rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Kiinalainen filepo 4 akku Powerqueen  (Luettu 938 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:51
Kiinalainen filepo 4 akku Powerqueen
« : 7.01.2026 kello on 15:12 »
Löytyisikö kokemuksia kyseisetä Filepo 4 Kiinalais tuotteesta Powerqueen?
Tässä ajatuksena vaihtaa asuntoauton agm akut filepo 4 akkuun tai akkuihin.
Myös aurinkopanelin vaihtaminen isompaa olisi ajatuksena. Esim. Victron mppt 100 / 30. Ajatus laittaa toinen 165 w katolle. Eli eikö tuo säödin riittäisi molemmille paneleille? Niin ja onko tuosta bluetooth mahdollusuudesta
paljon hyötyä ja mitä se kaikkea mahdollistaa?

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:22
  • Puskailija MB Sprinter 319cdi 4x4
Vs: Kiinalainen filepo 4 akku Powerqueen
« Vastaus #1 : 7.01.2026 kello on 16:30 »
Mulla on ollu kulkineessa kaks 300Ah power queenia pari kesää. Ei ongelmia.

Ihan mielenkiinnosta käytin toisen akun auki että sain mitattua kennojännitteet. 2mV tarkkuudella tasoissa joten kennot on ihan laadukkaita ja bms hoitaa tasapainotuksen oikein.

Bluetootista en näe juurikaan muuta hyötyä kuin että näkee nuo kennojännitteet. Varaustason seurannan mulla hoitaa Victronin smart shunt, joka on paljon tarkempi tuohon hommaan kuin ne akkujen omien bms:sien laskennat.

Paneelisäätimenä mulla on sama Victronin 100 30 smartsolar, tämä kannattaa ehdottomasti ottaa smart versiona, ei perinteisenä bluesolar mallina. Smart versiossa kaikki asetukset onnistuu säätää puhelimeen saatavalla Vicrton connect sovelluksella. ( Myös tuo smart shunt toimii tuon saman sovelluksen kautta)
Soppeli parille 165W panelille, Rinnan tai sarjaankytkettynä, ennemmin sarjaan.
« Viimeksi muokattu: 7.01.2026 kello on 16:48 »

• Matkailija
  • Viimeksi paikalla:30.01.2026 kello on 21:32
« Vastaus #2 : 15.01.2026 kello on 21:52 »
Myös aurinkopanelin vaihtaminen isompaa olisi ajatuksena. Esim. Victron mppt 100 / 30. Ajatus laittaa toinen 165 w katolle. Eli eikö tuo säödin riittäisi molemmille paneleille? Niin ja onko tuosta bluetooth mahdollusuudesta

Hyvää iltaa, käytän kolmea Liikotaalan LiPo4-akkua ja tähän mennessä ne ovat toimineet loistavasti. Jos aiot laajentaa aurinkosähköjärjest elmääsi, suosittelen 24 V:n aurinkopaneelien asentamista, jotka ovat suurimpia matkailuautosi katolle sopivia. Lisäät merkittävästi aurinkoenergian tuotantoa, ne latautuvat nopeammin ja tarvitset vähemmän kaapeleita kuin jos asentaisit 12 V:n paneelit. Minulla on esimerkiksi kaksi 24 V:n paneelia (400 W ja 335 W) sarjaan kytkettynä, mikä antaa minulle 72 V:n jännitteen täällä Espanjassa, joten voit kuvitella, kuinka nopeasti ne alkavat latautua, varsinkin talvella.
Minulla on toinen sarja kahta 200 W:n paneelia, jotka myös on asennettu sarjaan. Molemmat paneelit on kytketty kahteen Easum-merkkiseen MPPT-aurinkolataussäätimeen, jotka molemmat toimivat erittäin hyvin. Niissä on myös koneellinen ilmanvaihto, mikä on välttämätöntä, koska täällä on erittäin kuuma keskikesällä, ja sisäänrakennettu tuuletin laskee lämpötilaa merkittävästi.

Kun vaihdat AGM-akuista LiPo4-akkuihin, sinun on otettava huomioon matkailuautosi laturi. Koska LiPo4-akuilla on niin alhainen resistanssi, ne voivat pakottaa laturin toimimaan 100 %:n kapasiteetilla, mikä voi aiheuttaa sen palamisen. Siksi suosittelen DC/DC-teholaturin asentamista. Minulla on kaksi 40 ampeerin laturia, joten lataan niitä 80 ampeerilla ajon aikana.

Tarvitset myös 220 V:n laturin erityisesti LiPo4-akuille, ja jos se on säädettävä, vielä parempi. Suosittelen asettamaan kestolatauksen 13,8 V:iin ja maksimilatauksen 14,2 V:iin. Vaikka litium-akut kestävät 14,6 V:n latauksen, niitä ei suositella ladattavaksi 100 %:iin jännitteestään.
Hei, toinen mainitsemasi yksityiskohta, tai ainakin niin ymmärsin sen käännöksen perusteella, on se, että haluat laajentaa asennustasi toisella 165 W:n paneelilla ja käyttää Victron-säädintä. Jos sallitte, en suosittele sekoittamaan eri ominaisuuksilla, erityisesti jännitteellä, varustettuja paneeleja, koska ne molemmat toimivat pienimmän jännitteellä ja menetät energiatehokkuutta. Mielestäni on olemassa myös erittäin hyviä ja edullisempia säätimiä, jotka tarjoavat erittäin hyvän energiatehokkuuden. Asenna tarvitsemasi paneelit nyt ja varmista mahdollisuuksien mukaan, että niillä on samat ominaisuudet. Asenna ne sarjaan; tämä lisää jännitettä ja siten ne latautuvat nopeammin, varsinkin kun alueellasi on rajoitetusti auringonvaloa.
Pahoittelen kirjoitukseni pituutta ja toivon, että se on selkeästi ilmaistu suomeksi, koska käytän Google Kääntäjää.

Jos sinulla on kysyttävää ja voin auttaa millään tavalla, olen täällä. Terveisiä Etelä-Espanjasta.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:51
« Vastaus #3 : 15.01.2026 kello on 22:13 »
Vastataan nyt, vaikka on vasta muutaman kuukauden kokemus...

Käsittääkseni Power Queen on hinta/laatu suhteeltaan hyvä. Pitäisi olla aika laadukkaat komponentit. Ainakin, kun kävin videotestejä ja muiden kommentteja läpi.
Itselläni on PQ 2x100 Ah akut, joita lataa DC/DC laturi 20 A virralla. Akkujen suositus latausvirralle on 20 A, joten optimi laturi syöttäisi 40 A virtaa. Siis 20 A kummallekin rinnankytketylle akulle.
Bluetooth on minulle ehdoton, koska tarkkailen sillä akun varausta ja lämpötilaa. Toimii, vaikka akut olisi irroitettu virtapiiristä. Akuissa tulee olla myös latauksen esto alhaisessa lämpötilassa. Tämän hoitaa akun omat anturit, mutta hyvä on BT:n kauttakin tarkistaa.
Lataussäädin mulla on integroitu DC/DC laturiin, mutta Victronin hankkisin sen laajan jännitteen keston takia paneeleilta. Victronista voi säätää myös latausvirtaa juuri omille akuille sopivaksi. Sekin tietysti BT mallina, jotta saa kännykästä tehtyä säädöt. Jos hankittavaksi tulee DC/DC laturi, niin sekin Victron, jotta erillinen säädin ja laturi saadaan synkattua keskenään antaamaan oikeaa latausvirtaa.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.01.2026 kello on 20:36
« Vastaus #4 : 16.01.2026 kello on 10:40 »
Paneelit on suht edullisia, niin eikö olis viisasta laitta kaksi samanlaista, uutta ja tehokasta. Tai yksi iso.
Noissakin on kehitys männy etiäppäin...

anything