rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Tekoälylainaukset orgissa  (Luettu 2373 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
Tekoälylainaukset orgissa
« : 6.09.2025 kello on 10:03 »
Tekisi mieli poistaa täältä jokainen tekoälylainaus. Jos ei ole tietoa tai taitoa laittaa linkkiä oikeaan tietoon, voi jättää viestin laittamatta.

Vai tappaako tekoäly koko foorumin.

Tämä Alanin heitto tuolla toisessa ketjussa ansaitsee tarkemman ajatustenvaihdon. Onko raati sitä mieltä, että tekoälylainaukset on huono juttu ja tappaa foorumin?

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
Vs: Tekoälylainaukset orgissa
« Vastaus #1 : 6.09.2025 kello on 10:03 »
Itse pidän tekoälylainausta parempana kuin linkkiä jonnekin epämääräiselle sivulle, josta sitä tietoa saa pahimmassa tapauksessa penkoa pitkäänkin. Ja on se dramaattisesti parempi, kuin linkki johonkin kolmen vartin videoon, jossa vastaus on jossain tuntemattomassa kohdassa.

Jos jonkun asiasta ymmärtävän mielestä tekoälyn tekemä tiivistelmä asiasta on hyvä, miksi sitä ei saisi foorumille laittaa? Mukavampihan se on lukijalle lukea se asia suoraan siinä keskustelussa kuin lähteä pyörimään jonnekin muualle. Lisäsi jää tekoälylainaus jää siihen keskusteluun, linkki todennäköisesti ei toimi enää vuosien päästä.

Kaikkein turhimpia vastauksia jonkun kysymykseen ovat mielestäni kommentit "google kertoo" tai "youtubesta löytyy videoita". Ihan kuin kysyjä ei tuota itse hoksaisi.

Mielestäni tekoälylainauksen tekijän pitää tuntea vastuunsa. Lainaajan pitää olla aiheesta sen verran hajulla, että hänen omasta mielestään tekoälyn teksti on oikein. Sama pätee tietenkin ihan perinteisiin nettilinkkeihin. Jos ei asiasta mitään tiedä, on parempi olla kopioimatta tekoälyn tekstiä ihan samoin kuin on syytä olla laittamatta linkkejä. Ihan samalla kriittisyydellä pitää lukijan molempiin suhtautua. Jos lainaaja on asiasta perillä, olisi tietysti paras  jos voisi itse kirjoittaa sen vastauksen. Mutta jos se vaatisi pitkän kirjoittamisen, harva siihen jaksaa ryhtyä. Kriittisesti tarkasteltu tekoälylainaus on minusta lähes yhtä hyvä.

Ja tietenkin pitäisi olla ihan ehdoton sääntö, että jos tekoälyn tekstiä lainaa, on se syytä kertoa jotta lukija osaa suhtautua asianmukaisella kriittisyydellä. Mielellään myös mainita siitä, minkä tekoälyn tekstiä se on.

Harmi kyllä noihin tekoälylainauksiin ei yleensä kopioidu lähdelinkit mukaan. Paras tilanne olisi jos, jos foorumilta pääsisi tekoälylainauksesta suoraan niihin tekoälyn käyttämiin lähteisiin.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:35
  • Knaus Eifelland
« Vastaus #2 : 6.09.2025 kello on 10:38 »
Aika paljon tulee tekstiä. Tiivistys ei olisi huono. 😉

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #3 : 6.09.2025 kello on 10:52 »
^
Tarkoitatko mua vai tekoälyä? :laugh:

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:52
« Vastaus #4 : 6.09.2025 kello on 11:06 »
AI'lla tai ilman, mutta yleensäkin lainaamisesta (ja siteeramisesta). Kaikki nykylautalaiset ovat selvinneet ainakin peruskoulusta, saatika jos olette selvinneet jatkoo tieteen/tutkimuksen pariin, niin varmasti on opetttu kuinka nuo kuuluu tehdä - siihen ei siis pelkkä copy+paste (plagiointia / varastamista), ilman mainintaa siitä ja lähteistä riitä.

