rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Euroopan matkailua kustannuslaskelmia ja suunnittelua  (Luettu 335 kertaa)

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:16
Olen huomannut ajellessani ympari eurooppaa etta reissun suunnitteluun voi laittaa vaikka kuinka paljon aikaa eika se tunnu aina kovin kiinnostavalta, kuitenkin samalla kaytetylla ajalla ja rahalla saisi varmasti monenlaisia reissuja, ehka viela lauttamatkat ja suunnilleen kulutuksen saa laskettua mutta melkein jo tietullien kohdalla alkaa homma menna vaikeammaksi lisaksi yksin ajaessa tuntuu hankalalta motarilla ajaessa etsia mitaan ruokapaikkaa tai arvailla missa kannattaisi kayda tankkaamassa (ainakaan tai varsinkin Saksassa se on harvemmin moottoritien varrella) onko kenellakaan hyvia kokemuksia miten naita kannattaisi laskea, aloin rakentamaan itse laskuria mutta aika iso tyo siinakin on enka tieda mita pidemman kokemuksen omaavat eniten kaipaisivat reittisuunnitteluun joka myos osaisi laskea kustannuksia seka viela loytaisi kiinnostavia kohteita reitin varrelta.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:22
  • Retkeilijä
Paha sanoa kun ei ole paikallisia mut :D Huomannut että parempi kun ei suunnittele yhtään mitään; menee päivä kerrallaan. Jos säästää haluaa yöpyy puskissa ja jos vankkurista hella löytyy kokkailee itse..

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:20
Tekoälyä olen viime vuosina käyttänyt suunnittelun apuna. Ennen lähtöä olen sille kertonut karkean reittisuunnitelman, omat kiinnostuksen alueet, käytettävissä olevan ajan, päivittäiset maksimi ajomatkat, huilipäivien määrän ym. perustiedot. Noilla lähtötiedoilla olen sitten pyytänyt reittisuunnitelman yöpaikka-ja nähtävyysehdotuksin een. Ja kyllähän se tuollaisen tekee.

Eihän me tietenkään tarkasti tuollaisen suunnitelman mukaan reissata, mutta noista ollut apua. On löydetty noista tekoälyn ehdotuksista sekä kiinnostavia nähtävyyksiä ja luontokohteita että kvioja yöpaikkoja. Osa noista on sellaisia, että luultavasti ei itse olisi paikkaa hoksattu. Tästä syystä, vaikka tarkasti AI-suunnitelman mukaan reissatakaan, kyllä me ainakin muutaman kerran viikossa sitä suunnitelmaa vilkuillaan.

Mulla on Android-puhelin ja Android Auto. Siihen integroitu Gemini-tekoäly on siitä näppärä, että kun se tietää missä ollaan ja mihin ollaan menossa (olettaen että on navigointi päällä Google Mapsissa), niin sitlä voi tien päällä kysyä esim. "tuli nälkä, ehdota ruokapaikkoja reitin varrelta max tunnun ajomatkan" tai "etsi matkaparkki tästä läheltä". Ja kun se tekee muutamia ehdotuksia, voi vastata "ei kelpaa, etsi lisää" tai "toi on hyvä, navigoi sinne".

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:14
Oikoshan se AI auttanut virkkeiden muodostamisessa - olis ehkä luettavampaa skandimerkein ja välimerkein  Thumb

Suurinpiirtein saman se ajaminen kaikkialla maksaa. Se minkä polttoaineen hinnassa säästää, tiemaksuissa häviää.. sama pätee syömiseenkin. Kuka raflasssa kotioloissa sen tekee, toinen syö kotiruokaa reissussakin.

Mihin muuhun sitä paalua kuluu. Toiset kiertää turistirysät, toiset ei. Joistain tulee juoppoja reissussa ja siten halvemmalla/verottomalla liemellä "säästää".

