Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka
Amerikkalaisten IT-jättien palveluista irtautuminen
Tietis:
Olen aika lailla Trumpin toisen kauden alusta pohtinut, että olisi paikallaan keventää omaa riippuvuuttani amerikkalaissta IT-jäteistä. Grönlanti-puheet oii sitten se viimeinen niitti, että ryhdyin ensimmäisiin konkreettisiin toimenpiteisiin.
* Reissuläppäri (8 vuotta vanha kone, jonka mahdollinen varastaminen aiheuttaa mahdollisimman vähän vahinkoa) päivittyi Windows 11 -> Linux Mint. Haen sillä nyt jonkin aikaa kokemuksia ja katson sitten onko Mint se oikea. Ensivaikutelma on melko myönteinen. Edellisen kerran olen Linuxia ajanut joskus 10-15 vuotta sitten ja onhan kehitys ollut huimaa. Mutta se perinteinen Linux-riesa (liikaa komentoloitsuja Terminalissa) ei ole vieläkään kokonaan poistunut, ikävä kyllä
* Uudenpi "kotilläppäri" päivittynee Linuxiin kunhan olen reissuläppärillä vähän aikaa testaillut
* Pöytäkone on hankalampi. Siellä mulla on harrasteohjelmia (esim. Adobe Lightroom), jotka ei toimi Linuxissa ja opensource-"vastineet" ei nouse samalle tasolle. Vaatii pohdintaa ja testailua Saattaa olla, että joudun tuohon jättämään Win 11:n Linuxin rinnalle
* Pilivipalveluvaihtoehtoja olen kartoittanut, ja eurooppalaisia vaihtoehtoja Microsoft 365:lle löytyy kyllä. Aloitan testailut kevään aikana, tavoitteena että syksyllä en enää maksa Microsoftille uutta vuosimaksua
* Android-luurille on vaikea löytää ei-amerikkalaisia vaihtoehtoja. Kyllä niitäkin on, mutta ovat sen verran marginaalia että voi olla että en ole tarpeeksi idealistinen lähteäkseni noihin. Miten Androidista irtautumista sitten kun kaikki muu on hoidettu
Toivottavasti ensi syksynä tilanne on se, että kaikki datani on eurooppalaisten toimijoiden hallussa, enkä päivittäisessä käytössä käytä Androidia lukuun ottamatta enää amerikkalaisten jättien palveluita. Yksi Linux/Windows dualboottikone saattaa silloin vielä olla.
uretaanikoppi:
--- Lainaus käyttäjältä: Tietis - 26.01.2026 kello on 08:33 ---Yksi Linux/Windows dualboottikone saattaa silloin vielä olla.
--- Lainaus päättyy ---
Ennemmin kuin dualbootti laita se winkkari virtuaalikoneeksi sinne linukkaan vaikka VirtualBoxilla. Sitten voit pitää winkkarin (virtuaalisen) verkkotöpselinkin irti. Fileet sisään-ulos kulkee sillä Linukalla ja teet winkassa pelkät adobehommat.
Aakku:
Mulla tulppana on MS Autoroute...
Se on iankaikkisen vanha karttaohjelma, mutta parempaakaan en ole löytänyt. Piirtää jäljen karttaan ja GPS seuranta toimii.
Jos jotain vastaavaa löytyisi läppärille, mutta ei ole tullut vastaan. Autoroutekin on kuopattu, mutta vielä se asentui WIN 11 järjestelmään.
Muuten kävisi Linux Mint, joka on yhdessä pöytäläppärissä testailussa.
joe244:
--- Lainaus käyttäjältä: Tietis - 26.01.2026 kello on 08:33 --- Edellisen kerran olen Linuxia ajanut joskus 10-15 vuotta sitten ja onhan kehitys ollut huimaa. Mutta se perinteinen Linux-riesa (liikaa komentoloitsuja Terminalissa) ei ole vieläkään kokonaan poistunut, ikävä kyllä
Pöytäkone on hankalampi. Siellä mulla on harrasteohjelmia (esim. Adobe Lightroom), jotka ei toimi Linuxissa ja opensource-"vastineet" ei nouse samalle tasolle. Vaatii pohdintaa ja testailua Saattaa olla, että joudun tuohon jättämään Win 11:n Linuxin rinnalle
--- Lainaus päättyy ---
Itse käyttänyt linuxia 27 vuotta, sitä ennen unixia. Ja parasta linuxissa/unixiaa on nimenomaan se että vuodesta 1990 asti on samat komennot ja ohjelmat toimineet. Ei tarvitse joka vuosi opetella uusia ohjelmia.
Ja kuten jo vastattiin, niin laita virtuaalikone ja asenna se windows sinne, toimii hyvin ja voit tehdä asioita joita et pelkkää windowsia käyttäessä voisi tehdä. Voit esim käyttää windowsissa vpn:nää ja kirjautua salattuun verkkoon, mutta linuxin puolella voit olla internetissä ja siirtää/hakea tiedostoja mistä haluat linuxin puolella ja viedä ne windowsiin.
Niin ja osa yksinkertaisista ohjelmista toimii suoraa wine:llä
Tietis:
^
Mjoo... aika lailla turhaa hifistelyä olis tuo virtuaalikoneen rakentaminen omaan tarpeeseen peilattuna. En näe siitä mitään varsinaista hyötyä tällä hetkellä nähtävissä oleviin tarpeisiin, ja kun asennus on selvästi työläämpää kuin dualboottikoneeseen siirtyminen, en pidä tuota relevanttina vaihtoehtona. Joskus nöösipoikana mulla oli kyllä tapana rakentaa kaikki aina mahdollisimman hienosti, mutta nykyisin teen asiat vain siihen tasoon mitä oikeasti tartten.
Tuolla aiemmalla kommentilla terminaaliloitsuist a tarkoitin sitä, että komennot on kyllä tehokäyttäjälle tehokkain mahdollinen tapa tietokoneen käyttämiseen, mutta isoille käyttäjämassoille ei. Pitkän linux-tauon jälkeen ajattelin, että komentoja ei varmaan enää tartte käyttää, mutta hetihän se oli vastassa. NASsin levyjakoja en saanut pysyvästi mountattua ilman komentoja ja asetustustiedostoje n räpeltämistä. Sessiokohtaisesti kyllä onnistui graafisesta käyttöliittymästä, mutta pysyvästi ei. Ei näin! Ei ole kehittäjistä kenelläkään käynyt pienessä mielessä, että voisi siihen käyttöliittymään mountin yhteyteen laittaa checkboxin "tee tästä pysyvä", ja koodata ne loitsut ja asetustiedostot siihen taakse, ilman että käyttäjän tarttee tietää niistä mitään.
Linux näyttää kehittyneen paljon pitkän käyttötaukoni aikana ja moni asia hoituu aiempaa helpommin. Mutta edelleenkään yhteisössä ei näytetä tajuavan sitä, että jos jostain Linux-distrosta halutaan aidosti suurille käyttäjämassoille sopiva, niitä komentoja ei pidä perusasioissa joutua käyttämään ollenkaan. Siis ei ensimmäistäkään. Se vaan on monelle liian iso kynnys. Vaihtoehtona edistyneille käyttäjille mitä mainioin, mutta pitäisi olla mahdollista hoitaa perusasiat ilman yhtäkään komennon antamista. Etenkin nyt, kun Trumpin touhujen takia minun lisäksi moni muukin varmaan miettii jenkkipalveluista luopumista eli kysyntää olisi. Mutta kun ei vieläkään ole saatu tämmöisiä perusasioita täysin kuntoon, niin se on kyllä ihan käsittämätöntä.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta