rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Akun varaaminen.  (Luettu 101813 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #210 : 26.01.2015 kello on 13:18 »
Ainakin Lidlin laturissa se hiutalemoodi on tarkoitettu kylmälle akulle ja AGM akuille. Laturi haistelee varovaisemmin miten akku ottaa virtaa. Latausvirtaa on maksimissaan sama mitä peruslatauksessa. Laturi menee aina joka moodissa ylläpitotilaan kun akku on täynnä.
Ja minulla kun varausta tapahtuu joka päivä 3 kertaa 2h kerrallaan niin akut on täynnä ja laturi seilaa tuon hiutaleen ja lähes täyteen varatun valon välillä. Liene se oikein.  :o Niin ja akut on kylmiä. Perus vapaa-ajan akkuja-

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:30
  • Lempäälä
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #211 : 26.01.2015 kello on 18:32 »
En jaksanut kahlata tätä ketjua läpi.. Miettinyt, että mitä vaunun akku tykkää siitä, jos vaunu on kokoajan verkkovirrassa? Laturihan lataa akkua kokoajan... Pitäiskö joskus ottaa laturin töpseli pois?
  Minulle akkukauppias sanoi kun toisen akun vaunuun(AGM) ostin. Ettei kannata älylaturiakaan pitkään pitää päällä, ellei akkuja käytetä.Vaunussa on Ctekin 3600, lataan reissun jälkeen 2-4 vrk., ennen n.1 vrk. Ehkä sitten1-3 kk.välein jos on taukoa käytössä.
   Viimeviikolla hankin Ctek MSX 3.8 , sen pitäisi muistaa suraavaan latauskertaan asti, vaikka kaikki piuhat onkin irti, ainakin 7 h. jälkeen muisti.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #212 : 26.01.2015 kello on 18:54 »
  Minulle akkukauppias sanoi kun toisen akun vaunuun(AGM) ostin. Ettei kannata älylaturiakaan pitkään pitää päällä, ellei akkuja käytetä.Vaunussa on Ctekin 3600, lataan reissun jälkeen 2-4 vrk., ennen n.1 vrk. Ehkä sitten1-3 kk.välein jos on taukoa käytössä.
   Viimeviikolla hankin Ctek MSX 3.8 , sen pitäisi muistaa suraavaan latauskertaan asti, vaikka kaikki piuhat onkin irti, ainakin 7 h. jälkeen muisti.
Ai jaa.Kertoiko miksi? Mä käytän jonkin verran virtaa per/vko mutta jos asiantuntija näin sanoo
niin pitääpä ottaa laturi välillä irti ettei akut mene  Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #213 : 26.01.2015 kello on 19:20 »
Kun minulla on matkailukulkine tallissa seisomassa pidän maapiuhan kiinni autossa jotta akuissa pysyy virta mutta niin että ajastin kytkee maavirran vain muutamaksi aamuyön tunniksi päälle, muuten virta poikki. Tuo riittää hupiakun ja käynnistysakun ylläpitolataukseen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:55
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #214 : 26.01.2015 kello on 19:44 »
Mulla on lataus kerran kuukaudessa vuorokaudeksi kaikkiin harrasteajoneuvoakk uihin....
Käytän retkuiluautossa erillistä Ctek xs-7000 laturia, koska uskon sen olevan älykkäämpi, kuin auton oma vanha laturi. Eipä se akku tosin paljoa kuukaudessa tyhjene. Akku on koko ajan kuitenkin kytkettynä.
Aurinkokennokin näyttää latausta välillä, kun sattuu tallissa olemaan valaisin juuri kennon yläpuolella.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:22
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #215 : 26.01.2015 kello on 20:27 »
Mulla on lataus kerran kuukaudessa vuorokaudeksi kaikkiin harrasteajoneuvoakk uihin....
Käytän retkuiluautossa erillistä Ctek xs-7000 laturia, koska uskon sen olevan älykkäämpi, kuin auton oma vanha laturi. Eipä se akku tosin paljoa kuukaudessa tyhjene. Akku on koko ajan kuitenkin kytkettynä.
Aurinkokennokin näyttää latausta välillä, kun sattuu tallissa olemaan valaisin juuri kennon yläpuolella.