Meillä tekemiset aika samaa ulkomaillakin, niin ei tule laskelmoitua kun tuntuma vanhastaan tuo.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:53
Kyllä mä sanoisin että aika toivotonta laskea etukäteen noita. Laivamatkojen hinnan tietää etukäteen, mutta siihen se sitten jääkin. Polttoaineen mä haarukoin 200km/päivä, se on osoittautunut meillä aika toimivaksi. Välillä ollaan pari pari yötä paikallaan, jonain päivänä ajetaan 500km, muina päivinä jotain siitä väliltä, ja ainakin meillä toi laskukaava pelaa. Meillä (2hlö) tais mennä nyt 3vk reissulla viis tonnia, sisältäen laivan (ja siellä ruoat 100e/lärvi/suunta), kaikki huvitukset, tuliaiset (pääasiassa satasilla viinaa), tiemaksut ja ihan kaiken. Edellinen 2½ vk reissu taisi olla neljän ja puolen tonnin luokkaa. Et laivamatkojen päälle kun laskee tonnin tai reilun per viikko ni siinä on meidän karkea budjetti. Sitä että vahingossa ajat 75 euroa maksavaan Mont Blacin tunneliin, sitä ei pysty millään ennakoimaan. Eikä sitä että yhtenä päivänä on pinna kireellä etkä viiti etsiä puskaparkkia ja meet 50e maksavalle leirintäalueelle. Eikä montaa muutakaan asiaa.

Ja mitä tulee reissusuunnitelmaan . Ai että. Tällä reissulla nyt ekaa kertaa käytin ChatGPT:tä oikein aktiivisesti, ja jo etukäteen ennen reissua. Kerroin erilaisia asioita/paikkoja mitä tulen reissussa tarviimaan, ja lopulta mulla oli pari sataa eri väristä täppää Goole Mapsissa. Sitten vaan reissussa illalla tutkailee seuraavaa päivää ja niitä täppiä. "Tuolla on toi bunkkeri/sukellusvene/hautausmaa/museo/mitätahansa, vois käydä siellä huomenna. Ja katos, puolimatkassa on joku näköalatasanne missä vois pysähtyä pikaiselle jaloittelulle. Sit jos vielä jaksaa ajella niin siinä lähellä ois XXX", ja tota rataa. Aivan mahtavaa.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:22
  • Retkeilijä
halvemmalla/verottomalla liemellä "säästää".

Voihan myydäkin :D Ennen pystyi reissun maksamaankin, ilmainen reissu oli. Nykyään ei ainakaan pitempää matkaa enää kokonaan.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:34
  • viva la France
Polttoaine, lautat, leiriintyminen ja tieverot on ylimääräisiä kotona oloon verrattuna noin karkeasti.
Ja kun reitin ja ajan tietää, niin budjetin voi laskea äkkiä noilla arvoilla, heitto - + 20 %

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:18
Huomannut että parempi kun ei suunnittele yhtään mitään; menee päivä kerrallaan. Jos säästää haluaa yöpyy puskissa ja jos vankkurista hella löytyy kokkailee itse..

Näin.
Keväällä meni tien päällä 8vk, en tiedä mitä maksoi…

• Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:14
  • Autossa on pyörät
15vk on tänä vuonna, kivoja reissuja olivat ;D

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
Paljon hyvia vastauksia, kiitos naista.

Yritetaan muotoilla hieman paremmin viestia, skandit puuttuu tasta nappiksesta, itsekin tuota AI avustajaa olen koittanut mutta juuri tuo karttaintegrointi seka muutamat muut jutut ovat olleet itselle hankalampia, en tiennyt etta ChatGPT osaa sijoittaa kohteet kartalle, se onkin napparaa, ilmeisesti jotakuinkin tuon kuvan tyylisesti?

Geminin kaytto kuulostaa hienolta idealta kun sen saa noin lukemaan kordinaatitkin tuolla android car avulla, kasittaakseni tuolloin voi olla navigointi siina naytolla ja puhelimessa se Gemini kuulolla, juuri jotain tallaista kaipaisi, voisi just kysella erilaisia kiinnostuksen kohteita reitin varreltakin.

