Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka
Amerikkalaisten IT-jättien palveluista irtautuminen
reissu:
Olen Linuxeja jonkun verran asennellut tuttaville, eikä heistä kukaan käytä NASsia, Enkä tiedä kenenkään tuttavan Windowskäyttäjänkää n niin toimivan. Itsellä eräänlaisena sellaisena on parin digiboksin kiintolevyt. NAS ei ole mielestäni ole peruskäyttäjän valikoimissa, vaan edistyneemmän.
uretaanikoppi:
--- Lainaus käyttäjältä: Tietis - 26.01.2026 kello on 17:30 ---... ja kun asennus on selvästi työläämpää kuin dualboottikoneeseen siirtyminen, en pidä tuota relevanttina vaihtoehtona.
--- Lainaus päättyy ---
Eri mieltä. Virtualboxin asennus on yksi vilaus, sitten "tee uusi kone", valitse valikosta haluamasi "rauta", mounttaa asennuslevyimage ja ala asentaa. Ei levyn uudelleen partitiointia ja buuttimanageria yms. Lisäksi uuteen koneeseen siirtyminen menee 2 filettä kopioimalla eikä uudelleen asennuksella.
Ehkä makuasia kumpi on helpompi ja kumpi on nopeampi on periaatteessa mitattavissa, mutta selvästi työläämpää se ei ainakaan ole.
Olennaisin etu virtuaalisetupissa on, että molemmat (ja monta muutakin) voi olla käynnissä yhtä aikaa.
Paras kuitenkin tehdä niinkuin itse tykkää, olipa se duali tai virtu. Itse vaihdoin dualbootista virtuaaliin about 10v sitten. Päivääkään en ole katunut ja takaisin en vaihtaisi.
Raksaus:
--- Lainaus käyttäjältä: Tietis - 26.01.2026 kello on 08:33 ---
* Pöytäkone on hankalampi. Siellä mulla on harrasteohjelmia (esim. Adobe Lightroom), jotka ei toimi Linuxissa ja opensource-"vastineet" ei nouse samalle tasolle. Vaatii pohdintaa ja testailua Saattaa olla, että joudun tuohon jättämään Win 11:n Linuxin rinnalle
--- Lainaus päättyy ---
Itse olen joskus aiemmin pelaillut Adoben photoshopilla, mutta kunnyt rupesi tas kuvankäsittely kiinnostamaan, mutta adoben kuukausimaksumallit ei, niin ryhdyin penkomaan mitkä olisi vaihtoehtoja. Suositelluista löytyi RawTherapee ja DarkTable (nimi siis sanaleikki selkeästi lightroomista). Itse valitsin Darktablen, mutta olosuhteiden pakosta olen toistaiseksi pyörittänyt Akkunoilla. Käsittääkseni on kuitenkin alunperin nimenomaan Linux softaa ja pitöisi toimia siellä jopa paremmin. Ja on avointa lähdekoodia sekä taitaa olla ilmainenkin. Miksi siis jatkaa maksamista Amerikkalaiselle Adobelle? Toki en ole alan ammattilainen enkä koskaan käyttänyt oikeasti Lightroomia, niin en tiedä onko tarpeesi jotenkin sellaisia että vaatii juuri sitä. Ajattelin vain tuoda tuon vaihtoehdon esille.
Tietis:
--- Lainaus käyttäjältä: reissu - 27.01.2026 kello on 00:19 --- NAS ei ole mielestäni ole peruskäyttäjän valikoimissa, vaan edistyneemmän.
--- Lainaus päättyy ---
Totta, NAS ei ole peruskäyttäjän juttu. Verkkolevyyn yhdistäminen on kuitenkin mielestäni aika peruskauraa. Ei nyt sekään ihan perus-peruskäyttäjälle, mutta ei se saisi olla noin monimutkaista kuin se nyt Mintissä oli.
--- Lainaus käyttäjältä: uretaanikoppi - 27.01.2026 kello on 00:20 ---Eri mieltä. Virtualboxin asennus on yksi vilaus, sitten "tee uusi kone", valitse valikosta haluamasi "rauta", mounttaa asennuslevyimage ja ala asentaa.
--- Lainaus päättyy ---
Vaikeus tulee Windowsista. Oma asennusmediani on Win7. Konetta olen päivittänyt osa kerrallaan aina kun joku paikka ahdistaa. Koppa on ainoa alkuperäinen osa. MS:n kanssa olen välillä joutunut keskustelemaan "onko tämä edelleen sama kone". Ja Windowsit olen päivittänyt maksuttomilla päivityksillä 7->10->11 eikä nuo päivitykset ole maksuttomina tarjolla. Alkuperäisen asennusmedia tie on tukossa. Joutuisin hankkimaan ISO-kuvan muilla keinoilla ja toivoa että lisenssi siirtyy. Ehkä siirtyy, ehkä ei. Uuden Windows-lisenssin hankkimisessa tätä varten ei ole juuri järkeä, kun en näe itselleni mitään hyötyjä virtuaalikonemallis ta.
--- Lainaus käyttäjältä: Raksaus - 27.01.2026 kello on 01:39 ---...niin ryhdyin penkomaan mitkä olisi vaihtoehtoja. Suositelluista löytyi RawTherapee ja DarkTable (nimi siis sanaleikki selkeästi lightroomista). Itse valitsin Darktablen...
--- Lainaus päättyy ---
Lähinnä Lightroomia on Darktable. Annan sille kyllä mahdollisuuden, jos näyttää siltä että muuten olisin kokonaan Windowsista luopumassa. Ja Adoben nykyinen vuokramalli kieltämättä on ärsyttävä, etenkin kun eläkepäivät lähestyy ja pitäisi menoja karsia.
Darktablen suhteen en ennakkoon ole kovin toiveikas. Siitä löytyy kyllä hehkuttavia kommenteja tyyliin "tässä on ihan yhtä hyvä ilmainen vaihtoehto Lightroomille", mutta toisaalta Lightroomia käyttäneiltä tyyliin "huomaa kyllä että kyseessä on ilmainen ohjelma, joka tuntuu Lightroomin jälkeen siirtymältä -90-luvulle". En tiedä, testaan jossain vaiheessa.
Karabiilisti:
Kyllä nuo linuxit ja ubuntut on vähän sellasia bittinörttien juttuja. Kai semmosellakin joku pärjää mutta laajemman käyttäjän ohjelmavalikoima jää aika pieneksi.
Yhteen läppäriin tuli ubuntu laitettua ja toimi se pari vuotta ookoo, paitti että ohjelmia oli kovin puutteellisesti.
Ja sitten yks kerta kone ei käynnistynyt, ei auta mitkään recoveryt yms....eli ilmeisesti se korruptoi jotenkin ittensä. (kovo oli uus joten tuskin siinä vika) Vanha kone saa mennä sulattoon....win11 jatkaa....ei se trumpkaan montaa vuotta vallassa ole... 80v just kohta.....
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta