Tekniikkakeskustelut > Vetoautot

Kitkarenkaat kesäkäytössä

<< < (8/31) > >>

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 31.03.2025     kello on 13:53 ---Onhan noita kaikenlaisia vertailutestejä...
TM:n versio
https://tekniikanmaailma.fi/laitoimme-parhaat-kitkarenkaat-ja-huonot-nastarenkaat-vastakkain-jaisella-ympyraradalla-voittaja-oli-selva-jo-ensimetreilla/

--- Lainaus päättyy ---

Kyllä nyt moni taas pahoitti mielensä...

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 31.03.2025     kello on 14:02 ---Olet väärässä.
Rättirenkaiden aikaan renkaita vaihdettiin jatkuvasti, eikä puhuttu mistään 'venymisestä'.
Vasta vyörenkaiden tultua alettiin kiinnittää huomiota kulumiseen.
Jos katsot rengasta sivulta, voit havaita epäsymmetrisen kulumisen.

--- Lainaus päättyy ---
Juu väärässä voin olla, mutta kokemuksesta kirjoitin...

Aikaisemmin vaahtosin samalla tavalla pyörimissuunnan vaihdon seurauksista. Silloin olin tosin oppini saanut lehtien palstoilta ja Essson baarista

Omalla kohdalla ristikkäin vaihto toimii. Kuluminen on ollut kauttaaltaan hyvinkin tasainen.
Kuuluu neuvoihin "Saa käyttää, mut ei oo pakko"

K.E.V:

--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 31.03.2025     kello on 13:33 ---Kesäajossa ei nastoista ole hyötyä. Nastarenkailla kesällä ajo on laitonta.

--- Lainaus päättyy ---
Pidä sit huolta ettet aja, minä en omista nastarenkaita.
Mistäs sä tiedät kumi laadut ja ominaisuudet. Olen nyt noilla Michelin  Crossclimate renkailla ajanut yli 70.000 km ja ei lopussa, eikä lähelläkään.

Tietis:

Mulla on nyt kesällä kesärenkaat ja talvirenkaina nastat. Asun sellaisessa paikassa, että nastarenkaat on pahoille talvikeleilla aivan pakolliset. Silloin kun on tie peilijäässä, sen päällä vettä ja edessä jyrkkä mäki ja jyrkkä mutka joka estää vauhdin ottamisen, ei muilla kuin nastarenkaille tee mitään. Mutta ei nyt mennä tuohon kitkat vs. nastat kinasteluun, kerroin tuon vain taustaksi enkä väitä tuon olevan yleispätevä totuus kaikille ja kaikkiin tilanteisiin.

Nyt on oman ja vaimon työn luonne sellainen, että pidemmät lomat on pakko pitää sillion kun kaikki muutkin lomailee. Pitkät reissut ajoittuu väkisin heinäkuuhun. Sitten kun valinnanvapaus kasvaa lähivuosina koittavan eläkeen muodossa, tilanne muuttuu. Silloin vaihdan kesärenkaiksi ympärivuotiset renkaat, jotka laillisesti toimii talvirenkainakin. Pääsee lähtemään talvirengaskaudella Keski-Eurooppaan tai syksyllä ruskaretkelle pohjoiseen, jolloin Etelä-Suomessa on täysi kesä vielä, mutta pohjoisessa saattaa tulla lunta. Noiden ympärivuotisten rinnalla kyllä edelleen pysyy nastarenkaat jotta matkamökkiä pystyy käyttämään ympäri vuoden.

Onko jollakulla kokemusta, miten nuo ympärivuotiset poikkeaa kunnon talvi-kitkoista? Oletan että ympärivuotiset toimii talvikeleissä huonommin, mutta kestää kesällä korkeita lämpötiloja paremmin. Meneekö tämä näin?

Mautoilija:

--- Lainaus käyttäjältä: K.E.V - 31.03.2025     kello on 14:17 ---Pidä sit huolta ettet aja, minä en omista nastarenkaita.
Mistäs sä tiedät kumi laadut ja ominaisuudet. Olen nyt noilla Michelin  Crossclimate renkailla ajanut yli 70.000 km ja ei lopussa, eikä lähelläkään.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

--- Lainaus päättyy ---
Pois huoli ja murhe. Kesikset meni alle jo viime viikolla.
Minua ei juuri nyt sinun misukkasi tai nastasi kiinnosta.
Oletko koskaan kuullut sanontaa halvasta ja hyvästä? Ei se mitään, minä kerron. Jos haluaa halvan ja hyvän, tuotteita pitää ostaa 2 kpl.
En ole kumiasiatuntija, luotan kumin ammattilaisiin.

Olet varmasti ylpeä itsestäsi kun ei ole tarvinnut renkaisiin tuhlata. Valokuva on todella hieno.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View