Kirjoittaja
Aihe: Kysymyksiä suomalaisesta matkailusta Suomessa talvella (Luettu 9090 kertaa)
« Vastaus #31 : 16.01.2026 kello on 18:55 »
^ Eikös se riitä? Tuskin yhdellä tankillisella yli 600km pääsee (jos ei ihan pohjamutia käytä), ja etelässä saa -29/-38 -Futura D:tä ja -32 MyDieseliä - turha sitä kallista arktista ja vähempi energistä ennen Oulua poltella.. Vaan jos Tedax on 26.12 maahan saapunut, niin reissu on jo yli puolenvälin, ja homma hoidossa? Nythän ne kovemmat pakkaset Lapissa on jo hellittänyt.. 
« Vastaus #32 : 16.01.2026 kello on 19:12 »
Esim Nesteellä on vain 5 asemaa, josta arktista saa ja eteläisin on Oulussa. Pääsääntöisesti on siis pärjättävä tavallisella talvilaadulla. Ja normaalisti se riittää.
Harvinaisiahan nuo kovat pakkaset on pohjoisessakin? Täällä etelässä on muistaakseni vuosikymmeniä siitä kun oli -25 astetta.
« Vastaus #33 : 16.01.2026 kello on 19:21 »
Vaan jos Tedax on 26.12 maahan saapunut, niin reissu on jo yli puolenvälin, ja homma hoidossa? Nythän ne kovemmat pakkaset Lapissa on jo hellittänyt..
Taisipa tarkoittaa tulevaa joulukuuta
« Vastaus #34 : 16.01.2026 kello on 19:51 »
« Vastaus #35 : 16.01.2026 kello on 20:08 »
« Vastaus #36 : 16.01.2026 kello on 20:53 »
On asennetta ja tällä kärryllä pääsee moneen paikkaan ja videot huippulaatua vaiks telkkariin pistäisi 
« Vastaus #37 : 16.01.2026 kello on 22:28 »
On asennetta ja tällä kärryllä pääsee moneen paikkaan ja videot huippulaatua vaiks telkkariin pistäisi 
Ei autokauppiaan mainoksia eikä SFC-järjestön sponsorointia.
« Vastaus #38 : 30.01.2026 kello on 20:39 »
Hei... Espanjassa on sanonta, joka kuuluu: "Ei ole kylmää, on vain huonoja talvivaatteita." Etelä-Euroopasta kotoisin olevalle matkailijalle kotimaahan talvella matkustaminen ei ole naurun asia; se on hyvin vakava asia, koska kylmyys voi tappaa, ja te kaikki tiedätte siitä paljon enemmän kuin minä. Tiedän vain suuren haluni matkustaa Suomeen talvella; se on minulle henkilökohtainen haaste. Yritän tietenkin valmistautua parhaani mukaan, ja te olette parhaita neuvonantajia siinä. Kuten aiemmin mainitsin, vaikka minulla on tällä hetkellä vain Truma-kaasulämmitin, haluan asentaa matkailuautooni dieselkäyttöisen seisontalämmittimen . Julkaisen kaikki matkailuautooni tekemäni parannukset täällä kysyäkseni viisaita mielipiteitänne. Nautin todella videosta pariskunnasta pakettiautossa; se oli upea. Terveisiä Espanjan eteläosasta. 
« Vastaus #39 : 31.01.2026 kello on 10:01 »
« Vastaus #40 : 1.02.2026 kello on 08:07 »
Nautin todella videosta pariskunnasta pakettiautossa; se oli upea.
En tiedä ymmärsitkö kaiken kun puhuivat suomea? Heidän koiransa on paksuturkkinen koira rotu, siitä huolimatta se paleli. Koska menivät niin nopeasti kylmään, ei koira ehtinyt kasvattaa turkkiaan paksuksi talviturkiksi. Teidän koiralla pitää olla paksut vaatteet ja jalkineet, luullakseni? Osa koirista ei vain suostu pukemiseen. Kuvista näkyikin, että he kävivät myös Norjan puolella, jossa meri ei jäädy koskaan. Virtaa he myös käyttivät aika paljon, lämmitys, valot ja kuvauskalusto, ei kuvissa vain näkynyt, että miten latasivat akkuja? Myös moottorin lämmitys heillä oli Eberillä, lienee kovin tarpeellinen, jos osuu - 40, joka on harvinaista. Tietenkin voi ajaa/käytellä, jotta ei moottori menekkään niin kylmäksi. Ei vessan käytöstä myöskään ollut kuvia, vesi heillä oli irto kannussa. Olen asunut tässä talossa 55 v., muistaakseni vain kaksi kertaa on on ollut näin kylmää, tänään -25, huomenna ehkä ennusteen mukaan - 30?
