Tekniikkakeskustelut > Retkeilyautot

Retkeilyauto talvi käyttö

<< < (3/5) > >>

Tietis:
Tämä ei liity varsinaisesti talvikäyttökysymyks een mitenkään, mutta kysyn aloittajalta kuitenkin: olethan kokeillut suihkua?

Kysymyksen taustalla on se, että kun ensimmäisen omamme hankkimista nelisen vuotta sitten mietittiin, etsittiin ensisijaisesti retkiautoa. Haluttiin kompakti kulkupeli, jossa mahtuu kaksi matkailemaan. Pituutta piti kuitenkin olla sen verran että vuoteet on pitkittäin. Suunnitelma muuttui, kun minä reilusti yli 100-kiloinen otin liikkeissä kuivatyyppejä retkiautojen suihkuista. Lopputulos oli, että enhän minä mahdu suihkuttelemaan. Joissain malleissa vaimo nauroi kippurassa, kun minä sovittelin itseäni jonkin taitettavan suihkuseinän taakse ja olin kuin silli purkissa. :laugh:

Todettiin, että retkiauto ei sovellu näin isolle miehelle. Suihkuun on pakko päästä hiihto- tai patikointilenkkien jälkeen. Meille tuli sitten tuo allekirjoituksessa näkyvä kulkupeli., joka on juuri tuota tsahkalin ehdottamaa van-luokkaa. Tilat ei muuten paljoa pitkittäisvuoteelli sesta retkiautosta poikkea, mutta kylppäri on kunnollinen ja takatalliin mahtuu muiden romppeiden kaveriksi kaksi täysikokoista sähköpyörää. Pystyt sivuseinät mahdollistaa retkiautoa paremman tilankäytön ja tuo reilusti lisää tilantuntua kun yläkaapit ei "kaadu päälle" ja seinää vasten saa esim. korkean jääkaapinkin järkevästi.Auto on vain hieman pakua leveämpi. Pituutta meillä tosin on ikävät 7 metriä, mutta se johtuu Ducatoa pidemmästä ohjaamosta. Samat tilat Ducaton kyydissä olis jo kompaktimpi paketti.

Masa matkailija:

--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 18.12.2025     kello on 16:05 ---Aloittaja taisi olla ostamassa tehdastekoista ja kyseli niistä....

--- Lainaus päättyy ---
Ymmärsin kysymyksen lämpimänä pitoon, esitinkin vain oman kokemuksen siitä, siis erilaisista lämmitys muodoista.

Aakku:
Taas alkaa autot paisua pois retkiautoista...

Mulla kun oli Westfalia California, tehdastekoinen, niin siinä ei ollut sivuilla ja lattiassa mitään eristettä. Toki sen lämpimäksi sai, mutta ilman eristeitä se oli aina vetoinen.  Ohjekirjan mukaan tarkoitettu enintään -5 asteeseen. Mahtaako sitten nykyisissä Ducaton koreissakaan olla kovin hyvää eristettä. Juttujen perusteella niissä pärjää kovemmissakin pakkasissa, mutta silloin tulisi olla eristepeitteet takaseinällä ja ohjaamon välissä.
Nykyiseen piskuiseen omatekoiseen retkipakuun laitoin eristettä sivuille ja kattoon niin paljon, kuin mahtui. Silti takaseinässä on talvella eristepeite, koska muuten on vetoa, Diesel lämmitin kyllä lämmittää pienen tilan hetkessä liiankin kuumaksi, ellei termostaatti olisi rajoittamassa.
Siis kaikki retkipakut saa varmaan lämpöisiksi, mutta huonoilla eristeillä tuntee vetoa.

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 19.12.2025     kello on 08:44 ---Taas alkaa autot paisua pois retkiautoista...

--- Lainaus päättyy ---

Yritetään vaan tappaa sitä Esson baarin juttua, jonka mukaa 'retkiautot sopii joka paikkaan'.
6,5m ei kutistu pienemmäksi peltikopalla.

reissu:

--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 19.12.2025     kello on 09:14 ---Yritetään vaan tappaa sitä Esson baarin juttua, jonka mukaa 'retkiautot sopii joka paikkaan'.
6,5m ei kutistu pienemmäksi peltikopalla.

--- Lainaus päättyy ---

On pienempiäkin lukemia, niille joille koko ei ole pullistelun aihe. Pituuskaan harvoin vaikuttaa talvikäyttöön, josta on tässä kyse.

On parempi pysyä aloittajan kysymyksissä ja  omista mielipiteistä tehdä sitten oma ketju, jossa voi tämän foorumin perustyyliin kiukutella ja ittuilla toisille.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View