Kirjoittaja
Aihe: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset (Luettu 178069 kertaa)
« Vastaus #121 : 28.10.2022 kello on 15:29 »
Viittaa siihen, että teillä on ollut aika älytöntä sähkön törsäämistä aikaisemmin...
Meillä on ollut energiansäästötalko ot jo vuosia, eikä juuri muutosta ole aikaisempiin vuosiin.
On ollut hirveää suorastaan tuo kulutus keskim 12 000kwh vuodessa!. Vähä vajaa 200 neliöö, ja lämmin varasto sekä autotalli lisäksi noihin neliöihin. Suurin säästö tulee siitä että spa osaston lattialämpö on kuumana nyt vain saunapäivinä muutaman tunnin. (saunomisen ja kuivumisen ajan) Jos käyttötunteja on viikossa ehkä 10 niin aika järjetöntä pitää lattiaa mukavuus lämmössä 168 tuntia. Kuivatuslämpö saa riittää. Lisäksi huonelämpö 23->21. Ja takkaan aktiivisemmin tulta.
« Vastaus #122 : 28.10.2022 kello on 15:33 »
Veden kierrän minäkin kiinni. Meniköhän sähkö pois väärästä paikasta? Mun sähkö pitää katkaista mittarista, niin mittari jää päälle, muuten pois.
Ja kun on vesivahti niin ei tarvii kiertää pääsulusta vettä poikki.
« Vastaus #123 : 28.10.2022 kello on 15:36 »
Minkäslainen vesivahti mahtaa olla? Hälyttääkö kilometrien päähän vai sulkeeko tulon? Kuinka pienen vuodon havaitsee?
« Vastaus #124 : 28.10.2022 kello on 16:17 »
Kesällä vaihdoin pesukoneeseen uuden vesiventtiilin, kun ei ottanut vettä enää kunnolla. Mutta itse muovinen venttiili on rakenteeltaan aika pieni ja hintelä ja viime kädessä huolehtii, että ei tulisi sitä vesivahinkoa, jos sulkua pidetään aina auki. Ainakin itelle tuli selväksi, että sulku AINA kiinni. 
« Vastaus #125 : 28.10.2022 kello on 16:48 »
Kesällä vaihdoin pesukoneeseen uuden vesiventtiilin, kun ei ottanut vettä enää kunnolla.
Mutta itse muovinen venttiili on rakenteeltaan aika pieni ja hintelä ja viime kädessä huolehtii, että ei tulisi sitä vesivahinkoa, jos sulkua pidetään aina auki. Ainakin itelle tuli selväksi, että sulku AINA kiinni.
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Aikanaan astianpesukoneesta hajosi tuo venttiili, ei auttanut turvakaukalokaan. Kapea suihku siitä lensi turvakaukalon ja rungon välistä tiiliseinään. Sitten joskus myöhemmin parketti kuprahti ja useamman kuukauden lattialaatan kuivaus oli edessä. Muutama vuosi myöhemmin ostettiin uusi astianpesukone kaikilla turvajutuilla, vesivahingon sekin aiheutti, tais olla termostaatti joka irtosi letkusta ja vedet tuli taasen lattialle. Ja taas laatan kuivaus ja uusi parketti. Koskaan ei olla jätetty hanaa auki eikä olla jätetty konetta omineen pesemään, siis esim. Kauppaan ei oo lähdetty. Oppihan tuossa parkettia asentamaan, hyvän tunti liksan vakuutusyhtiö maksoi.
« Vastaus #126 : 28.10.2022 kello on 17:06 »
^ No, huh! 
« Vastaus #127 : 28.10.2022 kello on 18:04 »
Huomenna olis halpaa sähköä pörssiläiselle. Oma soppari vaihtuu 14.11 pörssiin, toinen vaihtoehto oli 39 cent toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla. No joutuu tässä pari viikkoa tuon hinnan maksamaa, kun vitkastelin pörssisopparin kanssa.
Muuhun ketjun aiheisiin. Itse katkaisen aina veden, jos olen esim. viikonlopun pois kotoa ja pesukoneet ei pyöri yksin kotona. Kerran on aikaisemmin jo pyykkikone käryt pukannut.
« Vastaus #128 : 28.10.2022 kello on 21:11 »
Eikös tiskikonekin pidä yöllä aikamoista metakkaa...?
Viimeksi kun ostin tiskikoneen, niin meni pitkään, että en käynyt turhaan katsomassa, että laitoinko päälle….
« Vastaus #129 : 28.10.2022 kello on 21:14 »
En jättäisi tiski- tai pesukonetta käyntiin valvomatta. Laite missä on vettä, on siinä vesivahingon vaara. Ja onhan pesukoneita syttynytkin.
Kukaan ei ’valvo’ käynnissä olevaa konetta. Katsoo telkkaria tai tekee jotain muuta. Pakastimetkin kuulemma voi palaa, niitä valvotaan vielä vähemmän.
« Vastaus #130 : 28.10.2022 kello on 21:48 »
Kukaan ei ’valvo’ käynnissä olevaa konetta. Katsoo telkkaria tai tekee jotain muuta. Pakastimetkin kuulemma voi palaa, niitä valvotaan vielä vähemmän.
Voihan olla kapineen vieressä sen käydessä. Itselleni riittää että olen samassa tilassa toimintakykyisenä. Lämmitin saattaa palaa, valaisinkin. Mainitsematta akkukäyttöisiä laitteita latureineen. Minulle riittää että poissuljen todennäköisimmän kiinteistövahingon aiheuttajan. Etkö huomaa jos haisee pahalle tai kuuluu epätavallista lorinaa. Pakastimen lauhdutin kannattaa joskus puhdistaa.
« Vastaus #131 : 28.10.2022 kello on 22:19 »
Viittaa siihen, että teillä on ollut aika älytöntä sähkön törsäämistä aikaisemmin...
Meillä on ollut energiansäästötalko ot jo vuosia, eikä juuri muutosta ole aikaisempiin vuosiin.
Juurikin näin. Kohtuukulutusta aiemminkin niin ei siitä juuri voi, eikä kyllä ole tarvettakaan, nipistellä. Jos leutoa säätä riittää niin alle 10k kWh päästään tänä vuonna. Talvikuukausina lämpöpumput ottaa omansa. Kesällä yhdellä viilenneltiinkin. -ja vesivahinkoriskin minimoimiseksi tottakai aina hanat kiinni pesu- ja tiskikoneista kun ei käytetä-
« Vastaus #132 : 29.10.2022 kello on 07:32 »
Minkäslainen vesivahti mahtaa olla? Hälyttääkö kilometrien päähän vai sulkeeko tulon? Kuinka pienen vuodon havaitsee?
Grohen vahti. Sulkee veden kun määritelty vesimäärä ylittyy kerralla ja hälyttää puhelimeen. Hälyttävän vuodon määrän voi itse määritellä laitteen apissa.
« Vastaus #133 : 29.10.2022 kello on 09:02 »
Grohen vahti. Sulkee veden kun määritelty vesimäärä ylittyy kerralla ja hälyttää puhelimeen. Hälyttävän vuodon määrän voi itse määritellä laitteen apissa.
Tarvii sähköä eli ei toimi katkon aikana.
« Vastaus #134 : 29.10.2022 kello on 09:10 »
Tarvii sähköä eli ei toimi katkon aikana.
Eipä toimi pesukoneetkaan.
|