« Viimeksi muokattu: 1.02.2026 kello on 09:17 »
« Vastaus #41 : 1.02.2026 kello on 11:07 »
Myös moottorin lämmitys heillä oli Eberillä, lienee kovin tarpeellinen, jos osuu - 40, joka on harvinaista.
Eberi/Weba on aina tarpeellinen, varsinkin täällä pohjoisessa. Ja jos tänne aikoo tulla, -40 on jokatalvista. Nyt, tammikuussa, sitä vielä kesti toista viikkoa.
« Vastaus #42 : 1.02.2026 kello on 11:39 »
Suomi on pitkä maa. On tavallista, että etelässä sataa vettä ja pohjoisessa lämpötila on -20 astetta. Etelässä rannikon läheisyydessä luminen talvi on neljän viikon mittainen nykyisin. Jos aikoo retkeillä lumessa ja pakkasessa, on monia vaihtoehtoja, kuinka kylmää haluaa. Nyt on ollut harvinaisen kylmää koko maassa.
« Vastaus #43 : eilen kello 21:10 »
Hyvää iltaa... Sää on ollut ankara Etelä-Espanjassa viime kuukausina, paljon sadetta, tuulta ja lumisilla alueilla (Sierra Nevada Granadassa) on satanut paljon lunta. Voin kuvitella, että sama pätee Suomessakin, ja lämpötilat ovat olleet tänä talvena hyvin alhaiset, joten on oltava hyvin valmistautunut. Tunnen jonkun, joka on juuri nyt Suomessa matkailuautonsa kanssa. Tänä aamuna Vaasassa oli -21°C, vaikka hän oli aivan rannikolla, missä lämpötilat ovat yleensä lämpimämpiä. Kuten aiemmin mainitsin, olen hyvin huolissani kotimaahanne matkustamisesta talvella. Nuo -30°C:n lämpötilat, jotka joissakin paikoissa saavuttavat paikan, eivät ole naurun asia. Se saa minut miettimään paljon matkaani, koska haluan nauttia siitä mahdollisimman paljon, ja minulla on luultavasti ongelmia kylmyyden kanssa sekä makean että harmaan veden putkissa. Mutta eniten minua huolestuttaa juuri nyt paikat, joissa voin täyttää ja tyhjentää vesisäiliöitä ja wc:n. Tiedän, että niitä on hyvin vähän. Joka tapauksessa, kuten täällä Espanjassa sanotaan: "Pelkurista ei ole koskaan kirjoitettu mitään." Aion julkaista tällä foorumilla matkailuautooni tekemäni parannukset. On kylmä, joten haluaisin kuulla mielipiteenne kylmän sään matkailuautomatkail un asiantuntijoina... Koiraani koskien voit etsiä netistä espanjanvesikoiraa ja näet millainen koira se on. Minun koirallani on paksu "villakerros", ja sen lisäksi haluamme ostaa sille erityisen koiran asun sieltä Suomesta. Kysyn sinulta, mistä voimme ostaa sellaisen... Ystävällisin terveisin, ja kuten aina, on ilo vaihtaa ajatuksia kanssasi aiheesta, joka on minulle yhtä kiehtova kuin matkustaminen Suomen talvessa.
« Vastaus #44 : eilen kello 21:39 »
Espanjanvesikoirall a on samanlainen turkki kuin villakoiralla eli vaikka se on paksu niin pakkasessa lämmittävä aluskarva puuttuu kokonaan. Tästä syystä alle -10 asteen lämpötiloissa takki tarpeellinen. Hyvä olla jo 0 - -10. Oikein kylmissä oloissa -15/20 --> tassunsuojat olisi hyvät. Koiran vaatteita löytyy esim https://www.mustijamirri.fi/koirat-koiran-vaatteet
|