Tekniikkakeskustelut > Retkeilyautot
Kannattaako seisonnassa olevassa retkeilyautossa pitää talviseisonnassa lämmitys
Reissu-Ari:
Auto on Sunlight Cliff Adventure 640 vm 2023. Eli, esim. 10 asteen peruslämpö tms.?
Karabiilisti:
Jos haluaa sähköä säästää niin ulkolämpötilaa 2-3 astetta korkeampi lämpö riittää kuivana pitoon seisonnassa.
Myynnissä on "lämpötilaero kytkimiä".
tsahkali:
Meillä on autossa 800W:n lämmitin.
Se puhaltaa joka aamu lämpöä ½h ja auto pysyy kuivana.
(Ja asiantuntijoille taas tiedoksi, että pressu on suoraan katon päällä... ;D )
Tietis:
Pakkasella nuo edellä mainitut konstit riittää, mutta esim. Etelä-Suomen syksyssä tai vesisateisessa talvisäässä ei välttämättä riitä. Auttaa kyllä paljon.
Esim. jos ulkolämpötila on 10 astetta ja ilman suhteellinen kosteus 95%, muutaman asteen lämmittämisellä päästään vasta noin 80% suhteelliseen kosteuteen, mistä homesienet vielä kovasti tykkää.
Mulla on Moistmasterin ohjaama kuivanapitolämmitys-ohjaus ja sen perässä kilowatin sähkölämppäri. Moistmaster käynnistää ja sammuttaa lämmitystä sekä kosteuden että lämmityksen mukaan. Plussakeleillä se näyttää pitävän suhteellisen kosteuden alle 65%:n ja pakkasella antaa nousta 80% tasolle tai ylikin. Pakkasellahan homesienet ei kasva. Mulla on tuossa systeemissä kulutusmittari, ja sähkönkulutus vaihtelee valtavasti säätilan mukaan. Kunnon pakkasilla ei mene juuri mitään ja on paljon nollakulutuspäiviäk in. Toisessa ääripäässä jossain plus viiden kaatosadepäivänä lämppäri on käynyt pahimmoillaan yli 10 tuntia. Tyypillinen pluskelien kulutus on ollut 6-8kwh, ja tuolla käynnillä suhteellinen kosteuson suunnilleen vakio vähän alle 65%, vaikka tulisi taivaan täydeltä vettä. Sähköä kuluu, mutta kuitenkin vähemmän kuin joku vakio 5 tai 10 astetta.
Pahinhan on nimenomaan syksyn ja kevään kosteat plussakelit - etelärannikolla pahimmoillaan koko talvi. Pakkaskelit ei ole se ongelma, kunhan ei kondensoitumista pääse tapahtumaan.
Reissu-Ari:
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 7.01.2026 kello on 19:21 ---Meillä on autossa 800W:n lämmitin.
Se puhaltaa joka aamu lämpöä ½h ja auto pysyy kuivana.
(Ja asiantuntijoille taas tiedoksi, että pressu on suoraan katon päällä... ;D )
--- Lainaus päättyy ---
Valaisetko hieman tuota pressu asiaa. Minulla on ihan taivasalla auto.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta