Kirjoittaja
Aihe: Kysymyksiä suomalaisesta matkailusta Suomessa talvella (Luettu 3738 kertaa)
« Vastaus #16 : 22.11.2025 kello on 20:59 »
Tervetuloa Sexsjöhön. Alue omatoimi talvella, puhelimella saa ohjeet ja portin aukaisin, paikalla olijat neuvoo. Tällä hetkellä yksi kausipaikkanen paikalla.
Toki alue on keskellä... Ei mitään. 
Teillä on nettisivut, joten päivitys etusivun alkuun ja siihen tuo kirjoittamasi tieto. Enemmistö matkailijoista ei lue tätä foorumia. Mutta juuri tuollaiset tiedot ovat yleensä kovin salaisia ja siksi kannattaisi kertoa ne julkisesti ja napata muutama helppo irtokymppi alueen kukkaroon. Kyllä siitä talven mittaan kelpaava potti kertyisi.
« Vastaus #17 : 22.11.2025 kello on 21:18 »
« Vastaus #18 : 22.11.2025 kello on 22:34 »
Jos on ihan outoa pakasessa niin kannattaa olla ilman vaunun vesisäiliön ja vessa vesien täyttöä olla sisällä oma vesi kanisteri ja katsoa miten vesijärjestelmä käyttäytyy pakkasella!
« Vastaus #19 : 22.11.2025 kello on 22:57 »
Juurikin tämä  Näin itse toimin vaikka tuplapohja kärry.. Kun kumminkin ilman niitä vesiä pärjää..
« Vastaus #20 : 23.11.2025 kello on 07:42 »
Toinen kysymykseni on, miten tyhjennät harmaavesisäiliöt ja wc:t, kun matkustat alueellasi talvella?
Tässä on : https://karavaanari.org/index.php/topic,17995.0.html Eivät ole ihan ajan tasalla, on poistettu paikkoja, koska käyttäjät jättää siivomatta? Päivitetty 15.11.2016 -potkuriparkki , raudanjoki ,rovaniemestä 70km pohjoiseen poistettu -Alavus Samsalampi tyhjennyspaikka on ollut poistettuna jonkin aikaa. -Anjalankoski ABC poistettu -Valkeala ABC Harmaaveden laskuuun on hyvä olla astia, jolla voi tarvittaessa kantaa sisään. Melkeinpä Park4night paras apu kuten vesien tankkauksessa ja WC tyhjennyksessä. Harmaavesien joissa ei muuta luonnollle haitallista ole kuin pieni saippuapitoisuus, Jos on tyhjennysletku mukana, ne voi laskea huomaamattomasti levähdysalueen lumipenkkaan / ojaan - puhtaampaa se on kuin tieltä tulevat sade- ja sulamisvedet..
Minulla on ollut käytössä kaksi astiaa, isompi kemssan tilapäiseen tyhjennykseen, pienempään virtsaan, jonka kaadan metsään.  Meidän pihassa voit yöpyä, tervetuloa! Vettä saa ja kemssan/harmaaveden tyhjennys toimii, myös 230 V. 10 A..
« Vastaus #21 : 23.11.2025 kello on 12:28 »
Hei, neuvoistasi päätellen on erittäin tärkeää lämmittää matkailuauton moottori, koska se ei välttämättä käynnisty kylmyyden vuoksi. Tiedän, että moottorilohkon veden lämmittämiseen on olemassa dieselkäyttöisiä järjestelmiä, ja minun on tutkittava sitä.
Toinen kysymykseni on, miten tyhjennät harmaavesisäiliöt ja wc:t, kun matkustat alueellasi talvella? Kaikki on joko lumen peitossa tai jäässä, joten oletan, että sinun on mentävä muutamille leirintäalueille, jotka ovat avoinna talvikuukausina. Oletan myös, että ne eivät ole halpoja, joten talvimatkailu on sinulle paitsi hieman monimutkaista (ja luultavasti jopa hauskaa), myös kallista leirintäalueiden vuoksi – asia, joka kannattaa pitää mielessä.
Kiitos kaikista vastauksistasi, jotka ovat niin hyödyllisiä matkustustottumuste si ymmärtämisessä. Terveisiä Espanjan eteläosasta.
