rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Painorajan nosto B ajokortti  (Luettu 4296 kertaa)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:07
  • viva la France
Vs: Painorajan nosto B ajokortti
« Vastaus #15 : 23.10.2025 kello on 16:45 »
Varmaan käy, jos on oikeus tehdä laajennettu ajoterveystarkastus ...

Sehän tulee 68 ikävuoden jälkeen vastaan 2 vuoden välein, jos haluaa pitää C-ajoluvan.
Itse pudotan raskaat luokat pois. Se pitää tapahtua ennen 70 vuoden ikää, niin välttää lääkärintarkastukse n kulut sillä kertaa viideksi vuodeksi.

5 vuoden välei 70 v asti kun luokat putoaa, sitten 2  välein. Oman uusin vähän aikaa sitten ja se yltää 2 kkvaille 70v ikään.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
« Vastaus #16 : 23.10.2025 kello on 17:07 »
Eikös ajokorttivaatimukse t mene kotimaan mukaan?
Esim. ruåtsalaiset 'täysikäiset' saa täälläkin ajaa linjurimatkista B-kortilla.
Saako ne ajaa vai ajaako ne? Kaksi eri asiaa.

No en tiedä asiasta mitään, mutta ihmettelen, miksi kohdemaa hyväksyisi omasta lainsäädännöstään poikkeavat ajoluvat. Eikös tuo ole loogisesti ihan sama kuin autojen suhteen? Mulla on tuossa 4-tonnisessa matkiksessa rekisteröintitiedoi ssa merkintä 100km/h maksiminopeudesta ja sen mukaan saan Suomessa ajaa. Mutta ulkomailla joudun kuitenkin ajamaan aina kunkin maan rajoitusten mukaan. Ja vaikka muistaakseni esim. Tanskassa on samanlainen käytöntö kuin Suomessa eli että katsastuskonttorilt a voi saada hyväksynnän 100km/h nopeudelle, ei suomalainen 100km/h-lupa auta tuossa mitään vaan 80km/h nopeudella minun pitää Tanskassa motarillakin köröttelemän.

Asiasta en tiedä mitään, joten kysyin tekoälyltä nimenomaan tuosta ruotsalaisella vanhalla B-kortilla painavan matkiksen ajamisesta. Se oli sitä mieltä ei saa ajaa, vaan pitää olla vähintään C1-kortti. Mutta tiesikö tekoäly oikein, enhän minä sitä tiedä enka jaksa selvittää.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
« Vastaus #17 : 23.10.2025 kello on 19:24 »
Asiasta en tiedä mitään, joten kysyin tekoälyltä nimenomaan tuosta ruotsalaisella vanhalla B-kortilla painavan matkiksen ajamisesta. Se oli sitä mieltä ei saa ajaa, vaan pitää olla vähintään C1-kortti. Mutta tiesikö tekoäly oikein, enhän minä sitä tiedä enka jaksa selvittää.
Kysyin Gemini tekoälyltä...

Se oli taas sitä mieltä, että saisi ajaa Suomessa. Pyytää kuitenkin varmistamaan vaikka poliisilta.
Paljon liirum laarumia, mutta tiivistettynä tekoäly väitti, että "Kyse on siitä, että Ruotsin ajokortti on antanut kansallisesti laajemman ajo-oikeuden, joka on EU-lainsäädännön puitteissa säilytetty ja tunnustettava myös Suomessa."