Yleensa lomalla menee kaikki riippumatta budjetista mutta ainakin vertailu on vaikeaa erilaisten reissujen kesken, itse haluan kayda heittamassa frisbeegolffia jos sattuu olemaan ratoja lahistolla, yksin ajaessa syon kun on viimeinen pakko, nakoalapaikkoja sun muita voisi kayda katsomassa samalla kun jaloittelee. Levahdyspaikoilla on koitettu nukkua kun ei ole joutanut etukateen selvittamaan muuta. Vaikkapa Sveitsissa en taas ensi kerralla kierra tulleja vaikka maksua tuleekin, hyva etta auto jaksoi vetaa vuoristotiet lapi, Pariisissa ei ollut kaikkein mukavinta ajella mutta oli hankalaa hahmottaa mihin kannataa autoa jattaa jotta kavellen parjaisi ja viime reissulla ei sita fillaria ollut mukana, itse aloin laskuria rakentamaan niin etta saisi reitin, loytaisi sen varrelta kiinnostavat kohteet oman valinnan ja tason mukaan ja sitten tulisi tuo AI kerros siihen paalle joka osaisi tarkentaa suunnitelmaa mutta olisi rajoitettu siihen etta ei voi keksia sellaista mita ei ohjelmassa jo olisi.

Sitten kun toissa hieman haastatteli ihmisia niin aika paljon erilaisia tyyleja loytyy, porukan kokoonpano tuntuu olevan yksi suurimmista asioista mitka vaikuttaa ja toki ajoneuvo(yhdistelma) muuttujia on aika paljon kun viela huomioi ajoneuvorajoitukset . Onko kukaan kokeillut tai nahnyt hyodyllisena naita tarkoitukseen rakennettuja AI avustajia kuten Layla tai Mindtrip tms?

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:02
Minä kysyin tekoälyltä vain päivän eteenpäin...

Mulla kun ei ole juuri mitään muuta suunnitelmaa,kuin ilmansuunta, niin en pahemmin kotona suunnittele mitään.
Juuri tulin kotiin Virosta. Aina päivän kerrallaan kysyin tekoälyltä kohteista, jotta en aja ohi. Kerroin vain ylimalkaisesti kohdetyypeistä haluamassani suunnassa. Tekoäly ehdotti kohteita, suunnitteli järjestyksen ja laski aikataulut.

Se täytyy sanoa, että tekoäly on harvinaisen huono kartturi. Jokainen kohde pitää ehdottomasti tarkistaa. Kohde voi olla ihan oikein selostettu, mutta osoite väärään paikkaan. Samaten kannattaa varmistaa, onko kohde edes toiminnassa enää, kun tekoäly on kaivanut jotain ikivanhaa matskua.

Sitten on tietty erilaiset äpit, kuten park4night, Komoot ja Virossa RMK. Näitä nyt tuli luonnnossa liikkujana käytettyä apuna, kun joka päivä jossain patikoin. Ne ovat enemmän yhteisöllisiä äppejä. Joku aina tietää jotain ja jakaa muille.

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
15 viikkoa lomareissua  Thumb tuohon pitaisi pyrkia

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:44
  • Kulkija
Vs: Euroopan matkailua kustannuslaskelmia ja suunnittelua
« Vastaus #12 : tänään kello 12:13 »
En laske, mutta pyrin laskemaan kustannuksia pienemmäksi keinoilla, jotka eivät vie reissusta iloa.

ACSI-alennuskortti on hyvä. Maksaa ittensä takaisin parilla yöpymisellä sesongin ulkopuolella. Ranskan kunnalliset alueet ovat hyvin edullisia. Kannattaa ottaa maksullinen versio hyvästä puskaparkkiapista. Minulla on Campercontact. Nämä helpottavat ja pitävät kustannuksia kurissa.

Alas ajan Saksaa pitkin, jos mahdollista, ei tiemaksuja ja pääosin nopeat tiet. Sveitsin läpi halvempaa kuin Itävallan siitä eteenpäin.

Joidenkin kaupunkien alueet ovat törkeän kalliita ja/tai loppuunmyytyjä. Amsterdam ja Firenze varmaan kärjessä.

Mulla kulutus putoaa 2 litraa, jos lasken vauhdin 95 km/h tuntumasta vähän reiluun 80 km/h.

Kyllä suunnitella kannattaa, mutta kukapa sitä käskee suunnitelmia noudattaa, jos siltä tuntuu. En nyt ainakaan lautasta ulos aja tietämättä yhtään, mihin suuntaan ajaa.

Jokainen kilometri kauemmas pitää ajaa myös takaisin.

Vaan sua tiiä, mitä ensi kesänä jonsei diesel tästä halpene. Käydään Virossa varmaan.

anything