Kirjoittaja
Aihe: Kysymyksiä suomalaisesta matkailusta Suomessa talvella (Luettu 3732 kertaa)
« Vastaus #1 : 15.11.2025 kello on 23:02 »
Hei.
Olipas mukava keskustelunavaus.
Suomessa on auki useita leirintäalueita ympäri vuoden. Yleensä ne ovat valtakunnallisen karavaanarijärjestö n eli SFC:n jäsenalueita. Joitakin ns. yleisiä leirintäalueita on myös auki ympäri vuoden. Näillä onnistuu kaikki vessa- ja vesihuolto.
Mutta siis miten me selvitään talvessa. Auton tai vaunun ominaisuuksilla on suuri merkitys tähän. Oikeassa talviautossa tai -vaunussa on hyvä lämmöneristys ja ALDE-vesikeskuslämmitys. Autossa vielä lämmönvaihdin, jonka avulla moottorin voi lämmittää kaasulämmityksellä ja asunto-osan moottorin lämmöllä. Etenemistä auttaa neliveto tai takaveto, joka on uusissa autoissa jo harvinainen.
Talviautossa ja vaunussa on jätevesisäiliö eristetty ja lämmitetty. Sitä voi käyttää ympäri vuoden.
« Vastaus #2 : 16.11.2025 kello on 01:10 »
Yo, Aika harvalle suomaliselle matkailuautoilijall ekin matkailu ja 2000 km / 2 vkon - Itsenäinen (0ff-Grid) kulkeminen sydäntalvella tuttua. Kokemus, varustautumine ja oppiminen auttaa.. Pohjoismainen talvikelihän poikkeaa keski-Euroopan vuoristojen ilmastovyöhykkeestä, meillä lumi on suurelta osin pakkaskauden aikana on kuivaa, pienikiteistä pakkaslunta joka tuulessa/ajosssa tunkeutuu myös sisälle pienistäkin raoista, esim. esim tuulettuvat kattoluukut. Paikallaollessa saattaa takatuulella lunta tulla sisään.. Samoin jos on jonkinlaisia ritilöitä seinissä. Autoissa tuulilasi ja yleensä myös etusivuikkunatkin ovat eristämättömiä, joten ulkopuolella pitää lämpöä hyvin eristäviä ikkumapeittoa. Kiinnitys pitää olla hyvä, jotta eivät tuulessa lepata ja hukkaa eristävyyden. Siäpuoliset eivät korvaa ulkopuolisia. Toki jos laskosverhot kuitenki on, niin aina ne hieman lisää eristävyyttä. Auton lämmityspuolesta Alan jo vastasi. Lisäisin vielä tuolla tunturi-Lapissa reissaamisessa tai ihan eteläSuomessakin pakkasjaksot voivat olla usemman kuukauden mittaisia, jolloin maa jäätyy syvemmältä (routa), jolloin meillä liukkautta voi syntyä ilman lumisateitakin; ilman lauhtuessa tienpintaan ilman kosteus jäätyy, tai satava/pöllyävä lumi kiillottuu tien pintaa ajoneuvoliikentee renkaiden tallaamana. Lisäksi meidän pakkasissa huonmmin pitävät keski-Eurooppalaiset kitkarenkaat. Nykyisin Suomen tieliikennelain (koskien 12/2024>) mukaan M+S renkaat eivät ole riitä vaan merkintä pitäisi löytyä. Vasemman puoleinen tarkoittaa Pohjolan pakkasiin. täällähän mukana kuljettavat lumiketjut eivät anna vapautta poiketa näistä rengasmääräyksistä.  Suurin osa suomalaisista autoilijoista käyttää ainoastaan Pohjoismaissa sallittuja nastallisia talvirenkaita. Avoinna olevia leirintäalueita saattaa olla vaikea löytää muualta kuin isoimmista kaupungeista (sesonki vain kesä-elokuu). Niissäkin voi olla palvelut hyvin niukkoja kun mitkään kesävesijohdot tai -viemärit eivät toimi pakkasissa sekä pistorasioista saatta saada huommin sähköä jolla voisi lämmittää. Melkeinpä Park4night paras apu kuten vesien tankkauksessa ja WC tyhjennyksessä. Harmaavesien joissa ei muuta luonnollle haitallista ole kuin pieni saippuapitoisuus, Jos on tyhjennysletku mukana, ne voi laskea huomaamattomasti levähdysalueen lumipenkkaan / ojaan - puhtaampaa se on kuin tieltä tulevat sade- ja sulamisvedet.. Espanjasta ei kannata tuoda kaasupulloja tänne kun yleensä ovat 100% butaania, joka ei toimi meidän talvioloissa. Täällä myydään (vaihtopulloissa) kaasua joka on 97% propaania. Kaasun täyttöpaikkoja ei