rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Amerikkalaisten IT-jättien palveluista irtautuminen  (Luettu 927 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:10
Olen aika lailla Trumpin toisen kauden alusta pohtinut, että olisi paikallaan keventää omaa riippuvuuttani amerikkalaissta IT-jäteistä. Grönlanti-puheet oii sitten se viimeinen niitti, että ryhdyin ensimmäisiin konkreettisiin toimenpiteisiin.
  • Reissuläppäri (8 vuotta vanha kone, jonka mahdollinen varastaminen aiheuttaa mahdollisimman vähän vahinkoa) päivittyi Windows 11 -> Linux Mint. Haen sillä nyt jonkin aikaa kokemuksia ja katson sitten onko Mint se oikea. Ensivaikutelma on melko myönteinen. Edellisen kerran olen Linuxia ajanut joskus 10-15 vuotta sitten ja onhan kehitys ollut huimaa. Mutta se perinteinen Linux-riesa (liikaa komentoloitsuja Terminalissa) ei ole vieläkään kokonaan poistunut, ikävä kyllä
  • Uudenpi "kotilläppäri" päivittynee Linuxiin kunhan olen reissuläppärillä vähän aikaa testaillut
  • Pöytäkone on hankalampi. Siellä mulla on harrasteohjelmia (esim. Adobe Lightroom), jotka ei toimi Linuxissa ja opensource-"vastineet" ei nouse samalle tasolle. Vaatii pohdintaa ja testailua  Saattaa olla, että joudun tuohon jättämään Win 11:n Linuxin rinnalle
  • Pilivipalveluvaihtoehtoja olen kartoittanut, ja eurooppalaisia vaihtoehtoja Microsoft 365:lle löytyy kyllä. Aloitan testailut kevään aikana, tavoitteena että syksyllä en enää maksa Microsoftille uutta vuosimaksua
  • Android-luurille on vaikea löytää ei-amerikkalaisia vaihtoehtoja. Kyllä niitäkin on, mutta ovat sen verran marginaalia että voi olla että en ole tarpeeksi idealistinen lähteäkseni noihin. Miten Androidista irtautumista sitten kun kaikki muu on hoidettu

Toivottavasti ensi syksynä tilanne on se, että kaikki datani on eurooppalaisten toimijoiden hallussa, enkä päivittäisessä käytössä käytä Androidia lukuun ottamatta enää amerikkalaisten jättien palveluita. Yksi Linux/Windows dualboottikone saattaa silloin vielä olla.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:58
  • Flair 8800iLW, 400Ah LiFePo4, Victron ekosysteemi
Vs: Amerikkalaisten IT-jättien palveluista irtautuminen
« Vastaus #1 : 26.01.2026 kello on 11:33 »
Yksi Linux/Windows dualboottikone saattaa silloin vielä olla.

Ennemmin kuin dualbootti laita se winkkari virtuaalikoneeksi sinne linukkaan vaikka VirtualBoxilla. Sitten voit pitää winkkarin (virtuaalisen) verkkotöpselinkin irti. Fileet sisään-ulos kulkee sillä Linukalla ja teet winkassa pelkät adobehommat.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:53
« Vastaus #2 : 26.01.2026 kello on 12:09 »
Mulla tulppana on MS Autoroute...

Se on iankaikkisen vanha karttaohjelma, mutta parempaakaan en ole löytänyt. Piirtää jäljen karttaan ja GPS seuranta toimii.
Jos jotain vastaavaa löytyisi läppärille, mutta ei ole tullut vastaan. Autoroutekin on kuopattu, mutta vielä se asentui WIN 11 järjestelmään.
Muuten kävisi Linux Mint, joka on yhdessä pöytäläppärissä testailussa.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:27.01.2026 kello on 15:07
  • Kaasuton karavaanari
« Vastaus #3 : 26.01.2026 kello on 16:03 »
Edellisen kerran olen Linuxia ajanut joskus 10-15 vuotta sitten ja onhan kehitys ollut huimaa. Mutta se perinteinen Linux-riesa (liikaa komentoloitsuja Terminalissa) ei ole vieläkään kokonaan poistunut, ikävä kyllä

