Tekniikkakeskustelut > 230 voltin järjestelmä

Laturit ei kestä, edellinen toimi 2v nyt uusin 1v mikä ongelma?

<< < (8/9) > >>

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: ohikulkija - 28.03.2026     kello on 10:22 ---Minusta tuo epätarkkuus ei sinänsä ole ongelma, ratkeaa kuitenkin millä tahansa ulkoisella suntilla helposti kuten sinullakin.  Onhan se silti tyhmää että akun omaan appiin ei voi luottaa vaan tarvitsee erillisen palikan.

--- Lainaus päättyy ---
Juuri näin...

Pyrin tällä esiin tuomisella vain valaisemaan LFP akun BSM:n toimintaa. Koska itselleni selvisi syy äkkiromahdukseen, niin ajattelin tuoda sen julki. Tästä asiasta on hyvin vähän juttua netissä.
Akuissa ei siis ole vikaa, vaan on tietty ominaisuus. Helppo korjaus on asentaa akkumonitori shuntilla, jolloin rinnankytketyt akutkin näkyy yhtenä pakettina.

Mika.T:
Kuten mainittua niin monikaan BMS ei reagoi pieniin virtoihin, jotain voi kuitenkin päätellä pelkästä jännitelukemasta...

Victronin smart shuntti on melko tarkka laite, Mutta ollakseen tarkka sekin vaatii täsmälleen oikeat asetukset valikkoihinsa.

Masa matkailija:
Kyllä mulla näyttää virran molempiin suuntiin 0,01A:n tarkkuudella, samoin soc muuttuu samaa tahtia kun kulutusta. Onko sattunut hyvä bms, toki kaikki kennot näkyy. Ja historiaa.
Kuinkas nuo virtashuntit kun ne laskee soc:n niin katkaiseeko ennen bms: ää? Koska sehän on akun purku suoja, ei shuntti, vai olenko väärässä???

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: Masa matkailija - 28.03.2026     kello on 16:38 ---Kyllä mulla näyttää virran molempiin suuntiin 0,01A:n tarkkuudella, samoin soc muuttuu samaa tahtia kun kulutusta. Onko sattunut hyvä bms, toki kaikki kennot näkyy. Ja historiaa.
Kuinkas nuo virtashuntit kun ne laskee soc:n niin katkaiseeko ennen bms: ää? Koska sehän on akun purku suoja, ei shuntti, vai olenko väärässä???

--- Lainaus päättyy ---
Todennäköisesti parempi BMS...

Mikä on akun merkki ja malli? Siitä ehkä selviäisi BMS tiedot.
Mulla halpa kiinalainen shuntti ei katkaise virtaa, vaan on aika tyhmä. Siihen voi määrittää jännitteen alarajan, jolloin muuttaa varausprosentin nollaksi, mutta ei tee muuta. Saattaa olla, että Victron toimii siltä osin paremmin.

ohikulkija:

--- Lainaus käyttäjältä: Masa matkailija - 28.03.2026     kello on 16:38 ---Kyllä mulla näyttää virran molempiin suuntiin 0,01A:n tarkkuudella, samoin soc muuttuu samaa tahtia kun kulutusta. Onko sattunut hyvä bms, toki kaikki kennot näkyy. Ja historiaa.

--- Lainaus päättyy ---
Tarkoitatko että osaa näyttää virran oikein silloinkin kun kuormaa on esim vain watti tai watin osia (<0.1A) vai että näyttää jonkun isomman kuorman 0.01A tarkkuudella?

Shuntilla itse tarkoitin tässä yhtydessä ihan tuollaista mikä pelkästään mittaa eikä tee yhtään mitään muuta, kuten vaikka se mainittu Victronin Smartshunt.   

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View