käytännössä ole kuin 1 etelä-Suomessa kun meillä on tuo omienlaisten pullojen vaihtosysteemi (niitä löytyy liki joka kylästä.Tuonne Lappiin talvella aikovan kannattaa miettiä varalämmönlähdettä myös (välimatkat pitkiä kaasun hakuun) ja muutamassa tunnissa auto voi olla sisältä pakkaslukemissa ilman lämmitystä. Alden ja lämmönbaihtimen yhteyteen voi laittaa Webasto/Ebersprä.. jolla lämmittää asunto-osan patterit samallalailla mitä kaasullakin. Sitten kannattaa muistaa auton moottorin esilämmittäminenkin - tuolla samalla systeemillä tekee senkin jos 230V sähkö ei saatavilla. Usein meillä myös ihan henkilöautoissakin on talven takia Defa/Calix moottorin esilämmitin (@230V). Lopuksi vielä auton asunto-osan lämmön eristävyydestä. Liikuvassa autossa vesien jöötymisen mahdollisuus korostuu, paikalla oleva ei yhtä herkkä.. ja painovoimainen ilmanvaihto saattaa mennä yli-tehokkaaksi pakkasolohuhteissa, varsinki Välimerenmaissa valmistetuissa m-autoissa. Käytännössä lämmityslaitteen pitää olla 5-6 kW tehoinen. 6 kW Aldella+vaihdin tuplapohjallista autoa jossa kaikk vesisäiliöt lämpöisessä sisätilassa, voi käyttää kuin kesällä - aina lämmintä vetttä ja käydä suihkussakin yli -20C pakkasissakin. Lämmönvaihtimella kaasua ei kulu lainkaan ajossa ja sisätilat aina yli +20C. Tuplapohjallisissa autoissa lattiat lämpöisät ajossa, eikä ulkovaatteita, saati kenkiä tarvitse sisällä..
« Vastaus #3 : 16.11.2025 kello on 09:04 »
Et ole kertonut, että millainen auto sulla on. Tuskin pohjolan oloihin tehty, se helpottaisi reissua. Jonkulla on ehkä samanlainen, voisi kertoa tarkemmin? Vaikuttaa sekin paljon, aiotko yöpyä harvoilla auki olevilla leirintä alueilla, vai muualla Kuitenkin on paljon asioita joita täytyy ottaa huomioon: Ainakin dieselissä on kaiken varalle syytä vaihtaa polttoaine suodattimet. Jäähdytin nesteen pitää kestää pakkasta, pohjoiseen mennessä -35-40 celsius astetta. Myös tuulilasin pesunesteen pitää olla jäätymätöntä, sitä etelässä varsinkin kuluu, koska teitä suolataan. Polttoainetta Suomeen tullessa vain vähän tankissa, jotta voidaan tankata heti pakkasta kestävää. Etelä Suomessa on yleensä vähemmän pakkasta kestävää diesel polttoainetta, pohjoisessa on arktista, enemmän pakkasta kestävää. Varmistettava että öljyt on pakkasiin tarkoitettuja, ilmeisesti on. Moottorin lämmitin myös varmistaisi käynnistyksen, polttoaine käyttöinen ei tarvitse sähköä. Viimasuoja nokassa, varsinkin dieselissä suorastaan pakollinen täällä kylmässä. Akut pitää olla hyvät. Itsellä ei ole kokemusta kun noin -20 c. , sekin kesävaunulla. Suurimmat haitat on, alustassa oleva harmaavesisäiliö jäätyy, kylmään seinään ei voi nojata, kaasua menee paljon, noin 1pullo/ 2-3 vrk..
« Viimeksi muokattu: 16.11.2025 kello on 11:54 »
« Vastaus #4 : 16.11.2025 kello on 09:53 »
Tässä onkin tullut jo erittäin hyviä neuvoja. Muutama lisähuomio kuitenkin: - Olen samaa mieltä siitä, että Alde + tuplapohja on se paras ratkaisu talviolosuhteisiin. Jos sinulla ei autossasi tuollaista ole, se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettetkö voisi talvella autoasi käyttää. Tärkeintä on se, että auto on hyvin rakennettu, lämmöneristys on hyvä ja vesijärjes[elmän kaikki osat suojattu jäätymiseltä. Meillä on lämmityslaitteena Truma eikä ole tuplapohjaa. Vesisäiliöt on koteloitu auton alle, kotelo on eristetty ja sinne on lämpimän ilman puhallus. Vedet on ollut kyydissä ja -25 asteessa on suihkuteltu normaalisti. Noin kylmässä ei ole ajettu, olisiko jossain -15 asteessa ollut ajossa vettä säiliöissä ilman jäätymisongelmia.
