rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Talvisäilytys  (Luettu 7656 kertaa)

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:44
Talvisäilytys
« : 14.03.2025 kello on 06:58 »
Pitäisikö matkailuautosta kytkeä hupiakun kaapelit irti talven ajaksi vai onko parempi vain esim.kerran kuussa tökätä sähkökaapeli auton seinään varmistamaan että akut pysyy kunnossa,samalla on arveluttanut että jos hupiakku on seisokin aikana reilusti tyhjentynyt niin kuinka hallaa se tekee sitte asunto/ auton laturille ku se käynnistetään talven jälkeen.Mulla auto seisoo vuokratussa lämpimässä tilassa jonne syksyllä vien ja kohta taas haen jonne mulla ei talven aikana ole pääsyä niin hiukan aina huolettaa kuinka harrastus välineet talviunillaan pärjäilee.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:06
Vs: Talvisäilytys
« Vastaus #1 : 14.03.2025 kello on 07:28 »
Ajoakkukin kannattaa muistaa.... on sama kuin hupiakkukin että pitää ainakin varmistaa ettei mene tyhjäksi.
Kaapelit irti tai sitten latausta silloin tällöin.
Itellä pihasäilytyksessä ja ajastimella piuha kiinni. Lataa päivittäin tunnin verran.
Eka ajoakku kesti 17 vuotta ja hupiakkukin oli vielä voimissaan kun vaihdoin 13v joten ei tuo välttämättä huono menetelmä ole.....

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #2 : 14.03.2025 kello on 07:38 »
No hyvin on kestänyt,mulla toinen asuntoauto menossa nyt ja vielä tutustumisvaiheessa,ensimmäinen tuli tutuksi tavoiltaan ja hyvin pärjättiin,tämä viime syksyinen uudempi tulokas on toisemoisella laturilla ja siinon enempi toimintoja  niin sillä kyselen...

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:42
« Vastaus #3 : 14.03.2025 kello on 07:42 »
Jos lataamaan ei pääse koko talven aikana, niin akkukaapeli irti...

Ajoakku menee kuukaudessa niin vajaaksi, että alkaa vaurioitua. Hupiakkukin tyhjenee, riippuen siitä, kuinka paljon on uinuvia laitteita kytkettynä.
Mulla on tapana ladata jokainen akku kerran kuussa. Kiinni olevissa akuissa on alijännitteestä varoitin.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:49
« Vastaus #4 : 14.03.2025 kello on 07:49 »
No, minä olen ihan aloittelija. Ensimmäinen matkailuauto ja sen kolmas talvi menossa vasta.

Mulla on auto talvisäilytyksessä kotipihalla. Talvellakin reissataan, tosin selvästi vähemmän kuin kesäkaudella. Suunnilleen kerran kuussa olen sen ajanut kunnolla lämpimäksi, jos sattuu niin että reissujen väli venyy.

Näistä lähtökohdista auto on pihalla koko ajan verkkovirrassa kiinni. Siellä on 12V sähkönkuluttajia päällä ja lisäksi 230V jyrsijäkarkotin ja kosteusmittarilla ohjattu kuivanapitolämmitys .

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #5 : 14.03.2025 kello on 08:04 »
No minä oon alkanut ajattelen kans jos alkais pitää jatkossa talvisin auton kotona,tuon mukana tuli semmonen koko auton peittävä suoja nii kai se tarkenis sen  alla,muutako putsailis lumet tarvittaessa teltan päältä ja sais muutenki aina välii silmällä et kaikki olis ok

• Karavaanari
« Vastaus #6 : 14.03.2025 kello on 08:22 »
^
Tuollainen kausisuoja auton päälle oli mulla syksyllä harkinnassa, mutta kun tuli talon kanssa yllättäviä remppakuluja, jäi vielä hankkimatta. Se auttais kyllä, kunhan on sellaista mallia että ilma pääsee liikkumaan. Tuo mitä olin hankkimassa, on pelkän katon peittävä ja sen alle jää reilu ilmarako. Ilma pääsee hyvin kiertämään.

Tänä talvena ei täällä etelärannikolle ole ollut lumesta riesaa, mutta ilman tuota minun kuivanapitolämmitys tä olisi ilmankosteus ollut paha ongelma. Ja kun tuota kausisuojaa ei nyt tämmöisenä leutona talvena ole ollut, niin katto kyllä vihertää iloisesti. Rinnetontilla sen näkee joka kerran pihalla liikkuessa ja pahaa tekee katsoa. Kyllä se suoja pitää hankkia.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:21
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #7 : 14.03.2025 kello on 08:24 »
No minä oon alkanut ajattelen kans jos alkais pitää jatkossa talvisin auton kotona,tuon mukana tuli semmonen koko auton peittävä suoja nii kai se tarkenis sen  alla,muutako putsailis lumet tarvittaessa teltan päältä ja sais muutenki aina välii silmällä et kaikki olis ok
Tarkista 3 kertaa että talvisuoja antaa ilman kiertää, ettei koko koppi homehdu umpiosäkissä. Katolle tuet mitkä nostaa suojan irti katosta jne. Täällä kyllä ohjeita asiaan.

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #8 : 14.03.2025 kello on 08:34 »
Juurikin näin,olikohan AV tuotteella semmonen kausi suoja mikä antaa ilman kiertää katon ja teltan välissä,tuo mikä tuli auton mukana soon vaan peitto ilman mitää kaaria tai tukia

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
« Vastaus #9 : 14.03.2025 kello on 09:19 »
Juurikin näin,olikohan AV tuotteella semmonen kausi suoja mikä antaa ilman kiertää katon ja teltan välissä,tuo mikä tuli auton mukana soon vaan peitto ilman mitää kaaria tai tukia

Löytynee tuolta
https://va-varuste.fi/va-caravan/

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:42
« Vastaus #10 : 14.03.2025 kello on 09:34 »
Kaarttilla olis tuosta katteesta mainosjuttu...

https://www.youtube.com/watch?v=7e448R6OnWI&t=13s

• Karavaanari
« Vastaus #11 : 14.03.2025 kello on 09:36 »
Juuri tuota olin minäkin tilaamassa, kunnes tuli sille rahalle muuta käyttöä.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:06
« Vastaus #12 : 14.03.2025 kello on 13:09 »
Tuohon aloituksen akun kytkemiseen huomioksi että ei ole pelkästään matkailuvehkeiden ongelma tuo akun tyhjeneminen. Nykyaikainen henkilöautokin tyhjentää akkuaan suht nopiaan vaikka onkin levossa.
KK max aika ilman latausta jos navat kiinni.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:21
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #13 : 14.03.2025 kello on 13:18 »
Onneksi ei nykyaikainen 2kk reissussa ja ei ongelmaa

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #14 : 16.03.2025 kello on 20:16 »
Jos vielä hiukan jatkan ku täällä tietoa on,jos nyt kävisi niin että hupiakku olis päässy oikein reilusti tyhjäksi niin kumpi vaihtoehto olis latureille vaarattomampaa?auto käyntiin vaiko troikka auton kylkeen?Paras vaihtoehtohan  lienee akku irti ja kunnon lataus oikealla laturilla vai kuinka?