rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: GSM liittymä  (Luettu 13814 kertaa)

• Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:08
  • viva la France
GSM liittymä
« : 15.07.2024 kello on 17:38 »
Tarvitsisi 2 kpl liittymiä puhelimiin eli puhelut, tekstiviesti ja netti.
Mikä olisi paras ajatellen paljon ulkomaanmatkailua ja Suomessa paljon maaseutua. Eli 4 vai 5 G kun ei tarvitse mitään ihmeellisiä latausnopeuksia.
Nyt saa kehua tai olla kehumatta eli sana vapaa.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:56
Vs: GSM liittymä
« Vastaus #1 : 15.07.2024 kello on 18:11 »
4G riittää mullekin ja minä olen sentään vähän nörtti. Jos tolpassa on kapasiteettia niin saa silläkin vauhtia jo muutaman 100 megaa, jos ei ole kapasiteettia niin ei siinä sitten G:t eikä signaalivoimakkuude t auta. Eikai noilla operaattoreilla enää kauheasti ole eroa verkkojen kattavuuksissa, Elisalla on kai omansa, DNA:lla on yhteiset kuviot Telian kanssa ja muut (Moi, onko edes muita?) käyttää jompaakumpaa.

Itse olen ratkaissut maaseutudataongelma t sillä että puhelimessa on Elisan liittymä mokkulassa DNA:n prepaid. Jos Elisa ei jostain syystä rokkaa jossain (tai on selvästi hitaampi) tai olen pitkään paikallaan ja rouvan pitää saada katsoa Netflixiä sillä aikaa kun häivyn itse johonkin niin sitten vaan mokkula tulille.

Ja mitä tulee operaattoreiden toimivuuteen niin kai kaikille löytyy omat 'ei ole ollut koskaan mitään ongelmia'-käyttäjänsä, mutta itse olen ollut Elisan asiakas Radiolinjan ajoista asti. Kerran tein hinnan takia (näitä kamppiksia kun joku haluaa rohmuta asiakkaita) vuoden diilin toiseen firmaan ja se oli toiminnallisesti aika tunkkaista ja sen jälkeen vaihdoin takaisin ja ajattelin pysyä nyt tässä vaikka joku tarjoaisi satasen kuukaudessa siitä että rupean heidän asiakkaaksi.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:57
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #2 : 15.07.2024 kello on 18:12 »
Itsellä Elisa rajaton, Pohjoismaat ja Baltia vapaa data, eu:ssa sopparista riippuen iso datapaketti mukana. Tämä on 300 megainen 5G. Toimii 4G siellä missä ei 5G verkkoa. Itse uskallan suositella.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:27.11.2025 kello on 11:29
« Vastaus #3 : 17.07.2024 kello on 00:21 »
Tuohon käyttöön 5G on ihan turha, lisäksi kalliimpikin. 4G riittää mainiosti, 3G-kin riittäisi mutta Suomessa ajettu alas. Näin siis jos ei suuria nopeuksia tarvitaan eli lehtien selailuun ja sähköpostiin. Televisiolähetyksen seuraaminenkin onnistuu. Pitää muistaa että 5G:n hyödyt loppuu kun etäisyys mastoon on >500m. Sen jälkeen siirtyy 4G-nopeuksiin.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:06
« Vastaus #4 : 17.07.2024 kello on 07:45 »
kyllä 4G on monelle se järkevämpi jos taajamien ulkopuolella tarvetta....
kts kartat...

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:06
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
« Vastaus #5 : 17.07.2024 kello on 07:57 »
Ja Telia

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
« Vastaus #6 : 17.07.2024 kello on 08:31 »
Itse vaihdoin juuri Elisan liittymään...

Nyt on helpohko verrata vanhan MOI (DNA) liittymää Elisan vastaavaan 4G liittymään.
Kotosalla Elisa on aivan onneton. Ei nappaa millään lähintä tukiasemaa ja hidastelee koko ajan. Kotona DNA on parempi. Tämä on kuitenkin paikkasidonnaista, mutta kannattaa testata sekin.
Matkalla ajon aikana DNA verkko toimii paremmin. Elisalla on pääteilläkin jatkuvia katvealueita, joskin välillä on hyväkin datanopeus. DNA verkko toimii paljon vakaammin, eikä katvealueita ole juurikaan. Maastossa sitten kumpikin verkko pätkii ajoittain.
Roaming ulkomailla oli nyt Elisalla paljon sujuvampaa. En huomannut minkäänlaista katkosta maasta toiseen siirryttäessä. Kyseessä siis pohjoismaat. Aikaisemmin MOI (DNA) takkuili aina rajan ylitysten jälkeen. Joskus saattoi mennä koko päiväkin ilman dataa.

