Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
LIFEPO4 akut ja niiden ajon aikanen lataus
miksaka:
Kiitos sinulle. Pitää alkaa touhuilemaan hissukseen kaikki tarvittava ja odottaa että tarkenee pihalla jotain tekemäänkin.
miksaka:
vielä tuli mieleen että miten olet talvi aikaan latauksen hoitanut? vai onko sinulla akussa sisällä lämmitys? itselle ostan akun jossa on latauksen esto alle 0asteessa mutta ei lämmitystä. ja akku tulee lämpimään tilaan. toki se on talvella kylmä kun autoa ei käytetä. onkohan tähän victroniin saatavilla lämpötila anturia joka estää latauksen pakkasessa?
Mika.T:
Mulla ei itellä tule juurikaan käyttöä talviaikaan. Hupiakun paikalla on perus lyijyakku jos tarvii asuintilojen sähköjä käyttää. Sen mitä yhden-kahden yön reissuja olen tehnyt pakkasaikaan niin olen nostanut lifepo akun reissun ajaksi paikalleen ja ottanut taas pois kun kotiutunut. Tuon ajan auto on muutenkin lämmin.
Lifepohan kyllä säilyy pakkasessa ja purkkaakkin sitä saa, mutta lataamista se ei kestä pakkasessa. Eli voi laittaa auton lämpenemään ja käynnistää lataus vasta kun akku on lämmennyt. Tuota varten tuossa victronin dc dc laturissa on paikka pienelle napille jolla laturin voi sammuttaa kun latausta ei tarvi, Isoja virtoja ei siis tarvi katkoa jos haluaa laturin pois päältä.
Lämpötilamittausta siinä ei ole.
elwari:
Mulla on litiumit ollet vuoden verran, aika hyvin ne latautuu 14.2...14.4 voltillakin.
miksaka:
Jep. Eipä siinä ole muuta kuin akun sijoitus lämpiävään paikkaan autossa niin muuta ei tarvi sitten tehdä. On nuo lämmityksellä olevat akut niin kalliita etten semmosta osta.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta