rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Saniteettinesteen käytöstä kemiallisessa wc:ssä  (Luettu 2257 kertaa)

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.08.2025 kello on 09:20
Hankimme kemiallisen wc:n, jossa on vedellä täytettävä huuhtelutankki ja sen alla septitankki. Ostin siihen biologista saniteettinestettä (PROF Organic Sanitary Fluid), jota kehotetaan laimentamaan suhteessa 1:40, eli aika tymäkkää kamaa. Pakkauksessa ei tarkemmin ohjeisteta nesteen käytöstä. Myyjän mukaan sitä vain kaadetaan laimennettuna septitankkiin.

Olisiko kellään kokemuksia tällaisen puhdistusnesteen käytöstä (paljonko ja miten usein sitä on hyvä käyttää) ja tehosta? Kiitos vinkeistä.  :)

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:22
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Vs: Saniteettinesteen käytöstä kemiallisessa wc:ssä
« Vastaus #1 : 24.06.2025 kello on 12:54 »
Käyttötarve määrän suhteen opettaa.  Kesäkuumalla on tankki syytä tyhjentää noin joka toinen päivä koska urea alkaa haista happamelle varsin nopeasti.
Jos sielu sietää hajua oma kokemus opettaa.  Itse olen kauan käyttänyt sulavissa muovipusseissa olevaa käymäläainetta joka laitetaan pienen vesimäärän kera alasäiliöön.
Meillä tosin sinne tulee vain virtsaa ja huuhteluvettä.
Olen kokeillut monia Bio- ja luontoystävällisiä aineita mutta mikään ei estä prosessia joka alkaa varsin pian käyttöönoton jälkeen.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:04
« Vastaus #2 : 24.06.2025 kello on 19:14 »

Itse olen kauan käyttänyt sulavissa muovipusseissa olevaa käymäläainetta joka laitetaan pienen vesimäärän kera alasäiliöön.

Olen kokeillut monia Bio- ja luontoystävällisiä aineita mutta mikään ei estä prosessia joka alkaa varsin pian käyttöönoton jälkeen.

Sama kokemus täälläkin. Huuhtelu veteen en ole koskaan laittanut lisäainetta ja nykyisen ei voikkaan kun ottaa kaikki vedet samasta säiliöstä.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:11
« Vastaus #3 : 24.06.2025 kello on 19:39 »
Noin litra vettä ja sininen pussukka sekaan. Aina sopiva annos.
Meillä tyhjennys yleensä parin päivän välein aktiivikäytössä, eikä haittaa isommatkaan tuotokset.
Joskus on kesälläkin jostain lähtiessä tyhjentänyt ja sitten matkoilta muutama kusi sekaan, hyvin menee seuraavaan viikonloppuun jos ei oo viikolla käyttöä. Eikä haise silloinkaan.

Mutta nesteen määrään en osaa sanoa mitään. Onko tuo suhde täydelle säiliölle, jolloin se olisi puolilitraa täyteen 20 litran säiliöön.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:50
  • Lempäälä
« Vastaus #4 : 24.06.2025 kello on 20:51 »
 Minä olen käyttänyt Bilteman ja Tokmannin biohajoaviksi mainostettuja nesteitä.
Koska laitan välillä sitä kotikompostiinkin mausteeksi.
  Vaimolta jää nestemäisten pesuaineiden monen värisisiä muovisia pulloja, joissa on korkissa mitta, 3-5 mitallista + tilkkan vettä laitan alasäiliöön, riippuen lämpötilasta.
  Yleensä itse lasken "nesteen" muovikannuun, ainoastaan siinä hommassa on pienestä "letkusta" hyötyä.
  Tässä paikkoja mihin tyhjentää ellei kotivessaan:

https://karavaanari.org/index.php/topic,17995.0.html

Tyhjentäessä tuppaa roiskimaan--jos ei paineta ilma nappia-jos on käytetty hunosti liukenevaa paperia- jos on isoja pötköjä, eikä ajettu juuri mitään, jotta ei hölskynyt riittävästi.
  Täältäkin saattaa löytyä tiedon jyvänen:

https://pamaus-karavaanari.blogspot.com/p/uudelle-karavaanarille.html

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:50
  • Lempäälä
« Vastaus #5 : 25.06.2025 kello on 10:53 »
  Niin meillä kun on yleinen Porta Potta, siinä on se liukuva luukku. En ole hankkinut oikeaa pesuainetta, olen pessyt Fairyllä. Ekasta lähti se pienempi kumitiiviste irti. Nyt olen joka pesun ja kuivauksen jälkeen voidellut ne muutamalla tipalla vanhaa paistoöljyä, luistaa kevyesti, tiivisteet pysyneet paikallaan.