Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
LIFEPO4 akut ja niiden ajon aikanen lataus
Mika.T:
--- Lainaus käyttäjältä: elwari - 9.02.2024 kello on 14:56 ---Mulla on litiumit ollet vuoden verran, aika hyvin ne latautuu 14.2...14.4 voltillakin.
--- Lainaus päättyy ---
Kyllä. Lataus jännitteen ei tarvi olla se maksimi 14.6V
uretaanikoppi:
Ääni Victron Orionille. Itsellä 2 kpl 30 ampeerisia rinnan kytkettynä. Laturilta takatallissa olevilla akuille on about 10m 16mm2 kaapelia, jossa jännite tipahtaa 80A kuormalla suunilleen voltin verran. Orion kuitenkin työntää LiFePoon juuri sitä jännitettä mitä siihen on kännykällä ohjelmoitu.
Akkuina mulla 2kpl 200Ah PowerPlussaa https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/power-plus-lfp12-200ev-akku12-8v200ah/p/78350/ joissa lämmitys ja BMS joka estää latauksen pakkasella. Hintaa nykyään inasen yli tonnin kappaleelta. Kylmällä ei tarvitse huolehtia Victronin latauksen katkaisusta, ne syöttää akuille ja akku käyttää 10A per akku lämmitykseen niin kauan kuin tarvii, lataus alkaa kun lämpö yli nollan.
Pari huomiota:
Kun akun lämpö tippuu alle -20 niin BMS katkaisee myös uloslähtevän virran (ainakin y.m. akuissa). Silloin on kaikki pimeänä eikä Aldekaan siis toimi, eli ei saa lämpöjä päälle. Maasähkö kiinni, akut lämpenee ja herää henkiin ja sitten saakin taas jo lämmöt päälle. Eli jos talvikäyttöä on niin lämmitetyt akut on kyllä oikeasti hyvä ajatus, vaikka ne reissun päällä lämpimässä ovatkin.
Auton laturilta tuleva jännite lataa kyllä LiFePot "riittävästi", mutta jos DC-DC laturin jättää säästösyistä pois niin se käy äkkiä kalliimmaksi. LiFePot imee niin paljon latausvirtaa että ainakin kesäkelissä on hyvät mahdollisuudet käräyttää laturi. 200-300Ah LiFePo pankki ottaa helposti 150-200A ja jos sitä ei rajoita jollain (kuten nuo Victronin DC-DC laturit) niin yhdessä muun kuorman kanssa tuollainen tyypillinen n 150A laturi polttaa käämit pikemminkin ennemmin kuin myöhemmin.
99:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 9.02.2024 kello on 09:25 ---Ok...
Tämän halusin tietää, mutta mites tämä tulkitaan?
"D250SE on täysautomaattinen viisivaiheinen laturi, joka tuottaa jopa 20 A virtaa lyijyhappotyyppisii n sekä litium*tyyppisiin 12 V:n käyttöakkuihin (40–300 Ah). Käyttäjä voi valita AGM- tai litium*akuille tarkoitetun latausalgoritmin, ja käytettävissä on kaksoissyöttö latureille sekä aurinko- ja tuulivoimalle. Kun käyttöakku on täysin latautunut, D250SE vaihtaa automaattisesti käynnistysakun ylläpitolataukseen. D250SE pystyy ylläpitämään vakaan lähtövirran 20 ampeeriin saakka ajoneuvoihin, joiden varusteena on ECU-ohjattu vaihtovirtageneraattori ja latauksen optimoiva lämpötila-anturi sääolosuhteista riippumatta. *) 12 V litium-akut (LiFePO4, Li-Fe, Li-iron, LFP) "
--- Lainaus päättyy ---
Aakku:
^
Kertooko Ctek jotain huuhaata...?
Asetuksista saa AGM akulle 14,7 V, mutta se ei ole Ctekin mukaan Lifepo4 asetus.
Tässä vielä laturi, jonka manuaalissa korostetaan sen sopivan vain Lifepo4 akuille. Jotain outoa siis.
"LITHIUM XS -laturimalli on suunniteltu vain LiFePO 4 -tekniikkaa hyödyntäville litiumioniakuille. Lisätietoja saa akun valmistajalta. Älä käytä LITHIUM XS -laturia muille akuille."
https://www.ctek.com/storage/077150365EBFC356FF75A79B5635AA121BEE119D0720A922AF760BD3A9DEA69C/00000000000000000000000000013276/pdf/media/37dc713255fb4b7eb9cdfd905acfbe45/LITHIUM_XS-manual-low-FI-FI.pdf
elwari:
Monenlaista tietoa on kyllä laitevalmistajillak in olemassa. Tuo Sundwindin puhe litium-ioni-akuista ei oikein vakuuta minua. Litium-ioni- akun latausjännite on 4.2 volttia per kenno, siitä ei mitenkään saa sopivaa 12 voltin lyijyakun korvaajaa. Kolmella kennolla olisi 12.6 volttia ja neljällä kennolla 16.8 volttia. Kyllä tähän mennessä kaikki litium-akut, jotka on vene- karavaani- ja mökkiakuksi tarkoitettu, mitä minulle on vastaan on tullut ovat olleet litium- rautafosfaattiakkuj a, eli näitä turvallisempia, jotka eivät itse vapauta happea ja aiheuta räjähdyksenomaista palamista vikatilanteessa. Tosin akkutekniikkahan kehittyy koko ajan ja uusia tyyppejä tulee markkinoille.
Omia akkujani olen vuoden verran seuraillut Victronin akkumonitorilla, kyllä ne saa 100% lataustilaan 14.2 voltin jännitteellä. Absorbtioaika ehkä vähän kasvaa verrattuna isompaan jännitteeseen. Pienempi jännite pitäisi akulle olla terveellisempikin. Akun voisi aivan hyvin ladata vaikka vain 90% lataukseen, niin kestoikä vaan paranisi. Saattaa kyllä jo olla mullakin, kun olen 50V paremmalla puolella, että perikunta saa jo näistäkin tapella, 1900 latauskertaa luvatusta 2000:sta olisi vielä jäljellä :)
Esim. EVE- kennovalmistajalta löytää datalehdet. 3.65V per kenno eli 14.6V on ehdoton yläraja latausjännitteelle.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta