rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Massalevyakku hupiakuksi?  (Luettu 5195 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.06.2023 kello on 09:39
Massalevyakku hupiakuksi?
« : 2.05.2023 kello on 10:12 »
Löysin akkuhaulla tällaisen massalevyakun:
TAB Motion Pasted 12v 225Ah 190P
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/tab-motion-pasted-12v-225ah-190p-518x273x214-240-massa-1000765/p/3838807010635/

Käyttökohteiksi kyseiselle akulle mainitaan:

+ Pyörätuolit
+ Asuntovaunut ja -autot
+ Veneet
+ Siivouskoneet
+ Aurinkokennojärjest elmät

Ja eduiksi:
+ Erinomainen tärinänkestävyys
+ Korkea purkukyky
+ Korkea suorituskyky vaativissa työskentelyolosuhte issa

En kuitenkaan löytänyt yhtään keskustelua täältä missä massalevyakku mainittaisiin. Onko kellään kokemusta/tietoa tällaisista?

Omassa autossa akku on sijoitettu ulkopuolelle omaan metalliseen koteloonsa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:38
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #1 : 2.05.2023 kello on 18:58 »
Korkea purkukyky ?

Ei selvästi kerrota, jos tuohon kytketään vaikkapa 2000W inventteri täydellä kuormituksella, kyykkääkö ? ?

99 vois tutkia, pitäis hälle olla "selvää kauraa" . . .

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.06.2023 kello on 09:39
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #2 : 2.05.2023 kello on 19:03 »
Juu, käsittääkseni noita käytetään mm. ajovoima-akkuina trukeissa joten luulen että kestää kovaakin kuormaa. Tosin sellaiseen ei mulla ole tarvetta kun käytännössä käyttö on läppäri/monitori -tasoa.

Sen huomasin kysymykseni jälkeen että ainakin näissä uusissa matkailuautoissa on massalevyakut: https://www.lapcaravan.fi/uudethetiajoon/uudet-heti-ajoon2

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:53
  • viva la France
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #3 : 2.05.2023 kello on 20:04 »
Juu, käsittääkseni noita käytetään mm. ajovoima-akkuina trukeissa joten luulen että kestää kovaakin kuormaa. Tosin sellaiseen ei mulla ole tarvetta kun käytännössä käyttö on läppäri/monitori -tasoa.

Sen huomasin kysymykseni jälkeen että ainakin näissä uusissa matkailuautoissa on massalevyakut: https://www.lapcaravan.fi/uudethetiajoon/uudet-heti-ajoon2

Siellä on pikkasen paksummat levyt kuin normi lyijyakussa, mutta muuten normi akku.
Tuo on tuommoinen uusi muoti juttu matkailuvekottimiss a.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:38
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #4 : 2.05.2023 kello on 20:31 »
Juu, käsittääkseni noita käytetään mm. ajovoima-akkuina trukeissa joten luulen että kestää kovaakin kuormaa. Tosin sellaiseen ei mulla ole tarvetta kun käytännössä käyttö on läppäri/monitori -tasoa.

Sen huomasin kysymykseni jälkeen että ainakin näissä uusissa matkailuautoissa on massalevyakut: https://www.lapcaravan.fi/uudethetiajoon/uudet-heti-ajoon2

Siis AGM, minulla ollut käytössä sen 14 vuotta mitä minulla asuntoauto on ollut . . . Eli ei mitään uutta auringon alla . . .

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.04.2024 kello on 15:34
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #5 : 2.05.2023 kello on 20:39 »

Sen huomasin kysymykseni jälkeen että ainakin näissä uusissa matkailuautoissa on massalevyakut: https://www.lapcaravan.fi/uudethetiajoon/uudet-heti-ajoon2



Siis AGM, minulla ollut käytössä sen 14 vuotta mitä minulla asuntoauto on ollut . . . Eli ei mitään uutta auringon alla . . .
Noh, jonkin verran  erilaisia kuitenkin on  AGM ja massalevyakku. ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:38
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #6 : 2.05.2023 kello on 21:02 »
Noh, jonkin verran  erilaisia kuitenkin on  AGM ja massalevyakku. ;)

Asuinosan akku 180 Ah AGM,  edellä kopio myynti-ilmoituksesta. Ei mainintaa kuin AGM-akusta,  eli ei uutta auringon alla . . .

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.04.2024 kello on 15:34
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #7 : 2.05.2023 kello on 21:11 »
Asuinosan akku 180 Ah AGM,  edellä kopio myynti-ilmoituksesta. Ei mainintaa kuin AGM-akusta,  eli ei uutta auringon alla . . .
Selaa hieman alemmas , sinne missä tulee rahamiesten lelut niin löydät.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:38
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #8 : 2.05.2023 kello on 21:42 »
Selaa hieman alemmas , sinne missä tulee rahamiesten lelut niin löydät.

