rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Lappi -Pohjois Norja - Pohjois Ruotsi  (Luettu 15825 kertaa)

• Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Lappi -Pohjois Norja - Pohjois Ruotsi
« Vastaus #15 : 18.06.2025 kello on 11:27 »
Kyllä niihin tunneleihin matkis sopii, kun sopii rekatkin.
Tosin jossain voi tulla vastaan reikä, jossa on vain yksi kaista.   :D
Senjalla olen semmoisenkin nähnyt.
Tais olla yhteen kylään menevä tunneli missä stellplatz , muuten Senjalla tilaa normaalisti

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:53
  • Retkeilijä
« Vastaus #16 : 18.06.2025 kello on 11:29 »
Narvikin nurkilta pääset suoraan ajamalla. Kyllähän tuossa Altaankin ehtii jos enempi viitsii ajaa ja Koutokeinon kautta takas.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:46
« Vastaus #17 : 18.06.2025 kello on 13:02 »
Lofooteille pääsee ihan ajamalla, tunnelitkin on ilmaisia.
Samoin Senjalle.
Fjordgårdiin menevä tunneli on se yksikaistainen.
Sinne kannataa silti mennä ja samalla kiivetä Hestenille.
Se on makee.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:42
« Vastaus #18 : 18.06.2025 kello on 15:38 »
Ja vielä reittiehdotusta itäisemmästä vaihtoehdosta, jossa Inari ja Pykeija mukana: Inari - Sevettijärvi - Näätämö -  pisto Kirkkoniemeen - Pykeija - Utsjoki - Karigasniemi - Karasjoki - Kautokeino - Alta - Skibotten - Kilpisjärvi - Muonio. Maisemat ei ole toki samaa luokkaa kuin Lofooteilla / Senjalla, mutta nähtävää on tuollakin. Ja toki voi tältä reitiltä tehdä piston Nordkapiin.

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.11.2025 kello on 12:09
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
« Vastaus #19 : 18.06.2025 kello on 16:21 »
En tiedä olenko erityisen väärässä kun perustan kuitenkin näkemykseni muisen kertomiin. Mutta näin minulle on Nordkapissa käyneet ystävät kertoneet, ettei paikka sinänsä ole mitenkään erityinen. Jos otetaan pois se että on pohjoisin paikka. Mutta että muuten Norjan mittapuulla ei ole mitenkään erityinen nähtävyys maisemiltaan. Itselle ei ole mitenkään tärkeää että kävisin jossain sanoakseni että olen käynyt, vaikka ei sellaisessakaan matkailussa mitään väärää ole, ei vaan ole minun juttu. Nuoremmn poikani tuntien sille se voisi olla jokin juttu, joten pidetään myös mahdollisena kohteena jos hän niin haluaa.

Tuli katsottua Forecaa ja kohtuullisen kylmältä näyttää viidentoista päivän ennuste. Tavallaan juuri se syy miksi ei koskaan ole tullut käytyä kesälomareissulla Pohjois-Norjassa. Pitääköhän tässä kehitellä vielä joku plan-b ja mennä johonnin suuntaan missä on jo käyty, mutta jossa kelit olisi edes jonkin verran kesäisemmät.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Retkeilijä
« Vastaus #20 : 18.06.2025 kello on 17:00 »
No eipä siellä muuta ko aavaa merta ja tuulista. Karuudessaan viehättävä tie. Muualla vihreämpää. Kattelin kans aikani kuluksi ennusteita; talvikamppeen tynkää saa olla mukana.. Myöhempään ajankohtaan voisi olla 25 asteen lämpöjäkin jossain päin. Nyt sitä löytyis etelä-Puolasta 8) Juu ja itäreitti tietenkin Sevetin- Näätämön kautta niinhän mekin se joskus tehtiin, ei edtak ajelua😁
« Viimeksi muokattu: 18.06.2025 kello on 17:16 »

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #21 : 18.06.2025 kello on 21:15 »
Tuli katsottua Forecaa ja kohtuullisen kylmältä näyttää viidentoista päivän ennuste. Tavallaan juuri se syy miksi ei koskaan ole tullut käytyä kesälomareissulla Pohjois-Norjassa. Pitääköhän tässä kehitellä vielä joku plan-b ja mennä johonnin suuntaan missä on jo käyty, mutta jossa kelit olisi edes jonkin verran kesäisemmät.

Ne 'kelit' tiedät sitten kun olet käynyt.
Et etukäteen.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:02
  • Escucha el Oi!
« Vastaus #22 : 20.06.2025 kello on 00:16 »
Jos tykkää 30asteen paahteista niin Pohjois-Norja ei ole ehkä se oikea paikka suunnata.

Mutta jokainen tie siellä on maisemiltaan hieno jos on tottunut Suomen teihin.

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #23 : 21.06.2025 kello on 11:22 »
Hallitus taisi virallisesti siirtää Norjan reissun seuraaville vuosille. Ja itsekin tällä ennusteella olen samoilla linjoilla. Ei mitkän hellekelit ole vaatimuksena, mutta ei sitä jaksa ihan ympärivuotista syksyäkään. Sortsikelit on minulle ihan riittävät.  Niistä vaihtoehdoista mistä harkitaan ei taida missään olla muöskään hellettä luvassa, mutta ennusteen mukaan hivenen parempaa. Onhan toki ennusteetkin välillä ihan pepullaan. Valitettavsti nyt ei tuo reissun siirto ole mahdollinen jos haluan lapset ja vaimon mukaan.

Maisemista olen huomannut että ruoho on vohreämpää aidan toisella puolella. Kuulemma myös Suomalainen maisema on hienoa kun se ei ole se normi. Ja onhan Suomessakin maisemallisesti itselle hienoja paikkoja. Useimmiten niihin liitty itsellä jokin järvi.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2025 kello on 11:52 »

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #24 : 21.06.2025 kello on 12:05 »
Hallitus taisi virallisesti siirtää Norjan reissun seuraaville vuosille. Ja itsekin tällä ennusteella olen samoilla linjoilla. Ei mitkän hellekelit ole vaatimuksena, mutta ei sitä jaksa ihan ympärivuotista syksyäkään. Sortsikelit on minulle ihan riittävät.

Meinaatko, että ilmastonmuutos muuttaa tilanteen?   ;D
Tilanne ylhäällä on sama kun eteläisessäkin Suomessa: Illalla näkee millainen päivä oli.
Sadetta tai tukahduttavaa hellettä....

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #25 : 21.06.2025 kello on 14:19 »
Mitenkäs se oli, että vuodet ei ole veljiä keskenään. On tässä edelleen ollut parempia ja huonompia talvia ja prempia ja huonompia kesiä. Ilmastonmuutos muuttaa varmasti myös säätiloja, ja käsittääkseni koko maapallon lämpötilaa mitattaessa tehdään koko ajan uusia lämpötilaennätyksiä . Paikallisesti vaikutus on huomattavasti vaikeampi arvioida. Ja klikkiotsikot jyrää ja ihmisten muisti on lyhyt. Välillä koko kesä on ollut seksihellettä, välillä satanut. Nyt on ollut ”normaalia” viileämpää kai koko suomessa alkukesän.

Itse kun asuu Hyvinkäällä ja kohtuu paljon on tullut käytyä Stadissa, niin on huomannut miten paljon meren läheisyys vaikuttaa ja minkä eron ”vain” 60 kilometriä voi tehdä. Ei ole lainkaan sanottua, että jos toisessa sataa koko päivän, niin toisessa saattaa olla poutapäivä.

Ei se Norjakaan sieltä mihinkään lähde. Toisaalta olisi ollut minun aikatauluihin poikkeuksellisen hyvä kesä mennä. Mutta vaimon aikatauluihin puolestaan ei.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:04
  • viva la France
« Vastaus #26 : 21.06.2025 kello on 15:57 »
Me lähdemme heinäkuun puolen välin tietämillä Kittilään ja siitä vaimon sukukokouksen jälkeen kohti pohjois-norjaa käsivarren kautta ylös ja idästä takaisin.
Sää katsotaan aina aamulla ikkunasta ulos jotta tietää mitä päälle laitaa, siinä on säätietoa tarpeeksi ;)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:20
« Vastaus #27 : 24.06.2025 kello on 08:52 »
Jos vaihtoehtona on Pohjoisen +10 astetta, tai Etelän +40 astetta, niin kumman valitset...?

Minua ei tuo viileys haittaa. Lämpöä saan aina kulkimessa säädettyä ja vaatteet lämmön mukaan. Ilmastoinnin puute helteellä ja varsinkin yöllä oleva kuumuus olisi jo rasite, kun ei ole ilmastointilaitetta kaan.
Ainoa, mitä kavanhdan on sade. Silloin saatan jopa tehdä uukkarin ja olen monesti tehnytkin.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Retkeilijä
« Vastaus #28 : 24.06.2025 kello on 10:51 »
Minäkin sen 10° valitsen. 33° tuossa oli taannoin eikä sitäkään pitemmän päälle jaksa.

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #29 : 24.06.2025 kello on 14:16 »
Neljänlymmenen asteen helteitä ei ole tarjolla siellä mihin ehditään. Sade toki vielä pahempi. Tähän mennessä kesä on tarjonnut minulle tänä vuonna alke 20 asteen lämpöjä. Kesän ollessa kyseessä otan helteen aina mieluummin kuin kymmenen astetta ja vesisateen. Yhden kesän olen viettänyt Kansas Cityssä jossa 40 asteen lämpö ei ollut lainkaan vierasta. Hyvin sielläkin pärjäsi kun oli varustautunut asiaankuuluvasti kuten mainittiin myös kylmästä.

Kesä ilman lämpimiä kesäpäiviä on minusta vain p*ska kesä. Uimavedetkään ei kunnolla lämpiä. Talvella saa olla myös niin kylmä kuin Suomen keleistä irtoaa.

No joka tapauksessa meidän matkayksikössä tetiin päätös siirtää Norjan retki johonkin muuhun ajankohtaan. Muutaman vuoden tauon jälkeen mennään Baltian suuntaan. Ei sielläkään kelit ideaaleilta näytä ennusteissa mutta tällä mailmankolkalla tällä hetkellä on tällaista.