Hyvä esimerkki alla yhdestä whatsApp -ryhmästä (työporukastani), jossa tunnetaan tämä porukan vanhimpana innokkaana kuntoilijana tekolonkkineen..
-------
Uskomatonta mutta totta.
Tänään tulee täyteen puoli vuotta ilman minkäänlaista limua, siideriä tai viiniä!
Kuusi kuukautta ilman vehnäleipää, sipsejä tai keksejä ja täysin ilman sokeria! Joulustakin selvittiin! Muutos kropassa on todella kova!
Oon laihtunut 7 kiloa ja ajatukset on todella kirkkaat sekä mieli terävämpi kuin koskaan ennen.
Nukun vähintään 8h joka yö ilman heräilyä. Stressinsietokyky on huipussaan enkä koe tuntevani enää sitä millään tasolla.
Haluan jatkaa ja muuttua vielä paremmaksi!! Ei alkoholia vaan pelkkää vihreää teetä.
Haluan syödä terveellisesti, ja kaikkein tärkeimpänä: Liikkua vähintään tunnin päivässä!

Ei hajuakaa kenen päivitys tämä on, mutta siinä sanottiin, että kopioi ja jaa.
--------
Keräsi hyvin hymiöitä.. kyllä tuli mieleen ensiksi, että hurahtanut on, varsinkaan kun ei ole kuulunut pariin kk..

Lainaukseen täällä on -työkalu:
Lainaus käyttäjältä: *****
SCR (Selective Catalytic Reduction) ja DPF (Diesel Particulate Filter) eivät ole suoraan verrattavissa, sillä ne käsittelevät eri päästöjä: DPF poistaa hiukkaspäästöjä (noki), kun taas SCR-järjestelmä vähentää typpioksidipäästöjä . Ne ovat kuitenkin usein toisiaan täydentäviä teknologioita, ja niitä voidaan yhdistää tehokkaasti päästöjen vähentämiseksi dieselajoneuvoissa. Joissain tapauksissa DPF voi toimia myös SCR-katalysaattorina, mikä mahdollistaa kompaktimman kokoonpanon.
Mitä ne ovat ja mitä ne tekevät?
DPF (Diesel Particulate Filter) (Dieselhiukkassuodat in):
Tehtävä: Poistaa hiukkasia, kuten nokea, dieselmoottorin pakokaasuista.
Miten toimii: Suodatin kerää hiukkaset ja ne poltetaan pois regeneraatioprosess issa.
SCR (Selective Catalytic Reduction) (Valikoiva katalyyttinen pelkistys):
Tehtävä: Vähentää typenoksidipäästöjä (NOx).
Miten toimii: Järjestelmä ruiskuttaa urealiuosta (AdBlue) pakokaasuihin, joka reagoi katalysaattorissa typenoksidien kanssa ja muuttaa ne vaarattomiksi typeksi ja vedeksi.
Yhteistyö ja yhdistelmät
Täydentävät järjestelmät:
DPF ja SCR toimivat usein yhdessä, sillä ne kohdistuvat eri päästölajeihin, jotta molemmat päästötyypit saadaan tehokkaasti vähennettyä ja näin täytetään yhä tiukentuvat päästömääräykset.
Yhdistetty teknologia ("SCR on DPF"):
Joissain tapauksissa DPF toimii myös SCR-katalysaattorina, mikä mahdollistaa yhden kompaktimman pakokaasujen käsittelyjärjestelm än, joka hoitaa sekä hiukkasten että typenoksidien poiston.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:20
« Vastaus #5 : 6.09.2025 kello on 15:28 »
Minusta tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä...

Ei kannata kaikkea sen juttuja uskoa. Tekoälyn kanssa voi väitelläkin ja se kyllä myöntää virheensä. Jos tekoäly väittää jotain kummaa, niin olen pyytänyt siltä linkin sen väittämään. Kyllä se sen antaa useimmiten ja sitten voi tarkistaa, mistä tieto on ammennettu.