- Etenkin etuvetoisella voit jäädä jumiin. Varaudu apukeinoilla irti pääsyä varten: lumiketjut, liikkeellelähtömato t tms. apukeinot voivat tulla tarpeeseen.
- Ota mukaan lumilapio tai vastaava, jotta saat lapioitu kulkuväylän auton ovelle.
- Varaudu lumen poistoon katolta. Paikalla ollessa lunta voi sataa niin paljon että joudut lumet poistamaan katolta ennen liikkeelle lähtöä. Minulla kulkee tätä varten mukana teleskooppitikkaat ja pitkävartinen, muovikuuppainen lumentyönnin(ei teräsreunaa jottei katto naarmuunnu niin helposti
« Vastaus #5 : 16.11.2025 kello on 12:59 »
Minun edellinen autoni oli etuvetoinen, alkovimallinen, Trumatic-lämmittimellä ja ilman tuplapohjaa, mutta asunto-osan eristepaksuus oli hyvä.
Keulan peittävä eristepeitto auttoi paljon auton lämpimänä pitämisessä. Yläpedeillä lämpö riitti alle -15 C pakkasissa, mutta kerrossängyn alapedillä kylmä tuli sisään sivuluukkujen eristämättömien karmien kautta. Ja vähän tiivisteidenkin.
Mutta hyvin pärjäsi silti. Autosta tai vaunusta riippuu, miten kylmässä pärjää. Pikkupakkasilla voi olla huoletta ainakin lähes kaikissa, etenkin jos on mainittu keula- tai ainakin tuulilasin ja sivulasien peittävä eristepeitto. Täysin lämpöeristetty integroitu auto on silti ylivoimainen.
Retkeilyautoihmiset osaavat kertoa niiden kylmänkestosta, jos sellaisella aikoo talvessa matkustaa. Minulla ei kokemusta ole.
« Vastaus #6 : 18.11.2025 kello on 15:51 »
Hei, kiitos mielenkiintoisista mielipiteistäsi, jotka lisäävät suuresti uteliaisuuttani maatasi ja talvimatkojasi Suomessa kohtaan... Luulen, että ankarat sääolosuhteet eivät estä sinua matkustamasta ja nähtävyyksien katselusta maassasi, koska koet samoja ankaria olosuhteita joka päivä talvella... Ajoneuvoni on Pla-matalaprofiilinen matkailuauto, 7,5 metriä pitkä, rakennettu Citroen 2.0 BlueHDI -alustalle. Kylmän suhteen, vaikka siinä on lämmitetty harmaavesisäiliö, olen vuorannut sen kodeissa käytettävällä eristyksellä. Minulla on myös paksu lämmöneristys moottoritilaa (tuulilasi ja ovet) varten ja lämpöverho ulko-ovelle.
Vaikka siinä on tällä hetkellä tehtaalta hyvä moottorin jäähdytysneste, haluan vaihtaa -50 °C:n jäähdytysnesteeseen . Vaihdan myös moottoriöljyn 0W-30:stä (teen kaikki Citroën-matkailuauton moottorin huollot itse) sellaiseen, joka on erityisesti suunniteltu näille lämpötiloille. Haluan eristää diesel- ja AdBlue-säiliöt estääkseni niitä jäätymästä. Olen tilannut verkosta 12 V:n sähköisen lämmityselementin lämmittämään moottorin öljypohjaa ja helpottamaan käynnistystä kylmällä säällä. Olen myös tehnyt eristystä auton etuosaan estääkseni kylmän ilman pääsyn jäähdyttimen alueelle ajon aikana ja varmistaakseni, että moottori saavuttaa oikean käyttölämpötilan. Lämmityksen osalta, vaikka matkailuautossani on Truma-kaasulämmitin, aion asentaa siihen 8 kW:n dieselkäyttöisen seisontalämmittimen . Kaasun osalta aion ostaa kaksi suomalaista propaanipulloa paikan päällä välttääkseni kaasupulan. Sähkön osalta minulla on 1130 W:n aurinkopaneelit (tiedän, ettei Suomessa ole paljon aurinkoa siihen aikaan vuodesta) ja Renogy-tehostuslaite, joka lataa 40 Ah ajon aikana ja 600 A LiPo4-akkuun. Asensin kaiken tämän itse, koska minulla on kattoilmastointilai te lämpöpumpulla. Renkaiden osalta minulla on jo neljä talvirengasta, joissa on sama symboli kuin lähettämässäsi renkaassa, sekä hyvälaatuiset teräksiset lumiketjut. Harkitsen myös käytettyjen nastarenkaiden ostamista, kun olen alueellasi, ja niiden laittamista alle siellä ajaessani. Eniten minua huolestuttaa wc:n ja harmaavesisäiliön tyhjennys sekä makean veden säiliön täyttö, mutta luulen, että jossain on täytynyt mainita, että tämä ankara ilmasto (josta olen pitänyt pienestä pitäen) ei estä teitä matkustamasta maatanne pitkin matkailuautoillanne ... Pahoittelen vastauksen pituutta, mutta olen niin intohimoinen maastanne ja unelmani on päästä käymään siellä näissä olosuhteissa... Terveisiä Espanjan eteläosasta.
