rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Sähköpostipalvelut /uuden etsintä/vertailu  (Luettu 6541 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2025 kello on 05:31
  • Älä äänestä "niinkuttelijoita".....
Sähköpostipalvelut /uuden etsintä/vertailu
« : 4.01.2025 kello on 00:43 »
Nyt on ohjelmassa uuden sähköpostipalvelun käyttöönotto. Edellinen
kerta on kaukana historiassa eikä silloin selvittämilläni tiedoilla
taitaisi olla merkitystä edes vaikka jotain muistaisinkin.

Nyt kiinnostaisi kokemukset joita kansan syville riveille on
eri sähköpostipalveluit ten käytöstä kertynyt. Varsinkin vähemmälle
huomiolle jääneet, mahdollisesti tuntemattomat helmet kiinnostaa.
Myös kaikenlaiset lupausten pitämättömyydet tai harhaanjohtavat
tiedot olisivat arvokkaita. Oletettavat tai todetut tietoturva
ja/tai yksityisyyteen liittyvät vajaukset niin muodoin.

Toivomuslistalla olisi palvelun/palvelimen sijainti Euroopassa,
alas/ylös -lataukset .MBOX muodossa ja mahdollisuus sähköpostiohjelman
käyttöön yleensäkin. Verkkosivukäytön onnistunut toteutus on silti
toivottavaa sekin, varsinkin jos se on ainut mahdollisuus.

Edullinen maksullisuus voisi olla jopa toivottavaa jos
sillä saa vastinetta. Esim. kotimainen palvelu johon saa ongelma-
tilanteessa jopa yhteyden voisi olla sitä luxusta....?

Kaikenlaiset, itselle selvästi sopimattomatkin tapaukset, kiinnostaa
ainakin yleissivistysmieles sä mutta pidetäänhän nyt ainakin gmail
tykkänään pois keskustelusta.

PS. Milloinkahan olen viimeksi aloittanut uuden aiheen? Nyt taisi
    dementia iskeä.....

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.11.2025 kello on 21:46
Vs: Sähköpostipalvelut /uuden etsintä/vertailu
« Vastaus #1 : 4.01.2025 kello on 10:01 »
Ei nyt ihan suoraan liity tähän, mutta iki.fi on näppärä palvelu, osoite ei vaihdu vaikka vaihtaa sähköpostipalvelua.
Ja ei ole mitenkään kalliskaan, maksoin 30e 20v sitten, eivät ole vielä pyytäneet lisää rahaa.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.12.2025 kello on 22:04
    • Matkailuvinkkejä
« Vastaus #2 : 4.01.2025 kello on 10:09 »
Minulla on näytössä Elisan sähköposti joka reitittyy iki domain kautta (oma.nimi@iki.fi), voin vaihtaa palvelun tarjoajaa ja osoite säilyy
Hinta on 5,90!/kk
Käytän sitä PC:llä Thuderbird ohjelmalla ja samaa ohjelmaa käytän myös gmailiin.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:57
« Vastaus #3 : 4.01.2025 kello on 10:37 »
Itse olen ainakin toistaiseksi googlen orja, joten kokemusta ei ole mainituista tarpeista.

Mutta tuohon toiveeseesi euroopassa sijaitsevista palvelimista voisi auttaa tämä sivusto.
https://european-alternatives.eu/

Tuolla listattu muitakin palveluita.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #4 : 4.01.2025 kello on 10:53 »
Protonia ja Tutaa on aikankin omassa lähipiirissäni nämä varsin security-henkiset tuntuneet suosivan Thumb

Itse olen niin tiukasti jo Googlen systeemeissä kiinni, etten ole noihin mukaan lähtenyt. Toki sitten jos ihan oikeasti pitää email salata tms. niin firman tarjoamalla Outlook-salauksella ollaan menty ja eri viranomaistarpeisii nhan on heidän omat securemail-ratkaisunsa, ei tartte heillekään "avointa" google-sähköpostia lähetellä.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:49
« Vastaus #5 : 4.01.2025 kello on 11:09 »
Ei nyt ihan suoraan liity tähän, mutta iki.fi on näppärä palvelu, osoite ei vaihdu vaikka vaihtaa sähköpostipalvelua.
Ja ei ole mitenkään kalliskaan, maksoin 30e 20v sitten, eivät ole vielä pyytäneet lisää rahaa.
Minullakin on iki.fi päätteellinen osoite...

