rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: ALDEN pannu uusiksi  (Luettu 15243 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 3.10.2019 kello on 10:54
ALDEN pannu uusiksi
« : 19.11.2011 kello on 00:50 »
4,5 vuotta vanhassa autossani ALDE Compact 3010 rupesi "kusemaan " allensa. Vuoto alkoi viime talvena, mutta paikallistaminen vei aikansa, kun hain syytä muualta. Epäilin letkuliitoksia varsinkin lämmönvaihtimella sekä letkuvuotoa vasemman takapyörän edessä olevassa letkussa, joka oli usein märkä. Lämmistyvesikierto menee oven kynnyskotelon läpi ja nousee ylös takapyörän edessä. Vuoto löytyi lopulta itse pannusta, jonka lämmönvaihdin vuotaa. Varaosia ei saa, vaan koko pannu on vaihdettava. Vaihtopannu maksaa 1200 € plus työt. Vaihtaisin itse, mutta kun yhden liitoksen = nestekaasuputki, saa vain luvanvaraisesti.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.04.2024 kello on 01:57
Vs: ALDEN pannu uusiksi
« Vastaus #1 : 19.11.2011 kello on 03:08 »
Vaihda vain se pannu itse. Jätä kaasuputki asentamatta ja käy luvanomaavalla kytkemässä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:37
  • Oulun seudulta
Vs: ALDEN pannu uusiksi
« Vastaus #2 : 19.11.2011 kello on 07:25 »
Pura pannu osiin ja katso onko lämmönvaihdinta mahdollisuus korjata esim. hitsaamalla tai juottamalla.

Joku kennohuolto / jäähdytinkorjaamo voisi tehdä tuon korjauksen sopuhintaan.

  • Vieras
  • Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #3 : 19.11.2011 kello on 09:14 »
    Näkyypä olevan sitten tyyppivika kun multa levisi myös sama pannu.Samalla lailla kusi allensa kylmänä mutta kun sain lämpimäksi niin en havainnu vuotoa  :o
    Mikähän siellä pettää ja mikä sen aiheuttaa.Itse sain pannun liikkeen piikkiin vaikka vaunu on vm-06.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:37
    • Oulun seudulta
    Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #4 : 19.11.2011 kello on 09:46 »
    Oiskohan MJO:lla tarkempaa tietoa asiasta?

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla: 3.10.2019 kello on 10:54
    Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #5 : 23.11.2011 kello on 23:01 »
    Alden pannu vaihdettiin tänään. Vastaavia tapauksia on kuulemma n. 60 vuodessa. Vuoto aiheutuu ilmeisesti rakenteesta. Glykolipönttö on hitsattu kiinni peltikuoreen, joka on hiiliterästä ja pönttö on ruostumatonta. Näiden lämpölaajenemiset ovat aivan erilaiset. Kun kylmään pannuun laitetaan lämmitys päälle, pönttö laajenee, mutta kuori ei. Hitsaussaumaan voi syntyä aikamoinen jännitys, mikä aiheuttaa repeämän. Miksi vuoto ei syntyny auton ollessa uusi? Kai siksi, että Alde ei ollut koskaan kylmä, kun auto oli jokapäiväisessä käytössä, ja viime talvena ei enää ollut.

    Onneksi en ruvennut itse väsäämään muuta kuin irroitin vuotavan pannun. Vaihtopannun piirikortti oli tietenkin minun tuurillani viallinen. Toimi puoli tuntia ja sitten lakkasi toimimasta, ja sekin piti vaihtaa.

    Vaihto maksoi tällä kertaa 1290 € eli vaihtopannun hinnan, ei töitä. Lopputulos oli kuitenkin mielestäni edullinen, kun olen hieronut auton vaihtoa ensi kevääksi, niin väliraha pieneni 2000 €. Kauppaa en vielä tehnyt, kun haluan nähdä mahdollisen tulevan kulkimen elävänä.

  • Vieras
  • Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #6 : 23.11.2011 kello on 23:09 »
    Alden pannu vaihdettiin tänään. Vastaavia tapauksia on kuulemma n. 60 vuodessa. Vuoto aiheutuu ilmeisesti rakenteesta. Glykolipönttö on hitsattu kiinni peltikuoreen, joka on hiiliterästä ja pönttö on ruostumatonta. Näiden lämpölaajenemiset ovat aivan erilaiset. Kun kylmään pannuun laitetaan lämmitys päälle, pönttö laajenee, mutta kuori ei. Hitsaussaumaan voi syntyä aikamoinen jännitys, mikä aiheuttaa repeämän. Miksi vuoto ei syntyny auton ollessa uusi? Kai siksi, että Alde ei ollut koskaan kylmä, kun auto oli jokapäiväisessä käytössä, ja viime talvena ei enää ollut.

    Onneksi en ruvennut itse väsäämään muuta kuin irroitin vuotavan pannun. Vaihtopannun piirikortti oli tietenkin minun tuurillani viallinen. Toimi puoli tuntia ja sitten lakkasi toimimasta, ja sekin piti vaihtaa.

    Vaihto maksoi tällä kertaa 1290 € eli vaihtopannun hinnan, ei töitä. Lopputulos oli kuitenkin mielestäni edullinen, kun olen hieronut auton vaihtoa ensi kevääksi, niin väliraha pieneni 2000 €. Kauppaa en vielä tehnyt, kun haluan nähdä mahdollisen tulevan kulkimen elävänä.