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #7 : 17.07.2024 kello on 09:17 »
Eikös se pitäis olla suht sama kenen liittymä jos roaming päällä?
Johtuuko erot enempi luurista kuin liittymästä?
Ulkomailla siis...

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:57
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #8 : 17.07.2024 kello on 09:33 »
Täytyy muistaa katsoa mitkä taajuudet on missäkin luurissa. Niissä suuriakin eroja. Lisäksi se paikka myös. Meillä kotona esim Telia täysin onneton, tuttavat kun käyneet niin tullut ilmi. Maakunnissa kun kierrellyt niin en ole katveita huomannut, en ajaessa niitä tutki, mutta leiriytyessä tai tauoilla en ole huomennut probleemaa. Tuo Moi on lähipiireissäkin osoittautunut huonoksi vaihtoehdoksi. Omassa nuo taajuudet.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #9 : 17.07.2024 kello on 09:58 »
Ulkomailla siis...
Niin luulisi. Onko sitten yhteistyösoppareiss a eroa...

Ei auttanut, vaikka manuaalisti koitti valita palvelun tarjoajaa. Ei vaan toiminut roaming. Luurit on ihan samat näissä mun verrokeissa.
Tuo ajon aikainen pätkintä ilmenee siitä, kun GoogleMaps alkaa hakea uutta reittiä ja samalla nettiradio mykistyy. Kännykän näytöstä näkee, ettei ole verkkoa. Saattaa olla muutamankin minuutin katkoja ajellessa. Sen kanssa kyllä pärjää, mutta soisi toimivan.

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #10 : 17.07.2024 kello on 10:11 »
Sittenhän noissa on joissain myös noita prioriteetti eroja, eli onko sulla ns rahvaan liittymä vai "kultapossukerhon" liittymä.
Esim jos alkaa kaista loppumaan niin prioriteetit porskuttaa ja rahvas kattelee tiimalasia....

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:22
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
« Vastaus #11 : 17.07.2024 kello on 10:52 »
Ulkomailla siis...
Kullakin suomalaisella operaattorilla on sopimuksia eri ulkomaisten operaattoreiden kanssa.  Suuremmilla operaattoreilla on sopimus myös vastaavien ulkomaisten suurten operaattoreiden kanssa.  Nykyään kaikilla on melko kattavat sopimukset myös ulkomailla.  Onhan kyse siitä hyväksyykö omaan verkkoonsa lisämaksajia koska siirtokapasiteetiss a on varaa.
Kaukaa tulevat tuhansien kilometrien päästä tulevat yhteydet ovat erilaisia kun on alettu käyttää satelliittiyhteyksi ä siirtoon.
Prioriteettejä syntyy helposti oman asiakkaan ja sopimusasiakkaan välille kun kapasiteetti vähenee.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #12 : 17.07.2024 kello on 11:07 »
Tällaisen linkin MOI (DNA) antoi, kun tuskailin roaming verkkojen kanssa...

Pyysivät lukitsemaan yhteistyö palveluntarjoajan verkkoon aina kysesisessä maassa. Ei toiminut. Vetosivat aina ruuhkiin.
https://www.dna.fi/liittymat-ja-palvelut/puhe/ulkomailla/eu-roaming

• Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:08
  • viva la France
« Vastaus #13 : 17.07.2024 kello on 11:24 »
Oma Belgian Telenet menee suomeen tullessa autimaattisesti dna verkkoon ja ainoastaan puhelut pelaa, mutta kun itse valitsee telian verkon alkaa myös viestit ja netti pelata.

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #14 : 17.07.2024 kello on 12:44 »
Emännäl Telian liittymä ja alppireissulla siinä oli isohkoja probleemia netin kanssa, oma business elisa toimi kaikkialla missä tuli kokeiltua