Kirjoittaja
Aihe: Läppärin latailu (aloittelija) (Luettu 17187 kertaa)
« Vastaus #16 : 29.01.2025 kello on 18:30 »
Jos invertterille ei ole muuta käyttöä, se ei kannata. Tehoa menee hukkaan. Katso mitä tarpeita sinulla on ja mihin tarkoitukseen tarvitset laitteen. Sitten asiantuntevalle kodinkoneliikkeelle (Ei giga, Power). Myyjän kanssa käytte läpi eri vaihtoehdot, laitteen toiminnat ja tarpeet.
Periaatteessa ei muuta käyttöä kuin nuo 2 läppärin lataamiset. Eli varmasti pärjään nuilla aiemmin mainituilla 12V DC latureillakin, ainakin näin alkuun.
« Vastaus #17 : 29.01.2025 kello on 18:42 »
Siis miksi olet asennuttamassa aurinkopaneelit ja varsinkin invertterin, jos et tarvitse invertteriä?
Minulla kaikki sähkön kulutus menee invertterin läpi, ihan sen takia että invertteri on aina päällä kun minulla on 230v jääkaappi sen perässä.
« Vastaus #18 : 29.01.2025 kello on 18:43 »
Aika hurja läppärille jokin 165w,itsellä nopea i7 4k näytöllä jne niin 65w max. No tuo on joku muutaman vuoden takainen "peliläppäri". Alkoi niin *tuttamaan ne aikaisemmat tarjouskoneet että ostin kalleimman mitä kehtasin ja tollanen tuli. En nyt ihan pilkun varma oo tuosta 165w mutta on se kuitenkin selvästi enemmän kuin tupakansytyttimen 12v * 10A = 120w, ei ole nyt käsillä kun just vein sen autoon.
« Vastaus #19 : 29.01.2025 kello on 18:44 »
Siis miksi olet asennuttamassa aurinkopaneelit ja varsinkin invertterin, jos et tarvitse invertteriä?
Minulla kaikki sähkön kulutus menee invertterin läpi, ihan sen takia että invertteri on aina päällä kun minulla on 230v jääkaappi sen perässä.
No aurinkopaneelit kai yleensä ihan sen takia että virtaa riittää puskassakin. Invertteri siksi että pystyy nakkaamaan normaalit läppärinlaturit pistokkeeseen, mutta sitä tässä juuri pohdinkin että pärjäisikö pelkillä 12V jotka ottaa tupakansytyttimestä virrat.
« Vastaus #20 : 29.01.2025 kello on 18:49 »
No aurinkopaneelit kai yleensä ihan sen takia että virtaa riittää puskassakin. Invertteri siksi että pystyy nakkaamaan normaalit läppärinlaturit pistokkeeseen, mutta sitä tässä juuri pohdinkin että pärjäisikö pelkillä 12V jotka ottaa tupakansytyttimestä virrat.
Miten pitkään olet puskissa ennenkuin taas ajat? Mikä muu vie virtaa kuin läppärit? Onko sinulla siis tarvetta edes aurinkokennoille? Kaikkihan riippuu siitä missä ajelet (suomessa on talvella pimeää, aurinkokennot ei auta mitään). Ja minkä verran tarvitset sähköä.
« Vastaus #21 : 29.01.2025 kello on 18:55 »
Miten pitkään olet puskissa ennenkuin taas ajat?
Riippuu pitkälti siitä miten virta riittää. Mikä muu vie virtaa kuin läppärit?
Jääkaappi silloin kun sille on tarvetta. Talvella ei. Onko sinulla siis tarvetta edes aurinkokennoille?
Mielestäni kyllä. Pimeällä toki omat rajoitukset, mutta onneksi en yövuoroja tee Kiitos toki näistä vastauksista, mutta menee nyt vähän ohi aiheen 
« Vastaus #22 : 29.01.2025 kello on 19:02 »
Invertteri on helppo, eikä tarvitse jokaiselle laitteelle erillistä 12V laturia hommata kun alkuperäiset käy kuten kotona. Kunhan muistaa hommata invertterin jossa kaukokäynnistys, helpottaa kummasti käyttöä. Itsellä aurinkopaneeli katolla, ja 1,5kW invertteri jolla ladataan läppärit ja muut ladattavat, sekä keitetään kahvit ja paahdetaan leivät. ja imuroidaan tarvittaessa. Virta riittänyt hyvin, viimekesänäkään Norjanreissulla ei tarvinnut piuhaa vedellä tolpaan kertaakaan.