Ollut myös lähes alusta asti kertamaksulla toistaiseksi.
Itse sähköposti on Gmail, mutta jos se osoittautuu hankalaksi, niin siitä on helppo irtautua, kun sähköposti osoite säilyy ennallaan.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.02.2025 kello on 15:06
« Vastaus #6 : 4.01.2025 kello on 14:24 »
Mulla on oma itse hankittu ja hallittu doman ja se on liitetty Gmail Business Starter -palveluun. (privaattikäytössä kuitenkin, ei businesta). Ei tarvetta edes iki.fi palvelulle, kun on oma domain omassa hallussa.

Siellä on omat ja rouvan emailit omilla osoitteillaan ja laatikoilla. Mahdollisuus käyttää myös esim. IMAP-clienttia selaimen sijaan. Kännyyn on omat äpit. Jos läppärillä istun, niin yleensä pidän aina taustalla Chromessa auki Gmailia ja muut surffailut teen muilla selaimilla.

Tällä hetkellä Googlen alvillinen kustannus on 6,90€ per käyttäjätunnus/laatikko/kk vuosisopparilla, joka sisältää siis kaikki Starter-pakettiin kuuluvat Googlen palvelut, ei pelkkä email. Docs, Sheets, Drive, Slides, Meet, yms.. Olen ollut tyytyväinen. Useampia vuosia sitten (2018?) tein samanlaista vertailua ja totesin että ilmaiseksi/halvalla saa halvan.

Gmail voi ostaa netistä suoraan Googlelta tai suomalaisilta välittäjiltä, jolloin saa halutessaan supporttia suomeksi. Esim. https://louhi.fi/ ja muut. Hinta molemmissa sama. Ei ole tosin supporttia tarvinnut, on toiminut kuin se vanhan ajan junan vessa.

• Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:32
  • Epsoo
« Vastaus #7 : 4.01.2025 kello on 23:18 »
Iki on hyvä, koska sähköpostiosoite ei vaihdu. Mutta se ei ole sähköpostipalvelu, vaan pelkkä reititys ja arvitsee taakseen sähköpostin.

Itsellä on omat domainit (10kpl) ja sähköpostipalvelime t (tällä hetkellä 3kpl), mutta tämä tarvitsee jo vähän perehtymistä asiaan.

Ehkä aloittajan tarpeisiin olisi vaikka Kapsi hyvä (https://www.kapsi.fi/), saa sähköpostin ja kotisivutilan sekä verkkotallennustila a edullisesti. Haittana ehkä (jos niin voi sanoa) on se että kyseessä ei ole kaupallinen palvelu, vaan yhdistys (vakaasti toimiva semmoinen, itse jotain +10 vuotta käyttäneenä), joten 24/7 tukea ei kannata odottaa (apua kyllä saa hyvin, mutta menee ehkä päivä kaksi huonolla tuurilla).

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.11.2025 kello on 10:22
« Vastaus #8 : 5.01.2025 kello on 08:34 »
Protonia käytän kaikkeen julkiseen osoite vuotaa varmasti -spostiin. Muuten toimii mainiosti, mutta IMAPia ei löydy ilmaisversiosta eli pakko käyttää webbisivun kautta.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #9 : 5.01.2025 kello on 08:35 »
Iki on hyvä, koska sähköpostiosoite ei vaihdu. Mutta se ei ole sähköpostipalvelu, vaan pelkkä reititys ja arvitsee taakseen sähköpostin.
Siinähän se hyvyys piileekin,kun se ei ole sähköposti itsessään...

Nurin se kuitenkin postipalveluna jo olisi.
Jotain muutoshäikkää ja lopetusilmoituksia on nyt tuolla Microsoftin ylläpitämillä postipalveluilla. Ehkä on hyvä pysyä kyseisen firman sähköposteista etäällä. Liian kankeaa, kun on iso ja itsepäinen. Työpaikalla kaiketi oltiin jotenkin naimisissa Microsoftin kanssa.

• Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:32
  • Epsoo
« Vastaus #10 : 5.01.2025 kello on 10:16 »
Siinähän se hyvyys piileekin,kun se ei ole sähköposti itsessään...

Saman saa kaikilla domainella, eli jos hommaa oman domainin niin voi tehdä spostiosotteita "rajattomasti" ja reitittää niitä haluamiinsa osoitteisiin.

.eu domain maksaa n. 9€ vuodessa, jos halpaa etsii.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #11 : 5.01.2025 kello on 10:29 »
Saman saa kaikilla domainella, eli jos hommaa oman domainin niin voi tehdä spostiosotteita "rajattomasti" ja reitittää niitä haluamiinsa osoitteisiin.

.eu domain maksaa n. 9€ vuodessa, jos halpaa etsii.
Ihan hyvä vaihtoehto varautua muuttumassa maailmassa...