    Todella paljon kiitoksia tiedosta.Tuliko tieto ihan Aldelta???
    Pitää ottaa huomioon tämä kun vaunua alkaa lämmittämään kovalla pakkasella ettei laita kaikkia lämpöjä päälle vaan aloittaa hiljalleen.
    Toivottavasti tästä lähtee tietoa mahdollisimman laajalle eli eikun juttu leviämään niin välttyy moiselta.
    Kokemuksesta tiedän että rosteri vetelee ihan omia latuja silloin kun ollaan lämmön kanssa tekemisessä joten selitys on hyvin uskottava..

    *****
    • Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:02
    • Epsoo
    Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #7 : 23.11.2011 kello on 23:11 »
    Hitsaussaumaan voi syntyä aikamoinen jännitys, mikä aiheuttaa repeämän.

    Mikä estää hitsaamasta noita takaisin? (muu kuin materiaaliero)

  • Vieras
  • Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #8 : 23.11.2011 kello on 23:21 »
    Mikä estää hitsaamasta noita takaisin? (muu kuin materiaaliero)
    Pitäs nähdä pannu paljaaltaan mutta todennäköisesti repeämä tulee niin p*rse paikkaan ettei onnistu.
    Kun itse olin vanhaa pannua vailla niin huoltopäällikkö väitti että lähtee Aldelle tutkittavaksi...Tai sitten juurikin meni hitsattavaksi ja myyvät sen käytettynä takuupannuna pois.. ;D

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla: 3.10.2019 kello on 10:54
    Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #9 : 23.11.2011 kello on 23:35 »
    Sain tiedon "tiskin alta" eli vaihtopannun hankkija oli selvittänyt rakennetta maahantuojan kautta/kanssa.

    Sain töissä ollessa aika lailla kokemusta kahden erilaisen materiaalin hitsaamisesta yhteen. Voi ne hitsata, mutta jos se tehdään kylmänä, tulos ei ole takuuvarma. Yksikään teettämistäni hitsauksista ei onnistunut. Jos vuotokohta saatiin pitämään, niin hetken perästä rupesi vuotamaan korjatun kohdan vierestä. Hitsaus voi onnistua, jos koko paketille tehdään lämpökäsittely eli käytetään hitsauksen jälkeen uunissa. Ruostumattoman teräksen kiderakenne muuttuu, kun sitä kuumennetaan, eli teräs menee kovemmaksi ja murtuu helpommin. Lämpökäsittely yleensä auttaa.

    Niin, vaihtopannulla on takuu.

    *****
    • Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:02
    • Epsoo
    Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #10 : 23.11.2011 kello on 23:44 »
    Hitsaus voi onnistua, jos koko paketille tehdään lämpökäsittely eli käytetään hitsauksen jälkeen uunissa.

    Hyvä tietää. Mikä kokoisesta kokonaisuudesta on suurin piirtein kyse? (jotta tietäs mahtuuko se erääseen uuniin)

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla: 3.10.2019 kello on 10:54
    Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #11 : 24.11.2011 kello on 00:00 »
    Alden pannun kokoinen, josta on poistettu kaikki osat, jotka eivät kestä punahehkuisen teräksen lämpötiloja.

    *****
    • Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:02
    • Epsoo
    Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #12 : 24.11.2011 kello on 00:03 »
    Alden pannun kokoinen

    Voipi sitten tehdä tiukkaa, parempi ehkä yrittää pitää pannu ehjänä  ;)

  • Vieras
  • Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #13 : 24.11.2011 kello on 05:35 »
    Sain tiedon "tiskin alta" eli vaihtopannun hankkija oli selvittänyt rakennetta maahantuojan kautta/kanssa.

    Sain töissä ollessa aika lailla kokemusta kahden erilaisen materiaalin hitsaamisesta yhteen. Voi ne hitsata, mutta jos se tehdään kylmänä, tulos ei ole takuuvarma. Yksikään teettämistäni hitsauksista ei onnistunut. Jos vuotokohta saatiin pitämään, niin hetken perästä rupesi vuotamaan korjatun kohdan vierestä. Hitsaus voi onnistua, jos koko paketille tehdään lämpökäsittely eli käytetään hitsauksen jälkeen uunissa. Ruostumattoman teräksen kiderakenne muuttuu, kun sitä kuumennetaan, eli teräs menee kovemmaksi ja murtuu helpommin. Lämpökäsittely yleensä auttaa.

    Niin, vaihtopannulla on takuu.

    Muistaakseni teräksen ja rosterin hitsaamisessa kannattaa käyttää tätä :
    http://products.esab.com/fi/Templates/T041.asp?id=9436
    Ja todellakin pitää käyttää lämmössä jotta jännitykset poistuu.
    Oliskohan tuo parempi jos riisuisi sen vesivaipan pois kun lämmintä vettä en ainakaan itse tarvitse.???
    Silloin ei olisi kahta metallilaatua vastakkain.Tai erottais sen vesitilan kokonaan kylmästä vedestä ja täyttäis glykolilla ja tulppais toisen putken ja toisen liittäis sinne paisuntasäiliöön.Nä in olisi nestettä joka samalla lämmitessään lämmittäis sitä teräsvaippaakin jolloin lämpötila ero ei ole merkittävä. ::)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:58
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: ALDEN pannu uusiksi
    « Vastaus #14 : 24.11.2011 kello on 09:07 »
    Kun -70 luvulla rakentelin itselleni matkailuauton, poilerin tein rosteri lypsysankosta. Putkien läpiviennit ja kannen juotin hopealla. Kyllä sitä sai aina uudestaan turata, monet kerrat siihen ilmestyi hiushalkeama. Se oli kuin valurauta pata, jota piti lämmittää kauttaaltaan, ennen ja jälkeen hitsauksen. :(