Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Akkulaturi, auton oma akku ja hupiakku - miten kytketään?
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 27.02.2021 kello on 16:31 ---En tiedä oliko johtunut tuosta? Mulla on pari kertaa palanut 12V keskuksen ja autoakun välillä oleva sulake. Toisesta kerrasta tiedän, että olin käynnistänyt auton verkkokaapelin ollessa vielä kiinni.
--- Lainaus päättyy ---
Sehän tarkoittaa sitä, että sulake on ollut liian pieni. Sulake on varmaankin ollut auton akun ja hupiakun välillä.
99:
--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 27.02.2021 kello on 16:31 ---En tiedä oliko johtunut tuosta? Mulla on pari kertaa palanut 12V keskuksen ja autoakun välillä oleva sulake. Toisesta kerrasta tiedän, että olin käynnistänyt auton verkkokaapelin ollessa vielä kiinni.
--- Lainaus päättyy ---
Tottai palaa sulake, kun vaunusta lähdetään repimään virtaa käynnistyksessä (autossa silloin alle 10V ja vaunussa se 13,7V kun laturi on kiinni). Käytännössä melkeen oikosulku, kun normaalisti virtaa menee alle 10A (Sulakekoko yleensä tuotaluokkaa).
mjo33400:
^ Tässä oli nyt ensimmäinen fakta tieto. Hupiakun ja auton akun välinen sulake yleensä 50 A ja sekin palaa tuossa tilanteessa.
Yrjö:
Vaunusta aloittaja kysyi.
--- Lainaus käyttäjältä: ---Tapsa--- - 27.02.2021 kello on 09:51 ---Vaunun sähköjen tekeminen on edessä ja siitä seuraava kysymys; kun auto käy ja vaunu on kytketty pistokkeen kautta autoon, niin pitääkö vaunun akun 230 Vac verkkolaturi kytkeä irti, kun auton oma laturi lataa akkuja?
--- Lainaus päättyy ---
Oli ajatus kokeilla, mutta en viitsinyt, kun olin varma lopputuloksesta. En kyllä muista, että olisinko toissa pikkujouluissa Virroilla käytellyt kun piuha oli kiinni, harvinaista se on.
Ainakaan startatessa mulla ei vaikuta, kun pelkkä lataus tulee laturilta suoraan vain käydessä.
88k5:
--- Lainaus päättyy ---
Mulle kävi kesällä veneen kanssa vastaavasti. Hupiakun 50A sulake kyrvähti tankkilaiturilta pois siirrossa vaikka pääkytkin oli startissa ja vain startti akun puolella (0, 1 starttiakku, 2, ja 1+2 vaihtoehdot). Mutta miksi?
No, siksi että erotin/kaksoisakkurele (Biltema) ei katkaissut koska starttiakun jännite ei kerennyt laskemaan alle 13V tankkauspysähdysen aikana. Punainen ledi siinä palaa jos sitä kyttää..
Ko. paatissa sisäperän puristukset lämpöisänä sen verta kovat, että kysyy virtaa enempi. Niin, nopea ei starttiakun releen irroitus ole että nopeaa sulaketta nopeammin toimisi..
Saimaa tourneellä sai ajaa Savonlinnaan saakka, että sulakkeen löysi - hyvin oma asiointilaituri Motonetin lähellä, vaikka se etäällä keskustasta onkin Thumb
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta