Tekniikkakeskustelut > Retkeilyautot

Kannattaako seisonnassa olevassa retkeilyautossa pitää talviseisonnassa lämmitys

<< < (4/8) > >>

Vesa:
Auton / Vaunun ei tarvitse mielestäni olla jatkuvasti lämmityksessä.

Meillä on vaunu säilytyksessä ulkona ilman katosta eli taivasalla.
Lämmitän noin kerran kuukaudessa vaunun lämpöiseksi "viikonlopun" yli eli muutaman päivän, niin että sisäällä tuntuu mukavan lämpöiseltä ja kuivalta.

Vaunut ovat näin pysyneet hyvässä kunnossa ja ilman homeita.

Onhan kalusto liikkeenkin pihalla taivasalla ilman minkäänlaista huolenpitoa?

megaman:
Mulla vaunu on ollut taivasalla yli 20 vuotta ilman lämmitystä. Kosteudenkeräimessä on keväällä n. litra vettä, eli se ilmasta sitoutunut kosteus on pois pinnoilta, verhoista, pehmusteista yms. ja osoittaa, että se keräin toimii.
Jos pihalla kosteus on 90% se on sama kosteus myös sisätiloissa ilman lämmitystä.

Aakku:
Talvella sisätilat pysyy pakkasessa kuivana..

Ongelmakelejä on ainakin etelän kevät ja syksy. Kaikkein pahin tilanne on, kun kovat pakkaset hellittävät nopeasti suojasääksi. Pahimmillaan sisätiloissa on kylmempää, kuin ulkona. Silloin kannattaa pitää tuuletuksesta huolta. Itse olen aikaisemmin tehnyt niin pakkaskelien hellittäessä, että lämmitän +10 asteeseen ja sitten sähköinen kuivain päälle. Sähköinen kuivain ei toimi pakkasessa, mutta kun lämmittää sisätilan, niin se kerää hetkessä kosteutta pois paljon.

Reissaaja80:

--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 -  8.01.2026     kello on 10:19 ---Sanotaanpa nyt, tälläkertaa laskelmassa ei kyllä ollut mun mielestä mitään vikaa.  ;)

--- Lainaus päättyy ---

Hyvä, kerta se on ensimmäinenkin. Jospa olisi näin jatkossakin.  Thumb

Aiheeseen, kosteudenkerääjä ollut autossa, ei muuta. Ei tarvetta kikkailulle, niin pysyy kamppeet kunnossa.

megaman:
Kunnon pakkasessa kun lyö kerralla lämmöt täysillä päälle,  sammutinkin alkaa helmeilemään. Eli kannattanee homma aloittaa hitaasti ja joku luukku raolleen, että kosteus poistuu.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View