Pöytäkone on hankalampi. Siellä mulla on harrasteohjelmia (esim. Adobe Lightroom), jotka ei toimi Linuxissa ja opensource-"vastineet" ei nouse samalle tasolle. Vaatii pohdintaa ja testailua  Saattaa olla, että joudun tuohon jättämään Win 11:n Linuxin rinnalle

Itse käyttänyt linuxia 27 vuotta, sitä ennen unixia. Ja parasta linuxissa/unixiaa on nimenomaan se että vuodesta 1990 asti on samat komennot ja ohjelmat toimineet. Ei tarvitse joka vuosi opetella uusia ohjelmia.

Ja kuten jo vastattiin, niin laita virtuaalikone ja asenna se windows sinne, toimii hyvin ja voit tehdä asioita joita et pelkkää windowsia käyttäessä voisi tehdä. Voit esim käyttää windowsissa vpn:nää ja kirjautua salattuun verkkoon, mutta linuxin puolella voit olla internetissä ja siirtää/hakea tiedostoja mistä haluat linuxin puolella ja viedä ne windowsiin.

Niin ja osa yksinkertaisista ohjelmista toimii suoraa wine:llä

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #4 : 26.01.2026 kello on 17:30 »
^
Mjoo... aika lailla turhaa hifistelyä olis tuo virtuaalikoneen rakentaminen omaan tarpeeseen peilattuna. En näe siitä mitään varsinaista hyötyä tällä hetkellä nähtävissä oleviin tarpeisiin, ja kun asennus on selvästi työläämpää kuin dualboottikoneeseen siirtyminen, en pidä tuota relevanttina vaihtoehtona. Joskus nöösipoikana mulla oli kyllä tapana rakentaa kaikki aina mahdollisimman hienosti, mutta nykyisin teen asiat vain siihen tasoon mitä oikeasti tartten.

Tuolla aiemmalla kommentilla terminaaliloitsuist a tarkoitin sitä, että komennot on kyllä tehokäyttäjälle tehokkain mahdollinen tapa tietokoneen käyttämiseen, mutta isoille käyttäjämassoille ei. Pitkän linux-tauon jälkeen ajattelin, että komentoja ei varmaan enää tartte käyttää, mutta hetihän se oli vastassa. NASsin levyjakoja en saanut pysyvästi mountattua ilman komentoja ja asetustustiedostoje n räpeltämistä. Sessiokohtaisesti kyllä onnistui graafisesta käyttöliittymästä, mutta pysyvästi ei. Ei näin! Ei ole kehittäjistä kenelläkään käynyt pienessä mielessä, että voisi siihen käyttöliittymään mountin yhteyteen laittaa checkboxin "tee tästä pysyvä", ja koodata ne loitsut ja asetustiedostot siihen taakse, ilman että käyttäjän tarttee tietää niistä mitään.

Linux näyttää kehittyneen paljon pitkän käyttötaukoni aikana ja moni asia hoituu aiempaa helpommin. Mutta edelleenkään yhteisössä ei näytetä tajuavan sitä, että jos jostain Linux-distrosta halutaan aidosti suurille käyttäjämassoille sopiva, niitä komentoja ei pidä perusasioissa joutua käyttämään ollenkaan. Siis ei ensimmäistäkään. Se vaan on monelle liian iso kynnys. Vaihtoehtona edistyneille käyttäjille mitä mainioin, mutta pitäisi olla mahdollista hoitaa perusasiat ilman yhtäkään komennon antamista. Etenkin nyt, kun Trumpin touhujen takia minun lisäksi moni muukin varmaan miettii jenkkipalveluista luopumista eli kysyntää olisi. Mutta kun ei vieläkään ole saatu tämmöisiä perusasioita täysin kuntoon, niin se on kyllä ihan käsittämätöntä.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:25
  • Knaus Eifelland
« Vastaus #5 : 26.01.2026 kello on 18:05 »
Taitaa olla sarjassaan poliittisen hötkyilyn aikaan saamaa trendaavaa pikamuotia tämäkin. Just viime viikolla yks vanhempi mies kyseli multa linuxeja läppäreihinsä. Vasta syksyllä toisen niistä purin uutena paketista ja siirsin tiedostot vanhasta uuteen.

Käyttöliittymästä pitää toki tehdä mahd. mukava ja windowsmainen.
Windows-pakolainen saattaa asentaa Linuxin kovaan ääneen somessa, mutta huomaa viikon päästä, että asiat ei nyt toimikaan ihan kuin oli kuviteltu. 🙂

Pelkkä Ubuntu-teemakin voisi toimia, eipähän tarvitse opetella komentoriviä tai miettiä, miksi tulostin ei enää toimi. 😉

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #6 : 26.01.2026 kello on 18:21 »
Taitaa olla sarjassaan poliittisen hötkyilyn aikaan saamaa trendaavaa pikamuotia tämäkin.

Terävä huomio. Itselläni osin juuri näin. Jenkkien cloud actin takia olen kyllä jo useamman vuoden miettinyt, että omat datat pitäisi kotiuttaa jenkkipilvestä Eurooppaan, mutta en ole saanut aikaiseksi. Nyt Trumpin höpinät oli se viimeinen niitti, joka sai aikaan sen reaktion että nyt on se aika. Tärkeintä on juuri tuo data, ettei se ole cloud actin ulottuvissa. Lähteekö Windows samassa rytinässä kokonaan tai osittain, se on kuitenkin toisarvoinen juttu. Mielelläni senkin teen tässä samalla, jos se vain ei aiheuta elämään kohtuutonta vaikeutta.

• Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:09
  • Epsoo
« Vastaus #7 : 26.01.2026 kello on 19:06 »
Tuolla aiemmalla kommentilla terminaaliloitsuist a tarkoitin sitä, että komennot on kyllä tehokäyttäjälle tehokkain mahdollinen tapa tietokoneen käyttämiseen, mutta isoille käyttäjämassoille ei. Pitkän linux-tauon jälkeen ajattelin, että komentoja ei varmaan enää tartte käyttää, mutta hetihän se oli vastassa. NASsin levyjakoja en saanut pysyvästi mountattua ilman komentoja ja asetustustiedostoje n räpeltämistä. Sessiokohtaisesti kyllä onnistui graafisesta käyttöliittymästä, mutta pysyvästi ei. Ei näin! Ei ole kehittäjistä kenelläkään käynyt pienessä mielessä, että voisi siihen käyttöliittymään mountin yhteyteen laittaa checkboxin "tee tästä pysyvä", ja koodata ne loitsut ja asetustiedostot siihen taakse, ilman että käyttäjän tarttee tietää niistä mitään.

Miksi NAS levy pitää mountata tiedostojärjestelmä än käynnistyksen yhteydessä? Käyttääkö joku sovellus sitä?

Kysyn koska en tiedä.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #8 : 26.01.2026 kello on 20:20 »
^
Sepä juuri, sovellukset käyttää. Mulla kun on sekä pöytäkone että läppäri, tai jos reissuläppäri lasketaan mukaan on kolme konetta, niin en mä pidä niillä koneilla mitään tiedostoja, ainoastaan ohjelmat. Kaikki tiedostot on NASsilla levyjaoissa jotka kaikki koneet näkee.

Tietenkin on niin, että enhän mä tiedostoja tartte silloin jos vaan surffaan. Mutta sen verran usein sitä jotain tiedostoa kaipaa, että on se aika turhauttavaa mountata vain tarvittaessa. Parempi tehdä se automaagisesti.

• Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:09
  • Epsoo
« Vastaus #9 : 26.01.2026 kello on 21:06 »
^
Sepä juuri, sovellukset käyttää. Mulla kun on sekä pöytäkone että läppäri, tai jos reissuläppäri lasketaan mukaan on kolme konetta, niin en mä pidä niillä koneilla mitään tiedostoja, ainoastaan ohjelmat. Kaikki tiedostot on NASsilla levyjaoissa jotka kaikki koneet näkee.

Tietenkin on niin, että enhän mä tiedostoja tartte silloin jos vaan surffaan. Mutta sen verran usein sitä jotain tiedostoa kaipaa, että on se aika turhauttavaa mountata vain tarvittaessa. Parempi tehdä se automaagisesti.

Tuo linuxin mounttaus on tarkoitettu vähän eri hommaan, kun linux ei käytä levyjä kuten windows. Enivei, itse käytän tuohon pilveä, se kun ei tarvitse vakaata yhteyttä "verkkolevyyn". Samalla saa backupit itsestään kun jokaisella koneella on identtiset tiedostot. (pilviserveri, pöytäkone ja kolme läppäriä)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:44
« Vastaus #10 : 27.01.2026 kello on 00:19 »
Olen Linuxeja jonkun verran asennellut tuttaville, eikä heistä kukaan käytä NASsia, Enkä tiedä kenenkään tuttavan Windowskäyttäjänkää n niin toimivan. Itsellä eräänlaisena sellaisena on parin digiboksin kiintolevyt. NAS ei ole mielestäni ole peruskäyttäjän valikoimissa, vaan edistyneemmän.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:58
  • Flair 8800iLW, 400Ah LiFePo4, Victron ekosysteemi
« Vastaus #11 : 27.01.2026 kello on 00:20 »
... ja kun asennus on selvästi työläämpää kuin dualboottikoneeseen siirtyminen, en pidä tuota relevanttina vaihtoehtona.

Eri mieltä. Virtualboxin asennus on yksi vilaus, sitten "tee uusi kone", valitse valikosta haluamasi "rauta", mounttaa asennuslevyimage ja ala asentaa. Ei levyn uudelleen partitiointia ja buuttimanageria yms. Lisäksi uuteen koneeseen siirtyminen menee 2 filettä kopioimalla eikä uudelleen asennuksella.

Ehkä makuasia kumpi on helpompi ja kumpi on nopeampi on periaatteessa mitattavissa, mutta selvästi työläämpää se ei ainakaan ole.

Olennaisin etu virtuaalisetupissa on, että molemmat (ja monta muutakin) voi olla käynnissä yhtä aikaa.

Paras kuitenkin tehdä niinkuin itse tykkää, olipa se duali tai virtu. Itse vaihdoin dualbootista virtuaaliin about 10v sitten. Päivääkään en ole katunut ja takaisin en vaihtaisi.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:19
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
« Vastaus #12 : 27.01.2026 kello on 01:39 »
  • Pöytäkone on hankalampi. Siellä mulla on harrasteohjelmia (esim. Adobe Lightroom), jotka ei toimi Linuxissa ja opensource-"vastineet" ei nouse samalle tasolle. Vaatii pohdintaa ja testailua  Saattaa olla, että joudun tuohon jättämään Win 11:n Linuxin rinnalle