Minusta palstalle voi lyhyesti lainata tekoälyä, mutta ehdottomasti on syytä mainita, että kyseessä on tekoälyn tuotos.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:11
« Vastaus #6 : 6.09.2025 kello on 16:16 »
Illalla meinasin tehdä saman avauksen Alanin tekstiin, mutta olin ottanut pari saunalonkeroa, niin aattelin jättää toiseen kertaan  ;D

Olen sitä mieltä, että parempi on laittaa tekoäly kahlaamaan asiaa 10s kuin käyttää itse samaan hommaan puolituntia. Tekoälyltä saa myös tiivistelmän asiasta. Mutta niinkuin jo sanottu, pitää ymmärtää se onko saatu vastaus totta vai tarua.
Itse laitoin tekoälyn vastauksen kuvana, koska siinä näkyy lähteet, mistä tieto kaivettu. Jos kopioi tekoälyn tekstin, tuo tieto ei tule näkyviin.

Pitääpä jatkossa koittaa pyytää vastaukseen myös linkit, joista tieto kaivettu 😉

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:04
« Vastaus #7 : 6.09.2025 kello on 20:09 »
Minä kysyin tekoälyltä että voiko sen vastaukseen luottaa ja tiivistä vastaus:
"Tekoälyn vastauksiin voi luottaa vain rajallisesti.
Se voi erehtyä, keksiä tietoa eikä ota vastuuta.
Luotettavinta se on yleisissä faktoissa ja silloin, kun tiedot voi tarkistaa lähteistä.
Parasta on käyttää sitä apuna, ei lopullisena totuutena."

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:16
« Vastaus #8 : 6.09.2025 kello on 20:45 »
Kaikki saa tietysti olla mitä mieltä haluaa, mut henk koht inhoan tuota tekoälyä yli kaiken kun sitä jokapaikassa tyrkytetään, jouduin jopa vaihtamaan tutun hakukone Googlen toiseen kun aina ensimmäinen haku oli tekoälyn tuotoksia >:( en ainakaan minä onnistunu poistamaan tekoälyä hakukoneesta ???

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Knaus Eifelland
« Vastaus #9 : 7.09.2025 kello on 00:00 »
Sain hyvät ohjeet myrskylyhdyn käytöstä. Elokuvissa ja sarjoissa lyhdyt kaattuu ja sytyttää tulipaloja. Järki päässä, paskaa se AI  puhuu vielä paljon. Mukavia keskusteluja vaikka musiikista. Mielistelee kovin. Tykkään kyllä. 😆

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #10 : 7.09.2025 kello on 09:12 »
Mä pyysin kesälomareissua varten tekoälyltä matkasuunnitelman. Kerroin käytettävissä olevan ajan, karkean reitin, minkä tyyppiset asiat meitä kiinnostaa, muutaman kohteen missä ainakin halutaan käydä, maksimi kilometrimäärän, kuinka usein lepopäivä ja varmaan jotain muutakin. Käytin duunin maksulista Microsoftin tekoälyä, jonka "tutkija" tekee todella tarkkaa työtä. Se hieroi yli puoli tuntia ja teki todella yksityiskohdaisen suunnitelman. Ajoreitti ja päivittäiset etapit, tutustuttavat nähtävyydet, yöpymispaikkaehdotu kset (sekä leirintäalueita että matkaparkkeja). Lepopäivät se laittoi paikkoihin, missä on meidän intresseihin sopivia nähtävyyksiä lähistolla. Mukana suunnitelmassa oli tietysti kymmenittäin nettilinkkejä.

