Tekniikkakeskustelut > Retkeilyautot

Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?

<< < (3/10) > >>

Tietis:
Onhan se selviö, että auton pitää olla automaattivaihteine n. Suotta dereke yrität selitellä "no kun rouva haluaa". Ei vaihteiden vaihtelu ole tätä päivää. Tai no, makunsa kullakin, mutta itse en kyllä polkupyörää lukuunottamatta suostu ostamaan mitään kulkupeliä manuaalivaihteilla. Varsinkin jossain ruuhkassa (tai vuoristossa) ajaminen on sellaista kepittämistä, että alkaa jossain vaiheessa kytkinjalka kramppaamaan. Ei kiitos. Miksi kiusata itseään, kun voi päästä helpommalla?

Sitten itse asia: robottivaihteistost a (yhdellä kytkimellä) ei ole muuta kokemusta kuin että pari kertaa olen saanut huollon sijaisautoksi robottivaihteistoll a olevan auton. Ei maistunut, oli se sellaista nyökkimistä. Kokeneemmat kertoo, että sillä pitää oppia ajamaan, eli pitää oppia tunnistamaan koska se aikoo vaihtaa ja kun hetken ennen sitä hieman höllää kaasua, menee pehmeästi. Varmaan tuohon tottuu joo, ja oppii ajamaan, mutta on siinä sellainen purkka-paukkulankavirityksen tuntuma, että laitan sen samaan laariin manuaalivaihteiston kanssa eli en suostu omalla rahalla ostamaan.

Jos otetaan robottivaihteiston lähisukulainen eli lisätään toinen kytkin mukaan ja siirrytään kaksoiskytkinvaihte istoon niin tilanne muuttuu totaalisesti. Hienosti toimii. Mulla on henkilöautopuolella ollut kahdessa peräkkäisessä autossa ollut paljon parjattu DSG yhteensä reilut 300000 km. Ei pienintäkään ongelmaa. Mutta tämä nyt oli sikäli turha kommentti, että ei taida matkiksissa tai retkiksissä olla kaksoiskytkinvaihte istoja tarjolla ollenkaan.

Tuossa mun matkikessa (kts.allekirjoitus) on 8-lovinen momentinmuunnin-automaatti ja Adblue. Ei ole kummankaan kanssa ollut mitään ongelmia. Kulkine seisoo talven pihalla. Jos reissujen väli venyy yli kuukauden, otan sen joka tapauksessa hetkeksi liikennekäyttöön ja käyn ajamassa kunnolla lämpimäksi. Tosiaan, ainakaan toistaiseksi ei ongelmia Adbluen kanssa. Eipä tuolla vehkeellä ole ajettu kuin vajaat 40000km, eli ei tästä voi vielä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä, mutta toistaiseksi ei syytä huoleen.

K.E.V:
No, vasta 100.000 km ajanut robotilla, on menty 2000m solat eikä haise mikään missään. Jos staussa seisoo niin A asennossa on se vapaa myös ja muuten voi halutessaan käyttää manuaali puolta. 3 litran Iveco ketju kone eikä kusilaitteita. Huom, voi ihan niinkin omalla järjellä vaihdattaa sen öljyn vuosittain tms mikä vaihteita liikuttaa Raskoneen huoltomiehen mukaan aika kuivat puolivaseliinit jäljellä monellakin jotka itkevät toiminnasta.

CaraOne1:
Tietis on aivan oikeassa.
Mutta tässähän yritetään minimoida (tulevia) kustannuksia.
Jos mulla olis valuuttaa, niin varmasti olis "kaikki kertaa kaikki".

0yxxy0:
Töissä toissa talvena Mitsu L200 ad-blue herjaili huoltoa. Oli lämpimässä tallissa virka-ajan ulko puolisen ajan ja virka-aikana 30c pakkasessa. Varasin huoltoon ajan ja vikavalo sammui ennen huoltoa, ei kuulu takuuseen eikä voi mitään. Viime talvena ei kyseistä ongelmaa esiintynyt kun oli lauhempaa. Mietin vaan että jos 24/7 ulkona niin olisikohan se kesäauto sitten.

megaman:

--- Off-Topic: ---Kaveri korjaili just Audi Q5 DSG ja adblue, molemmat porsi yhtäaikaa, DSG jo kerran aiemmin. Jakopäähuollossa koko keula purettiin atomeiksi. Aika tekninen vehje, en sekoaisi. 😆
Toimiessaan varmasti hieno peli.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View