Itse olen joskus aiemmin pelaillut Adoben photoshopilla, mutta kunnyt rupesi tas kuvankäsittely kiinnostamaan, mutta adoben kuukausimaksumallit ei, niin ryhdyin penkomaan mitkä olisi vaihtoehtoja. Suositelluista löytyi RawTherapee ja DarkTable (nimi siis sanaleikki selkeästi lightroomista). Itse valitsin Darktablen, mutta olosuhteiden pakosta olen toistaiseksi pyörittänyt Akkunoilla. Käsittääkseni on kuitenkin alunperin nimenomaan Linux softaa ja pitöisi toimia siellä jopa paremmin. Ja on avointa lähdekoodia sekä taitaa olla ilmainenkin. Miksi siis jatkaa maksamista Amerikkalaiselle Adobelle? Toki en ole alan ammattilainen enkä koskaan käyttänyt oikeasti Lightroomia, niin en tiedä onko tarpeesi jotenkin sellaisia että vaatii juuri sitä. Ajattelin vain tuoda tuon vaihtoehdon esille.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #13 : 27.01.2026 kello on 08:02 »
NAS ei ole mielestäni ole peruskäyttäjän valikoimissa, vaan edistyneemmän.

Totta, NAS ei ole peruskäyttäjän juttu. Verkkolevyyn yhdistäminen on kuitenkin mielestäni aika peruskauraa. Ei nyt sekään ihan perus-peruskäyttäjälle, mutta ei se saisi olla noin monimutkaista kuin se nyt Mintissä oli.

Eri mieltä. Virtualboxin asennus on yksi vilaus, sitten "tee uusi kone", valitse valikosta haluamasi "rauta", mounttaa asennuslevyimage ja ala asentaa.

Vaikeus tulee Windowsista. Oma asennusmediani on Win7. Konetta olen päivittänyt osa kerrallaan aina kun joku paikka ahdistaa. Koppa on ainoa alkuperäinen osa. MS:n kanssa olen välillä joutunut keskustelemaan "onko tämä edelleen sama kone". Ja Windowsit olen päivittänyt maksuttomilla päivityksillä 7->10->11 eikä nuo päivitykset ole maksuttomina tarjolla. Alkuperäisen asennusmedia tie on tukossa. Joutuisin hankkimaan ISO-kuvan muilla keinoilla ja toivoa että lisenssi siirtyy. Ehkä siirtyy, ehkä ei. Uuden Windows-lisenssin hankkimisessa tätä varten ei ole juuri järkeä, kun en näe itselleni mitään hyötyjä virtuaalikonemallis ta.

...niin ryhdyin penkomaan mitkä olisi vaihtoehtoja. Suositelluista löytyi RawTherapee ja DarkTable (nimi siis sanaleikki selkeästi lightroomista). Itse valitsin Darktablen...

Lähinnä Lightroomia on Darktable. Annan sille kyllä mahdollisuuden, jos näyttää siltä että muuten olisin kokonaan Windowsista luopumassa. Ja Adoben nykyinen vuokramalli kieltämättä on ärsyttävä, etenkin kun eläkepäivät lähestyy ja pitäisi menoja karsia.

Darktablen suhteen en ennakkoon ole kovin toiveikas. Siitä löytyy kyllä hehkuttavia kommenteja tyyliin "tässä on ihan yhtä hyvä ilmainen vaihtoehto Lightroomille", mutta toisaalta Lightroomia käyttäneiltä tyyliin "huomaa kyllä että kyseessä on ilmainen ohjelma, joka tuntuu Lightroomin jälkeen siirtymältä -90-luvulle". En tiedä, testaan jossain vaiheessa.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:03
« Vastaus #14 : 27.01.2026 kello on 08:12 »
Kyllä nuo linuxit ja ubuntut on vähän sellasia bittinörttien juttuja. Kai semmosellakin joku pärjää mutta laajemman käyttäjän ohjelmavalikoima jää aika pieneksi.
Yhteen läppäriin tuli ubuntu laitettua ja toimi se pari vuotta ookoo, paitti että ohjelmia oli kovin puutteellisesti.
Ja sitten yks kerta kone ei käynnistynyt, ei auta mitkään recoveryt yms....eli ilmeisesti se korruptoi jotenkin ittensä. (kovo oli uus joten tuskin siinä vika) Vanha kone saa mennä sulattoon....win11 jatkaa....ei se trumpkaan montaa vuotta vallassa ole... 80v just kohta.....