yksi 60w paneeli tuossa rivissä, mutta laitoin nuo kevyemmät ja paremmin tuohon väliin istuvat, täytyy vanhat laittaa mökille rantasaunan katolle kunhan ehtii. Myös on ollut mielessä systeemi jota voisi nostaa ylös ja aurinkoa päin, näillä keveillä paneeleilla se olisi helpompi toteuttaa, mutta ei ole ollut vielä aikaa sellaiseen, aivan heittämällä sitä ei voi tehdä kun as-autossa pitää aina tuota painoa ja ilmavirran kestävyyttä ajatella.
SeaSharky:
--- Lainaus käyttäjältä: jip59 - 30.06.2018 kello on 23:15 ---Mulla oli edellisessä asuntoautossa peinehkö aurinkopaneeli sivuseinässä ja hyvin sekin riitti. Huomenna ajattelin ostaa 140W kennon ja laittaa katolle. Siis ensimmäinen juttu asennuksen kanssa on että se tulee katosta vähintään 5 senttiä ylös. Voi siis tarvitessa pestä suihkulla alustan jos sille tarvetta löytyy. Hankitalistalla on myös säädin joka on yli tuplaten yli tehontarpeen. Jos siis tuntuu tarvivan tuplata kennon koko niin ei säädin jää heti alamittaiseksi.
--- Lainaus päättyy ---
Joo kannattaa laittaa senverran irti katosta että pystyy putsaamaan alta tai sellainen kiinnitys että voi helposti nostaa ylös puhdistuksen ajaksi, itselläni silloin kun oli kovat paneelit niin ne sai irti 4:llä ruuvilla ja sitten nostin ne narulla autokatoksen kattoon jolloin sai puhdistaa katon alta.
Nuo vaakatasoon asennetut paneelit ei koskaan ainakaan suomen oloissa anna läheskään luvattua tehoa, ehkä puolet luvatusta maximissaan, noissa minun 400w paneeleissa on muistaakseni maksimi mitä olen mitannut n. 220w.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta