Sanokaapas, mikä saa umpiot himmenemään ajan myötä...?
Itse olen epäillyt polttimoita, joissa ei ole UV-suojaa. Vahvoja pesuaineita, joista esimerkiksi Pineline himmentää minkä tahansa muoviosan, jos se on vahvaa ja kuivahtaa muovin pintaan. Ehkä vahva tuulilasinpesuainek
in lampunpesimissä vaikuttaa. Auringonpaiste tuhoaa tietysti kaikki muoviosat ajan kuluessa.
Mulla jostain syystä muoviset umpiot ovat kristallin kirkkaita, vaikka ikää on vanhimmissa jo 15 vuotta.
Tapana on vahata lampun pinnat muun vahauksen yhtedessä. En seisota autossa kasviperäisiä liuotinpesuaineita, vaan huuhtelen pois välittömästi. Autot on yleensä varjossa mahdollisuuksien mukaan. Tarkistan polttimoiden UV-suojauksen, joka ilmeisesti alkaa jo olla kaikissa polttimoissa. En käytä myöskään ylitehoisia polttimoita. Pyrin välttämään ajotavalla kiveniskuja keulaan. Vältän naarmuttamasta umpioden kalvopintaa karkeilla työvälineillä. Kaikista autoista olen poistanut lampunpesimen sulakkeen jo heti uutenakin.
En tiedä, onko näistä todellista hyötyä, mutta olen ainakin yrittänyt. Pyöreissä lisävaloissakin on kirkkaat kiveniskusuojat ympäri vuoden.