Kirjoittaja
Aihe: Pidemmän asuntoauton parkkeeraaminen (Luettu 4595 kertaa)
« Vastaus #1 : 14.07.2025 kello on 20:01 »
Etsit vaan parkkipaikan johon sopii.
En minäkään tunge omaa reilun 6m autoa jokaiseen ruutuun, vaan etsin sen parkkipaikan kauempaa ja sitten kävelen tai pyöräilen tai menen vaikka taksilla sinne minne olen matkalla.
« Vastaus #2 : 14.07.2025 kello on 20:08 »
Fränk on 7.5m pitkä ja 2.4m leveä (peilit päälle). Ei siis mene mitenkään tavan ruutuun, paitsi jos on tulpaviivat, niin leveys riittää. Takaylitys kun on 2.3m, niin takapää nurmikolle, niin että takapyörät kovalla.
Sitten nuo paikat joissa vierellä ja edessä/takana; parempi laittaa "ristin keskelle" - eli ottaa suosiolla 4 paikkaa. Jos yrittää kahteen peräkkäiseen, niin leveys pilaa 4 muuta = yhteensä 6 ruutua "pilalla". Suosiolla 4, niin vierusopaikoillakin mahtuu ovet avaamaan.. elämä opettanut varsinki euroopan puolella kun markettien parkkipaikat ahtaampia ja ikävästi ruudutettu ilman isompia ruutuja.
Kun ajoneuvo on M1 henkilöauto, niin sellaisen kuvalla varustettuun P-paikkaan vaan. Linja-auto (M2 tai M3) se ei ole vaikka koko jotain samaa. Jos viivoja ei saa ylittää niin vaunun kanssa ei ole oikein minnekään pääsyä. Liikenneasemilla yleensä raskaanpuolen viivojen väliin..
« Vastaus #3 : 14.07.2025 kello on 20:29 »
2 ruutuun mahtuu. Ja yhteenkin aikalailla, peräylitys rotvallin yli. Tulee sitten sakko jos tulee, pienimpiä kuluja harrastuksessa. 4 ruutuun en vielä ajanut, hyvä kikka kylläkin; pääsee poiskin. Kaikista mukavimpia parkit joissa ei ruutuja ollenkaan 
« Vastaus #4 : 14.07.2025 kello on 20:33 »
Minä ajan 4 ruutuun useinkin ja jos mahdollista niin vähän sivummalle. Tai sit perä nurmikon päälle, pyörät vielä asfaltilla. Ei vielä ole notiiseja ilmaantunut.
« Vastaus #5 : 14.07.2025 kello on 20:43 »
Tai sit perä nurmikon päälle, pyörät vielä asfaltilla. Ei vielä ole notiiseja ilmaantunut.
Vantaa ja ParkkiPate osaa laputtaa siitäkin... (ei, en ole saanut  )
« Vastaus #6 : 14.07.2025 kello on 20:58 »
Vantaa ja ParkkiPate osaa laputtaa siitäkin... (ei, en ole saanut )
Se mä kyllä uskon. Helsingissä olen parkkipirkolta kysynyt miten jättää laillisesti. Neuvoi jotta taka ylitys ulkopuolelle ja pyörät asfaltilla on oikein. Onneksi ei täällä usein tartte pysäköidä. Kadulla vapaa pysäköinti meidän nurkalla ja mun pihapaikallekin mahtuu kun perä nurmikon päälle.
« Vastaus #7 : 14.07.2025 kello on 22:06 »
Eräs tuttu karavaanari, alle 5000 numerolla, jo lopettanut nyt 95 v.. Kertoi jättäneensä liikenneasemalle bussi parkkiin vaununsa ja veturin. Hän sitten kuuli "sivukorvalla" kun busikuski sanoi toiselle busikuskille: Noi saatanan karavaanarit jättää vaununsa mihin sattuu. Hän soitti bussifirmaan, en muista mitä sieltä vastattiin?
« Vastaus #8 : 15.07.2025 kello on 01:15 »
Niin en minäkään saanut Baltian kierokslla yksiäkään sakkoja. Mutta esim yksi yöpyminen thetiin paikalla jossa oli si kyllä ollut reilusti tyhjiä ruutuja parkkeerata poikittain. Mutta parkkeerasin siten että olin tuon parkkipaikan oikeanpuoleisella ajoväylälöä jolla puolen kaikki parkkopaikatkin oli.
Toinen samanlainen tapaus oli Tallinnan A Le Coq areenan parkkipaikalla. Reilusti tilaa ja jätin auton siten, että keula oli ajoväylällä. Vieressä oli parikin bussipysäkkiruutua vapaana eikä busseja ollut odotettavissakaan. Kun ei ollut mitään tapahtumaa.