Nyt kiinnostus heräsi, mikä se vanha laturi on tyypiltään?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:55
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #216 : 26.01.2015 kello on 21:10 »
Nyt kiinnostus heräsi, mikä se vanha laturi on tyypiltään?
No se on se laturi, jonka sinä korjasit priimakuntoon.... :)
Aattelin vain mielessäni, jotta onko vuonna -97 laturit olleet jo nykyisten älylaturien veroisia.

http://karavaanari.org/index.php/topic,7800.msg134778.html#msg134778

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:30
  • Lempäälä
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #217 : 26.01.2015 kello on 21:13 »
Ai jaa.Kertoiko miksi? Mä käytän jonkin verran virtaa per/vko mutta jos asiantuntija näin sanoo
niin pitääpä ottaa laturi välillä irti ettei akut mene  Thumb
  Eipä jäänyt mieleen, varmaankin hän tarkoitti, ellei pidempään aikaan käytetä virtaa, niin ei kannata ladatakkaan, parempi kun akku on levossa? Eipä kunnossa oleva akku juurikaan tyhjene, tuon kiinni olevan Ctekin kuluttama virtakin on kovin minimaalinen.
 Minulla osa syynä lyhyeen lataukseen on , kun roikka silloin tällöin pitää ottaa pois ajon vuoksi.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:22
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #218 : 26.01.2015 kello on 22:18 »
No se on se laturi, jonka sinä korjasit priimakuntoon.... :)
Aattelin vain mielessäni, jotta onko vuonna -97 laturit olleet jo nykyisten älylaturien veroisia.

http://karavaanari.org/index.php/topic,7800.msg134778.html#msg134778

Kyllä voit pitää kiinni koko ajan. Saattaa olla noi vanhemmat jopa parempia. ;) Enhän minä enää muistanut, että sinulle olen korjannut. :-[

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:55
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #219 : 26.01.2015 kello on 22:26 »
Kyllä voit pitää kiinni koko ajan. Saattaa olla noi vanhemmat jopa parempia. ;) Enhän minä enää muistanut, että sinulle olen korjannut. :-[
Tämäpä oli hyvä tieto.... :)
Onkos tuollaisessa vajaa 20 vuotiaassa sitten ihan samanmoinen älytoiminto? Jotenkin sitä vain ajattelee, että tekniikka menisi eteenpäin. Vai liekö sitten sanonta, "vanhassa vara parempi"?

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:22
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #220 : 26.01.2015 kello on 22:30 »
Tämäpä oli hyvä tieto.... :)
Onkos tuollaisessa vajaa 20 vuotiaassa sitten ihan samanmoinen älytoiminto? Jotenkin sitä vain ajattelee, että tekniikka menisi eteenpäin. Vai liekö sitten sanonta, "vanhassa vara parempi"?

Voisin jopa yhtyä tuohon sanontaa. Vanhoissa on ehkä ratkaistu asiat suoraviivaisemmin kuin uusissa ja se saattaa olla hyvä ratkaisu kestävyyden kannalta. Tämä vain minun ajatusmailmastani katsottuna.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #221 : 27.01.2015 kello on 09:08 »
Kiitti mjo tiedosta  Thumb Thumb Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:08
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #222 : 27.01.2015 kello on 20:03 »
Ostin sen Lidl laturin 19,90. Ihan hyvä varmaan mutta siinä ei tosiaan ole muistia niinku täällä oli juttuakin, en vaan uskonu :-(
Meinasin laittaa Volvon konetilaan kun olis ollu sopivankokoinen johonkin koloon ja sitte vaan töpseli seinään pakkasella niin kestää Webastoa käyttää vaikka toisenkin kerran käynnistämättä autoa, joskus niin käy. No eihän se pelaa laiskalle kun pitäs aina avata konepelti ja painaa laturista nappia töpselin laiton jälkeen. Eikä sitä niin näkysälle saakkaan. Mikähän olis hyvä käyttööni?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:12
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #223 : 27.01.2015 kello on 20:09 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:08
Vs: Akun varaaminen.
« Vastaus #224 : 27.01.2015 kello on 20:34 »
Pieni Ctek.

Niin taitaa olla
MXS 5.0 on täysin automaattinen ”kytke ja unohda” -periaatteella toimiva...
http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%205.0
No on tuolle Liiterin vehkeelle käyttöä tallissa.
m