Mitäköhän tuo .iki mahtaa kustantaa nykyisin. Kauan sitten se tuli hankittua, eikä ensimmäisen maksun jälkeen ole tullut uutta. Toki se vuosittain päätetään. Milläköhän se rahoitetaan? Olisiko maksanut tähän mennessä euroakaan vuodessa. Liittymisvuotta en enää muista.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
« Vastaus #12 : 5.01.2025 kello on 10:47 »
Mulla on oma itse hankittu ja hallittu doman ja se on liitetty Gmail Business Starter -palveluun. (privaattikäytössä kuitenkin, ei businesta). Ei tarvetta edes iki.fi palvelulle, kun on oma domain omassa hallussa.

Siellä on omat ja rouvan emailit omilla osoitteillaan ja laatikoilla. Mahdollisuus käyttää myös esim. IMAP-clienttia selaimen sijaan. Kännyyn on omat äpit. Jos läppärillä istun, niin yleensä pidän aina taustalla Chromessa auki Gmailia ja muut surffailut teen muilla selaimilla.

Tällä hetkellä Googlen alvillinen kustannus on 6,90€ per käyttäjätunnus/laatikko/kk vuosisopparilla, joka sisältää siis kaikki Starter-pakettiin kuuluvat Googlen palvelut, ei pelkkä email. Docs, Sheets, Drive, Slides, Meet, yms.. Olen ollut tyytyväinen. Useampia vuosia sitten (2018?) tein samanlaista vertailua ja totesin että ilmaiseksi/halvalla saa halvan.

Gmail voi ostaa netistä suoraan Googlelta tai suomalaisilta välittäjiltä, jolloin saa halutessaan supporttia suomeksi. Esim. https://louhi.fi/ ja muut. Hinta molemmissa sama. Ei ole tosin supporttia tarvinnut, on toiminut kuin se vanhan ajan junan vessa.
Mulla on täsmälleen sama systeemi, mutta sähköposti ym. on Microsoftilta hankittuna, eli Microsoft 365 Business Basic. Hinta on 7,03€ per kuukausi per käyttäjä. Ei mullakaan ole mitään yritystoimintaa tms., ihan privaattikäytössä tuo on. Merkittävin syy siihen, miksi juuri Microsoft, on se että tuohon pakettiin sisältyy teratavun verran Onedrive-pilvitallennustilaa, ja pilvitallennustilaa ostaisin rahalla joka tapauksessa.

Kuluttajapuolen palvelu tarjoaisi itselleni riittävät palvelut (ml. tuo kaipaamani teratavu), mutta se ei mahdollista oman domainin käyttöä. Oma domain on mulla ollut käytössä parikymmentä vuotta, ja haluan edelleen pitää sähköpostin sillä domainilla. Siksi bisnes-palvelu, vaikka maksaa vähän extraa. Bisnespalvelussa Microsoft lisäksi takaa tietojen talletuspaikan olevan EU:n alueella ja lisähintaan saisi itse valita maankin. Kunhan Suomen palvelinkeskus avataan, ajattelin katsoa mitä tuo maksaisi. Kuluttajapalvelussa ei ole mitään tietoa siitä, missä tiedot majailee.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
« Vastaus #13 : 5.01.2025 kello on 10:51 »
Jotain muutoshäikkää ja lopetusilmoituksia on nyt tuolla Microsoftin ylläpitämillä postipalveluilla. Ehkä on hyvä pysyä kyseisen firman sähköposteista etäällä. Liian kankeaa, kun on iso ja itsepäinen. Työpaikalla kaiketi oltiin jotenkin naimisissa Microsoftin kanssa.
Viittasit varmaankin siihen, että Microsoft on ajamassa vanhempia sähköposti-, kalenteri-, ym. ohjelmia alas ja korvaamassa niitä uudella Outlookilla. Ei ne itse sähköpostipalvelut ole mihinkään häviämässä, vaikka käyttäjän softat vaihtuu toiseen. Eihän Microsoft nyt sentään lypsävää lehmää tapa.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #14 : 5.01.2025 kello on 11:05 »
Viittasit varmaankin siihen, että Microsoft on ajamassa vanhempia sähköposti-, kalenteri-, ym. ohjelmia alas ja korvaamassa niitä uudella Outlookilla. Ei ne itse sähköpostipalvelut ole mihinkään häviämässä, vaikka käyttäjän softat vaihtuu toiseen. Eihän Microsoft nyt sentään lypsävää lehmää tapa.
Välillä tuntuu, että tappaa...

Toki Gmailistakin tuli monta varoitusta, jos ei käyttänyt postia. Siivous kai oli kyseessä.
Mitä tulee lypsävän lehmän tappamiseen, niin kyllä itse olen vakavasti harkinnut irtautumista Windowsista, kun tuki päättyy 10:stä. Varmaan moni muukin on harkinnut siirtymistä Linuxin leiriin.