« Vastaus #7 : 18.11.2025 kello on 16:30 »
12v jännitteellä ei pahemmin moottoria lämmitä tai muutakaan. Isokin akku Tyhjenee siinä. Moottorinlämmittime t käyttää 230v jännitettä. Ja voit campingilla käyttää niitä yleensä.
« Vastaus #8 : 18.11.2025 kello on 19:12 »
Koska talvella ei kovin paljon leirintäalueita ole auki, parempi olisi lämmittää moottoria diesel lämmittimellä.
« Vastaus #9 : 19.11.2025 kello on 08:17 »
Lämmityksen osalta, vaikka matkailuautossani on Truma-kaasulämmitin, aion asentaa siihen 8 kW:n dieselkäyttöisen seisontalämmittimen .
Suomessahan etelän ja pohjoisen välillä lämpötilan ero saattaa olla yli -30 c. Oliskohan etua jos diesel lämmittimen yksi putki tarvittaessa puhaltaisi moottoritilaan, öljypohjan lämmittimen lisäksi? Hyötysuhdehan on aika huono, mutta onhan moottoritila aika hyvin eristetty.
« Vastaus #10 : 19.11.2025 kello on 19:33 »
Kyllä sinä Tedax olet jo paljon paremmin varustautunut kuin suurin osa meistä alkuasukkaista💪 Viime talvi oli leuto, tulevasta ei vielä tiedä. Ja tosiaan Suomi on pitkä maa🥶
« Vastaus #11 : 20.11.2025 kello on 19:04 »
Hei, neuvoistasi päätellen on erittäin tärkeää lämmittää matkailuauton moottori, koska se ei välttämättä käynnisty kylmyyden vuoksi. Tiedän, että moottorilohkon veden lämmittämiseen on olemassa dieselkäyttöisiä järjestelmiä, ja minun on tutkittava sitä.
Toinen kysymykseni on, miten tyhjennät harmaavesisäiliöt ja wc:t, kun matkustat alueellasi talvella? Kaikki on joko lumen peitossa tai jäässä, joten oletan, että sinun on mentävä muutamille leirintäalueille, jotka ovat avoinna talvikuukausina. Oletan myös, että ne eivät ole halpoja, joten talvimatkailu on sinulle paitsi hieman monimutkaista (ja luultavasti jopa hauskaa), myös kallista leirintäalueiden vuoksi – asia, joka kannattaa pitää mielessä.
Kiitos kaikista vastauksistasi, jotka ovat niin hyödyllisiä matkustustottumuste si ymmärtämisessä. Terveisiä Espanjan eteläosasta.
« Vastaus #12 : 20.11.2025 kello on 19:37 »
Huoltoasemilta löytyy tyhjennyspisteitä joiltakin, Park4night.
« Vastaus #13 : 21.11.2025 kello on 09:45 »
Bestparkit ilmoittavat lähes kaikkien alueiden olevan käytössä talvellakin. Niissä on sähkö, wc, suihku sekä vesien tankkaus ja poisto.
Ensimmäiseksi kohteeksi ei ehkä kannata valita Oulua pohjoisempaa sijaintia. Lunta ja pakkasta en jo etelämpänäkin.
« Vastaus #14 : 22.11.2025 kello on 10:29 »
Suomessahan etelän ja pohjoisen välillä lämpötilan ero saattaa olla yli -30 c. Oliskohan etua jos diesel lämmittimen yksi putki tarvittaessa puhaltaisi moottoritilaan, öljypohjan lämmittimen lisäksi? Hyötysuhdehan on aika huono, mutta onhan moottoritila aika hyvin eristetty.
kuten nytkin.
|