Tulos oli hämmentävän hyvä. Toi tosiaan oli maksullinen AI, maksuttomat ei ainakaan vielä tee yhtä tarkkaa työtä. Jos olisi halunnut saman määrän tietoa koota itse, olisi mennyt valtava määrä aikaa. Eihän me tietenkään ton suunnitelman mukaan reissattu, tähän hommaanhan kuuluu vapaus mennä fiiliksen eikä minkään tarkan suunnitelman mukaan. Mutta kyllä sitä suunnitelmaa välillä vilkuiltiin ja poimittiin sieltä sekä yöpaikkoja että nähtävyyksiä. Luultavasti kaikkia noista ei olisi itse hoksattu, mutta oltaisiin tietenkin hoksattu jotain muuta tilalle. Siitä oli paljon hyötyä.

Mutta koska AI:ltä puuttuu se I eli äly, se myös haksahti pahasti. Muuten suunnitelma oli todella hyvä, mutta kalkkiviivoilla se sitten kompastui. Tekoäly oli sitä mieltä, että paras tapa lopettaa keski-euroopan roadtrip on viettää neljä päivää Kapellskärin leirintäalueella. Ekä päivänä leiriydytään, toisena päivänä levätään matkan rasituksista ja muistellaan matkan kohokohtia, kolmantena tutustutaan lähiluontoon kiertämällä 3 km luontopolku ja neljäntenä valmistaudutaan seuraavan päivän laivamatkaan suomeen. Just. Muuten suunnitelma oli hämmentävän hyvä, mutta lopetus hämmentävän huono. Pyysin siltä uuden suunnitelman, missä tuo on korjattu, mutta se otti vain yhden päivän tuosta pois. En viitsinut enempää vängätä.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #11 : 7.09.2025 kello on 09:23 »
Kaikki saa tietysti olla mitä mieltä haluaa, mut henk koht inhoan tuota tekoälyä yli kaiken kun sitä jokapaikassa tyrkytetään, jouduin jopa vaihtamaan tutun hakukone Googlen toiseen kun aina ensimmäinen haku oli tekoälyn tuotoksia >:( en ainakaan minä onnistunu poistamaan tekoälyä hakukoneesta ???

Tekoäly-yhteenvedon saa (usein muttei aina) Googlen hakutuloksista pois laittamalla haun perään -ai. Aina tuo ei auta. Toinen konsti on se, että klikkaa hakutuloksien valmistuttua siitä ylälaidasta "Verkkohaku"-välilehteä. Tällä tavalla se AI-yhteenveto ensin vilahtaa silmistä, mutta sen saa sitten pois. Mitään satavarmasti toimivaa yhtä asetusta ei tietääkseni ole.

Tulevina vuosina joudut kyllä vetäytymään koko ajan loitommalle kaikesta tietotekniikkaan liittyvästä, jos et halua tekoälyä tai sen tuotoksia ollenkaan nähdä. Elintila käy hissukseen kapeaksi.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:27
« Vastaus #12 : 8.09.2025 kello on 08:47 »

Eikö sen ensimmäisen tuloksen kohdalla voi vaan rullata alaspäin? Ei se seuraavakaan ole välttämättä kelvollinen vastaus.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:11
« Vastaus #13 : 8.09.2025 kello on 09:00 »
Tuossa kerrottu tekoälyn tosiasiat jo vuonna 1986.  ;D

https://www.instagram.com/reel/DODcruejddI/

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Knaus Eifelland
« Vastaus #14 : 8.09.2025 kello on 09:25 »
Motorola Focus 72 valvontakameran softa alkoi vaatimaan 15$ rahaa, livekuvaa ei saanut enää ulos, vain still-kuvia. Tekoäly laati englanniksi reklamaation ja lähetin sen jenkkilään, mitään ei kuulunut kuukauteen, no lähetin sepustuksen vielä tuplana uudestaan. Vastasivat ja pahoittelivat, olin liittänyt oheen myös kameran  mac-osoitteen, niin poistivat rajoitulset ja nyt kamera pelaa ilman mainoksia, eikä dollareita tarvittu.  Thumb

Eilen selviteltiin Oras Optiman termostaattia. 🙂