No niihä löyty, tuollaset sinnepäin olevat linkit on perseest, tuonkin linkin oisi tarkemmin voinut kohdistaa . . .

Mutta mikä on max. Ah minkä tuo akku ulos antaa ?

Normaalisti AGM akku antaa kuormittaa esim. 850 Ah, noista massalevyakuista tuota lukemaa ei pintapuolisella puhelin googlauksella löydy . . . 

https://www.akkupojat.fi/tuotteet/teollisuusakut/putki-ja-massalevyakut/ogi-avoin-massalevyakku-_-61286

Tuo ilmoitustapa on erilainen ( ehkä ), ei sama kuin starttiakulle . . . 

Näyttää olevan vähän outotapaus kun ei tietäjätkään osallistu jutunvääntöön . . .


*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:00
  • Epsoo
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #9 : 2.05.2023 kello on 23:27 »
Koska joku kumminkin tietää paremmin.

Ps, yksikään AGM akku ei anna ulos 850Ah yksinkertaisesti siksi koska niin isoja akkuja ei tehdä (akun paino olisi jotain 200kg). Virtaa se voi kyllä antaa 850A vähän aikaa.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.06.2023 kello on 09:39
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #10 : 3.05.2023 kello on 00:58 »
Jos palattaisiin alkuperäiseen aiheeseen. Eli siihen massalevyakkuun. Tein hieman laskutoimituksia.

Tuolla aloituksessa mainitsemalleli akulle on annettu eliniäksi 300 sykliä. Ja se on täydestä 30% varaustasoon IEC 60254-1 standardin mukaisesti.

Jos sitä vertaa esim. Exide Dual AGM EP900 12V 100Ah -akkuun jolle on annettu 750 sykliä purettuna 50% varaustasoon, antaa tuo massalevyakku koko elinikänä 47250Ah kun taas em. AGM-akku antaa elinikänä 37500Ah kun ottaa huomioon akkujen erisuuruisen kapasiteetin.

Jos nyt miettii vaikka mun käyttöä, läppäri + erillinen monitori (65W + 65W) niin jos tekee 8h työpäiviä, niin tuon akun imee tyhjäksi 300 kertaa yhteensä n. 454 työpäivässä. Niitä kun on vuodessa n. 200 niin reilut kaksi vuotta (2v ja 54 päivää) saisi autossa pakertaa tuolla massalevyakulla.

Samalla laskukaavalla em. AGM-akulla saisi pakertaa 1v ja 160 päivää.

En siis todellakaan aio työskennellä jatkuvasti autossa mutta se nyt antaa hieman perspektiiviä siihen, millaisista luvuista on kyse ja miten se suhtautuu tuohon AGM-akkuun.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:39
  • viihtyy puskissa
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #11 : 3.05.2023 kello on 05:51 »
^
Hyviä laskutoimituksia. Teollisuusakuista löytää hyvät datalehdet. Sehän halpisakuissa tahtoo olla, ettei niistä oikein löydä mitään tietoa.

Putkilevyakku on tehty raskaaseen trukkikäyttöön, niissä voi olla esim 800 sykliä vastaavalla purkauksella. Niissä on suuri vedenkulutus ja muita ominaisuuksia, etteivät oikein sovi karavaaniakuksi.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:00
  • Epsoo
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #12 : 3.05.2023 kello on 07:22 »
Jos sitä vertaa esim. Exide Dual AGM EP900 12V 100Ah -akkuun jolle on annettu 750 sykliä purettuna 50% varaustasoon, antaa tuo massalevyakku koko elinikänä 47250Ah kun taas em. AGM-akku antaa elinikänä 37500Ah kun ottaa huomioon akkujen erisuuruisen kapasiteetin.

Jos valitset vielä pienemmän AGM akun niin saat vielä suuremman eron.

Jos taas asiallisesti tekisit laskelmat, niin vertailisit samankokoisia akkuja. Tosin silloin AGM voittaisi helposti 84375Ah tuloksellaan.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.06.2023 kello on 09:39
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #13 : 3.05.2023 kello on 07:32 »
Jos taas asiallisesti tekisit laskelmat, niin vertailisit samankokoisia akkuja. Tosin silloin AGM voittaisi helposti 84375Ah tuloksellaan.

Mun mielestä on ihan asiallista verrata samanhintaisia akkuja keskenään.

Mutta edelleen puuttuu se tietämys/kokemus massalevyakusta. Miten kestää kylmää, purkamista "tyhjäksi", mitä käy ajan saatossa jne. Toivottavasti joku tietää.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.06.2023 kello on 09:39
Vs: Massalevyakku hupiakuksi?
« Vastaus #14 : 3.05.2023 kello on 07:34 »
Niissä on suuri vedenkulutus ja muita ominaisuuksia, etteivät oikein sovi karavaaniakuksi.

Vedenkulutus ei haittaa koska sitä voi aina lisätä. Mutta mitä nämä muut ominaisuudet on? Sitä juuri tässä haetaan.