« Vastaus #9 : 15.07.2025 kello on 07:57 »
Suomessa nuo tulkinnat vaihtelee kaupungeittain. Jossain on ok jos makselee kaksi peräkkäistä ruutua, jossain tulee pysäköintisakko vaikka olisit maksanut ne kaksi. Jossain riittää yhden maksu. Riippuu tulkinnoista. Kauppojen pihoissa ei ole niin tarkkaa koska ne eivät kuulu monestikaan kunnalliseen valvontaan. Mutta jos siellä parkkipaten kyltti niin menkään mieluummin toiseen kauppaan. Pate tienaa sakoilla joten jakelee aina kun pystyy. Tuossa yhden 30k asukkaan kaupungin lehdessä taannoin kysyttiin pysäköinnin valvonnasta että kuka sakottaa. Ko kaupungissa ei ole kunnallista pysäköinnin valvontaa. Poliisi vastasi lehdessä että ei he sellaisia ala kyttäämään ellei joku erikseen soita ja pyydä sakottamaan kun auto estää kulkemisen. Eli Suomessa on paljon kaupunkeja ja kuntia joissa pysäköintikiellot on lähinnä moraalimerkkejä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tama-pysakointitapa-sallitaan-esimerkiksi-turussa-ja-kuopiossa-mutta-ei-helsingissa-autoilijan-on-vaikea-tietaa/8733662
« Vastaus #10 : 15.07.2025 kello on 08:04 »
Noin periaatteessahan sen ajoneuvon tulee mahtua sille osoitettuun ruutuun ja mikään osa ei saa olla yli rajojen, ei edes peilit. Tämä onkin silleen mielenkiintoine kärrynkin kanssa kun siinähän on tavallaan kaksi ajoneuvoa, jotka on toki kytkettyinä toisiinsa, mutta siis eikös sillä saisi ihan luvallisestikin silloin vallata kaksi peräkkäistä ruutua. Tosin moni yhdistelmä on sen verran pitkä, ettei läheskään aina mahdu edes tuolleen ruutuihinsa. Itse siis käyttäisin ns. maalaisjärkeä, jossain alueen reunalla yleensä on paikkoja, joihin voi sen peräylityksen tunkea s.e. renkaat ovat yhä ruudussa. Harvemmin noista tullee sanomista. Ja jos tuo ei ole mahdollista, niin se on sitten ns. Herran haltuun ja lotto vetämään, tuliko sitä voittoa useamman ruudun valtaamalla vaiko eikö. Jossain on ok jos makselee kaksi peräkkäistä ruutua, jossain tulee pysäköintisakko vaikka olisit maksanut ne kaksi. Jossain riittää yhden maksu.
Tuo aiheuttaakin esim. Hki:ssä mielenkiintoisia tilanteita kun se tosiaan on ajoneuvo per ruutu, ei yhteen useampia, eikä yksi saa vallata useampia ruutuja, vaikka jokainen ruudussa olija taikka ruudun ylittäjä maksaisi useammastakin ruudusta. Näin tuolla näkeekin joskus kadunvarsia, jotka nopeasti näyttää about tyhjiltä, mutta siellä onkin sitten prätkät vallanneet nuo ruudut, pyörä per ruutu. Järkeä käyttäen yhteen ruutuun kyllä mahtuisi 3 pyörää helpostikin, mutta pykälät on ne mitkä on.
« Vastaus #11 : 15.07.2025 kello on 13:21 »
Ruuduton kiekkkopaikka on paras. Kun omistaa terveet jalat. Marketissa aina 4 ruutua.
« Vastaus #12 : 21.07.2025 kello on 00:42 »
Itse en ole koskaan kyllä kehdannut neljään ruutuun parkkeerata. Kahteen mahtuu. Mutta useimmiten pyrin parkkeeraamaan siten, että ulko oven puolella ei enää ole parkkipaikkoja eli parkkirivin päätypaikkaan. Minulla kun ei ole kuin yksi ovi autossa.
Tosin eräänä aurinkoisena ja kuumana kesäpäivänä jokunen vuosi sitten Heinolan Lidlin pihalla kun olin parkkeerannut viimeiseen sallittuun paikkaan niin että ovi oli puolelle jonne ei saa parkkeerata, niin vaikka parkkipaikka oli lähes tyhjä, niin olipahan joku parkkeerannut ja vielä ihan kulkeen etten pääsyt autoon sisälle. Kohtuu pitkältä tovilta tuntui odotella kunnes keski-ikäinen täti tuli autolleen ja sanoi että auto piti saada mahdollisimman hyvin varjoon, koska autossa olisi muuten tullut hänen koiralleen liian kuuma.
|