Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka

Amerikkalaisten IT-jättien palveluista irtautuminen

<< < (2/5) > >>

megaman:
Taitaa olla sarjassaan poliittisen hötkyilyn aikaan saamaa trendaavaa pikamuotia tämäkin. Just viime viikolla yks vanhempi mies kyseli multa linuxeja läppäreihinsä. Vasta syksyllä toisen niistä purin uutena paketista ja siirsin tiedostot vanhasta uuteen.

Käyttöliittymästä pitää toki tehdä mahd. mukava ja windowsmainen.
Windows-pakolainen saattaa asentaa Linuxin kovaan ääneen somessa, mutta huomaa viikon päästä, että asiat ei nyt toimikaan ihan kuin oli kuviteltu. 🙂

Pelkkä Ubuntu-teemakin voisi toimia, eipähän tarvitse opetella komentoriviä tai miettiä, miksi tulostin ei enää toimi. 😉

Tietis:

--- Lainaus käyttäjältä: megaman - 26.01.2026     kello on 18:05 ---Taitaa olla sarjassaan poliittisen hötkyilyn aikaan saamaa trendaavaa pikamuotia tämäkin.

--- Lainaus päättyy ---

Terävä huomio. Itselläni osin juuri näin. Jenkkien cloud actin takia olen kyllä jo useamman vuoden miettinyt, että omat datat pitäisi kotiuttaa jenkkipilvestä Eurooppaan, mutta en ole saanut aikaiseksi. Nyt Trumpin höpinät oli se viimeinen niitti, joka sai aikaan sen reaktion että nyt on se aika. Tärkeintä on juuri tuo data, ettei se ole cloud actin ulottuvissa. Lähteekö Windows samassa rytinässä kokonaan tai osittain, se on kuitenkin toisarvoinen juttu. Mielelläni senkin teen tässä samalla, jos se vain ei aiheuta elämään kohtuutonta vaikeutta.

99:

--- Lainaus käyttäjältä: Tietis - 26.01.2026     kello on 17:30 ---Tuolla aiemmalla kommentilla terminaaliloitsuist a tarkoitin sitä, että komennot on kyllä tehokäyttäjälle tehokkain mahdollinen tapa tietokoneen käyttämiseen, mutta isoille käyttäjämassoille ei. Pitkän linux-tauon jälkeen ajattelin, että komentoja ei varmaan enää tartte käyttää, mutta hetihän se oli vastassa. NASsin levyjakoja en saanut pysyvästi mountattua ilman komentoja ja asetustustiedostoje n räpeltämistä. Sessiokohtaisesti kyllä onnistui graafisesta käyttöliittymästä, mutta pysyvästi ei. Ei näin! Ei ole kehittäjistä kenelläkään käynyt pienessä mielessä, että voisi siihen käyttöliittymään mountin yhteyteen laittaa checkboxin "tee tästä pysyvä", ja koodata ne loitsut ja asetustiedostot siihen taakse, ilman että käyttäjän tarttee tietää niistä mitään.

--- Lainaus päättyy ---

Miksi NAS levy pitää mountata tiedostojärjestelmä än käynnistyksen yhteydessä? Käyttääkö joku sovellus sitä?

Kysyn koska en tiedä.

Tietis:
^
Sepä juuri, sovellukset käyttää. Mulla kun on sekä pöytäkone että läppäri, tai jos reissuläppäri lasketaan mukaan on kolme konetta, niin en mä pidä niillä koneilla mitään tiedostoja, ainoastaan ohjelmat. Kaikki tiedostot on NASsilla levyjaoissa jotka kaikki koneet näkee.

Tietenkin on niin, että enhän mä tiedostoja tartte silloin jos vaan surffaan. Mutta sen verran usein sitä jotain tiedostoa kaipaa, että on se aika turhauttavaa mountata vain tarvittaessa. Parempi tehdä se automaagisesti.

99:

--- Lainaus käyttäjältä: Tietis - 26.01.2026     kello on 20:20 ---^
Sepä juuri, sovellukset käyttää. Mulla kun on sekä pöytäkone että läppäri, tai jos reissuläppäri lasketaan mukaan on kolme konetta, niin en mä pidä niillä koneilla mitään tiedostoja, ainoastaan ohjelmat. Kaikki tiedostot on NASsilla levyjaoissa jotka kaikki koneet näkee.

Tietenkin on niin, että enhän mä tiedostoja tartte silloin jos vaan surffaan. Mutta sen verran usein sitä jotain tiedostoa kaipaa, että on se aika turhauttavaa mountata vain tarvittaessa. Parempi tehdä se automaagisesti.

--- Lainaus päättyy ---

Tuo linuxin mounttaus on tarkoitettu vähän eri hommaan, kun linux ei käytä levyjä kuten windows. Enivei, itse käytän tuohon pilveä, se kun ei tarvitse vakaata yhteyttä "verkkolevyyn". Samalla saa backupit itsestään kun jokaisella koneella on identtiset tiedostot. (pilviserveri, pöytäkone ja kolme läppäriä)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View