Moottorin jäähdytysvedenlämmi nttäminen Weba/Eber -lämmittimellä on Suomessa aika pakollinen juttu. Useassa tänne tuotavisssa autoissa se on ihan vakiona valmistajan toimesta (osana CO 2 EU-tyyppihyväksynnän mittausta). Jos sitä ei ole jo, niin jälkiasentamista matkailuautoin, jossa Truman ilmalämmitin, voisi hyödyntää vaikka tällaisella työkoneen ohjaamolämmittimell ä: https://www.ikh.fi/fi/lammityslaite-12v-etupaneelilla-3-nop-crx12003Välttämättä ei Fiat/PSA alustaisissa autoissa moottorilämmöt tahdo nousta normaaleihin -20C pakkasissa. Tuon (ja >5kW polttoainekäyttöise n moottorilämmittimen) turvin lämpöä riittäisi asunto-osan lämmitykseenkin ajonaikana, ja kaasun loppuessa pitäisi sisälämpöä yllä. Ajokaivoja on turha lähteä metsästämään sydäntalvella, on parempi varustaa auton alustan harmaavesisäiliön putkenpää 3-5m haitariletkulla ja pitää sitä reissussa mukana (tyhjennys lumihankeen/ojaan). Joillakin huoltoasemilla ja leirintäalueilla on siirrettävä tyhjennyslaatikko kankealla letkulla (työnnettävissä auton alle) - välttämättä nekään eivät toimi/ole käytettävissä talvella. Ei edes BestParkin paikoissa. Meillä ei ainakaan 4 henkilön talvireissuissa ei 150 litran harmaavesisäiliö (lämpimässä tuplapohjassa) tule täyteen 1 viikossa vaikka suihkussa käydään ja tiskataan autossa - ei millään koska samankokoinen tuorevesiaäiliö olis tyhjä silloin.. Järjestelmä on tavallaan suljettukierto. WC-kasetteja on valmistajan puolesta 2 kpl (2 luukkua auton kyljessä), niin 1 viikko menee hyvin ilman tyhjennyksiä. Lapinreissut kun ainakin napapiirin alapuolella meillä menee valtateitä pitkin, niin vakio yö-/tyhjennyspaikat olleet by Park4night. Sen kummemin extremeä ei ollut.. Jos jollain haluaa varustautua talven harmeihin, niin off-grid talvireissaajan kannattaa varustautua salkkuaggrekaatilla, ja laittaa siihen valmiksi tankillisen CH-vapaata alkylaatti pienkonebensaa (ja ottaa varakanisteri matkaan). Laite säilyy vuosia käyttökuntoisena ja hajuttomana - käytti tai ei.. Lumiketjuthan jo mainittu (tietenki mukana, jos ei paripyörä takaveto), ja ne kannattaa laittaa päälle ennenkuin on jumissa - saa valita helpoimman paikan, eikä jää jumiin  Matkailuauton sisälämpötilaa ei kannata laskea matkan ajaksi (toppatakki-matkaajaksi), koska asuinosan lämmittäminen kotioloihin ei tarkoita pelkkää sisäilman lämmittämistä, ja niin kauan kuin kalusteet/sisäpinnat ovat kastepisteen alapuolella, ne ovat kylmänkosteat. Kun lämmitys päällä kokoajan niin lämmintä vettä käytettävissä vaikka wc-tauolla (omassa vessassa tietenkin)
« Vastaus #22 : 23.11.2025 kello on 14:35 »
Teillä on nettisivut, joten päivitys etusivun alkuun ja siihen tuo kirjoittamasi tieto. Enemmistö matkailijoista ei lue tätä foorumia. Mutta juuri tuollaiset tiedot ovat yleensä kovin salaisia ja siksi kannattaisi kertoa ne julkisesti ja napata muutama helppo irtokymppi alueen kukkaroon. Kyllä siitä talven mittaan kelpaava potti kertyisi.
Kiitos vihjeestä, talven aikan uusitaan niitä.
« Vastaus #23 : 24.11.2025 kello on 15:46 »
-27 oli viime yönä. Siitä tuli mieleen, että ennusteet ja todellisuus ei välttämättä mene kohdilleen. Ero voi olla 10 astetta, enemmänkin.
« Vastaus #24 : 25.11.2025 kello on 11:02 »
« Vastaus #25 : 25.11.2025 kello on 18:06 »
Hyvää iltapäivää... Kiitos paljon vastauksistanne, sillä ne auttavat minua suuresti yrittäessäni ymmärtää, miten matkustatte näin vihamielisessä ilmastossa, ja silti matkustatte näillä alueilla äärimmäisen vaivalloisesti kylmyyden ja lumen vuoksi. Masa matkailija, Kiitos vastauksestasi. Katsoin tuon alueen Google Mapsista ja se näyttää olevan luonnonpuisto, eikö niin? Eikä minua haittaa, että se on keskellä ei mitään; yksi maanne vierailun iloista on mahdollisuus nauttia upeasta luonnosta. Reissu, Kiitos tiedoista, joista on varmasti minulle paljon hyötyä, kun aika koittaa. Mike, Ymmärrän, että neuvot minua olemaan kuljettamatta vettä makean veden säiliössä ja testaamaan ensin, miten matkailuautoni kestää kylmää. Ylimääräinen säiliö ei ole huono idea, mutta en usko, että matkailuauton sisällä oleva vesi jäätyy. Suurin huolenaiheeni on harmaa vesi, vaikka pidänkin sen hyvin eristettynä ja lämmitettynä. Julkaisen pian tekemäni tee-se-itse-muutokset harmaan veden säiliöön, jotta voit kertoa minulle arvokkaan mielipiteesi. Yrjö, Kiitos paljon arvokkaista tiedoista. Jos matkustat maassasi talvella, sinulla on luultavasti huoltopisteitä matkailuautoille, jotka sopivat erittäin kylmiin olosuhteisiin. 88k5, Annat paljon erilaista tietoa... otan mukaan 220 V:n generaattorin, kuten mainitsit. Tiedän, että jos lämmittimet hajoavat, voin aina saada sen käyntiin ja kytkeä sähkölämmittimen päälle. Minulla on talvirenkaat, joissa on lumisymboli (tiedän, että se saattaa kuulostaa oudolta eteläespanjalaisest a, mutta kuten sanoin, olen rakastanut lunta lapsesta asti). Minulla on myös teräksiset lumiketjut varmuuden vuoksi. Mainitsemastasi lämmittimestä, täällä Espanjassa, matkailuautomaailma ssa, sitä kutsutaan yleisesti "tielämmitykseksi", koska se toimii moottorin jäähdytysnesteellä. Tsahkali, Kiitos paljon tiedosta, jonka tallennan. Ja pahoittelen pitkää vastausta, mutta olen erittäin intohimoinen puhumaan kaikesta matkailuautoiluun liittyvästä Suomessa... Terveisiä Espanjan eteläosasta... 
|