« Vastaus #23 : 29.01.2025 kello on 19:07 »
Riippuu pitkälti siitä miten virta riittää. Jääkaappi silloin kun sille on tarvetta. Talvella ei. Mielestäni kyllä. Pimeällä toki omat rajoitukset, mutta onneksi en yövuoroja tee
Kiitos toki näistä vastauksista, mutta menee nyt vähän ohi aiheen 
Aurinkopaneelit ei mene ohi aiheen, koska talvella et tee niillä suomessa mitään! Ja valaistus vie sähköä, vähän mutta kuitenkin. Vai onko sinulla öljylamput?  Eli talvella voisi aggregaatti olla tarpeellinen? Voisit olla parkissa vaikka miten pitkään? Jos taas kesällä olet suomessa esim 5 viikkoa puskassa ilman että käynnistät moottoria, niin silloin joku 500w aurinkopaneeli katolle ja sähköä on aina tarjolla. Noi kun lataa pilviselläkin säällä. Minulla invertteri pakollinen mm siksi että käytössä sähköhammasharja, ei ole enää paluuta manuaaliharjaan. Eli olisi paljon helpompi antaa neuvoja jos kertoisit hieman tarkemmin tarpeistasi.
« Vastaus #24 : 29.01.2025 kello on 19:21 »
^ En minä ainakaan lataa sähköhammasharjaa jatkuvasti, akku kestää kauan, ja kun merkkivalo alkaa ilmoittamaan lataustarpeesta, senkin jälkeen toimii vielä viikon helposti. 😬
« Vastaus #25 : 29.01.2025 kello on 19:54 »
^ En minä ainakaan lataa sähköhammasharjaa jatkuvasti, akku kestää kauan, ja kun merkkivalo alkaa ilmoittamaan lataustarpeesta, senkin jälkeen toimii vielä viikon helposti. 😬
Mulla loppuu alle 4 viikon  Ja partakoneesta vielä nopeammin  Partakoneita tosin on jo usb ladattavia, olisikohan oralin sähköhammasharjojak in?
« Vastaus #26 : 29.01.2025 kello on 19:57 »
On itselläkin Invertteri. Tosin sillä en lataa kuin sähköhammasharjan. Ja olen jonkin kuukauden vuodessa liikenteessä. Pääosin ilman seinätöpseliä paitsi jos alueelle menee ja kuuluu vuorokausimaksuun eikä saa tingittyä pois.
« Vastaus #27 : 29.01.2025 kello on 20:32 »
Invertteri siksi että pystyy nakkaamaan normaalit läppärinlaturit pistokkeeseen, mutta sitä tässä juuri pohdinkin että pärjäisikö pelkillä 12V jotka ottaa tupakansytyttimestä virrat.
Meillä molempi parempi. Läppäri ja telkari ym. pienellä jänniteellä toimivat vie akusta suunnilleen puolet virtaa, jos otetaan suoraan 12 V. verrattuna invertterin kautta. Valinta on vaikeaa?
« Vastaus #28 : 29.01.2025 kello on 20:35 »
mulla on ollu vasta 27v oma ja jos ny tässä ajassa jotain oppinu niin et maailma muuttuu mut 230V pysyy. pienin mahollinen siniaaltoinvertteri paras. sillä pienin tyhjäkäyntivirta ja paras yhteensopivuus. ongelmia on noitten 12V kautta kun telkkarit sammuilee ku sytyttää kaasuliekkiä. mut joo sellaset on käytössä itellä säästääkseni akkua.
« Vastaus #29 : 29.01.2025 kello on 20:39 »
Invertteri tarvitaan suurikulutteisiin laitteisiin...
Mulla ainoastaan mikrouuni ja vedenkeitin on enää invertterillä käytettäviä. Kaikki vähemmän virtaa vaativat toimii USB ja Tupsy pistokkeista. Tuo sähköhammasharja tosiaan tarvii vielä verkkovirran. Sen voi ladata jollain siirtymämatkalla invertterillä. Parissa viikossa ei vielä ole siihenkään lataustarvetta.
|