Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Litium akun laatu/suositus repsikan penkin alle.

<< < (4/7) > >>

ohikulkija:

--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 30.12.2025     kello on 15:21 ---Tuntuu aika utopistiselta.
Olen joskus paistanut lihaa ja pakasteen sulaminen kestää kauuuuuuuuuuuuuuuuu uuuuan.

--- Lainaus päättyy ---
Liha on kyllä sikäli erilainen tapaus että jos -20c köntti lämpenee muutaman asteen plussalle niin karkeasti 80 pinnaa energiasta menee sulamiseen siinä nollan kieppeillä ja vain 20 pinnaa varsinaisesti lämpenemiseen. Eli sikäli on ehkä odotettavissakin että akku jossa mitään vastaavaa energiasyöppöä olomuodon muutosta ei tapahdu lämpenee lihakönttiä nopeammin.

Toisaalta en kyllä itse myöskään pidä tuota akun lämpenemistä ja lämmitystä ehken aivan yhtä olennaisena kuin joku muu ehkä pitää. Ei sen minusta tarvitse heti kotipihasta startatessa välttämättä latautuakaan jos on auto kylmänä ollut. Kunhan siitä saa perustoimintoja varten vähän virtaa ulos ja siihen yleensä riittää jo huomattavasti kylmempikin akku.

Saahan noita nykyään myös sellaisia lifepo4-akkuja, joita saa ihan luvan kanssa ladata -30c alkaen, jos kokee sellaista ominaisuutta tarvitsevansa.

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: ohikulkija - 30.12.2025     kello on 17:54 ---Toisaalta en kyllä itse myöskään pidä tuota akun lämpenemistä ja lämmitystä ehken aivan yhtä olennaisena kuin joku muu ehkä pitää. Ei sen minusta tarvitse heti kotipihasta startatessa välttämättä latautuakaan jos on auto kylmänä ollut. Kunhan siitä saa perustoimintoja varten vähän virtaa ulos ja siihen yleensä riittää jo huomattavasti kylmempikin akku.

--- Lainaus päättyy ---

Muuten, antaako ne akut miten virtaa ulos, jos on oikea pakkanen?

--- Lainaus käyttäjältä: ohikulkija - 30.12.2025     kello on 17:54 ---Saahan noita nykyään myös sellaisia lifepo4-akkuja, joita saa ihan luvan kanssa ladata -30c alkaen, jos kokee sellaista ominaisuutta tarvitsevansa.

--- Lainaus päättyy ---

Mahtaa olla hinnoissaan?

Pelkkää uteliaisuutta kyselen...
Meillä kuljin on aina narun päässä, jotta kuivauslämmitys toimisi.
Akkukin on sitten aina latauksessa.

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: ohikulkija - 30.12.2025     kello on 17:54 ---Saahan noita nykyään myös sellaisia lifepo4-akkuja, joita saa ihan luvan kanssa ladata -30c alkaen, jos kokee sellaista ominaisuutta tarvitsevansa.

--- Lainaus päättyy ---
Olen käsittänyt, että kyseessä on lämmitettävät akut...

Elikä ulkoisesti ladattaessa virtaa käytetään ensin akun lämmittämiseen ja vasta akun lämmettyä plussan puolelle alkaa varsinainen lataus. Joitain akkuja ladataan tosin minimaalisella virralla jo pakkasen puolella.
Itse laitan sähkölämmittimen autoon edellisenä iltana. Akkulaatikossa on ritilät ja puhallus suunnattu akkuihin. Aika nopeasti akut alkavat lämmetä. Varmuuden vuoksi lämmitin on pienellä teholla hieman pidemmän aikaa, jotta akun lämpö jakautuisi tasaisesti. Mikäli ajan pakkaskeleillä vain pieniä trippejä, niin lataus on kytketty irti. Tämä vain varmuuden vuoksi, koska akuissa on termostaatti, joka estää ainakin teoriassa latauksen. Näin on tubettajan testeissä tapahtunutkin.

ohikulkija:

--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 30.12.2025     kello on 18:17 ---Muuten, antaako ne akut miten virtaa ulos, jos on oikea pakkanen?

--- Lainaus päättyy ---
Riippuu siitä miten määrittelee oikean pakkasen ja mistä akusta on kyse. Victronilla purkamisen raja on että akun pitää olla -20c lämpimämpi. Eli teikäläisittäin oikealla pakkasella kyllä varmaan saa akun niin kylmäksi ettei sitä pysty purkamaankaan kun riittävän pitkään kylmillään autoa seisottaa. Toinen juttu sitten että paljonko sitä virtaa kannattaa akusta ottaa. Victron suosittelee että alle nollan ottaisi vain max 0.5C (100Ah akusta 50A) eli puolet normaalista.  Eri valmistajilla on eri kuviot ja onhan nuo usein säädettäviä parametreja BMS:ssä jos kokee paremmin tietävänsä kuin akun valmistaja.
Minun käsittääkseni liikaa pyytämällä ei sllti kylmää akkua niin helposti riko niin  kuin lataamalla saattaisi tehdä, mutta jos ei kohmeinen akku pysty pyyntiin vastaamaan niin jännite kyykkää. Lisäksi häviöitä tulee enemmän, mikä tietysti lämmittää akkua eli ei välttämättä ole pelkästään huono juttu.
En ole kyllä käytännössä kokeillut, olen muutenkin aika konservatiivinen virtojen kanssa joten mitoitan akut niin että maksimikuorma jää lämpimälläkin 0.5C alle. Ja kylmällä akulla en invertteriä kauheasti huudattaisi, mutta se 12V peruskuorma (lämppäri, valot, reititin, pumppu,  jääkaappi, mitänäitänyton) kyllä irtoaa ihan nätisti.

--- Lainaus ---Mahtaa olla hinnoissaan?

--- Lainaus päättyy ---
Näyttäisi ainakin Roamer tällä hetkellä kauppaavan Extreme-akkujaan parilla tonnilla (200Ah / 12V) joten kyllähän tuolla ostaa usemman halpisakun ja muutaman neliömetrin lämpömattoa päälle helposti   :laugh:

ohikulkija:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 30.12.2025     kello on 18:51 ---Olen käsittänyt, että kyseessä on lämmitettävät akut...

Elikä ulkoisesti ladattaessa virtaa käytetään ensin akun lämmittämiseen ja vasta akun lämmettyä plussan puolelle alkaa varsinainen lataus. Joitain akkuja ladataan tosin minimaalisella virralla jo pakkasen puolella.
Itse laitan sähkölämmittimen autoon edellisenä iltana. Akkulaatikossa on ritilät ja puhallus suunnattu akkuihin. Aika nopeasti akut alkavat lämmetä. Varmuuden vuoksi lämmitin on pienellä teholla hieman pidemmän aikaa, jotta akun lämpö jakautuisi tasaisesti. Mikäli ajan pakkaskeleillä vain pieniä trippejä, niin lataus on kytketty irti. Tämä vain varmuuden vuoksi, koska akuissa on termostaatti, joka estää ainakin teoriassa latauksen. Näin on tubettajan testeissä tapahtunutkin.

--- Lainaus päättyy ---
Ei vaan nimenomaan akut joita ei tarvitse lämmittää. Valmistajan mainospuheissa tämä heidän kylmässä pelaava hommansa on parempi akulle kuin lämmittäminen jonka riskinä on se että osa akusta on lämmin ja osa ei kun ladataan  :)

https://roamer.com/products/200xtreme

Tuossa muistelemani akku. Eli -30c latautuu ja -40c asti voi purkaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View