Tekniikkakeskustelut > Kori ja alusta
Transitin peräöljy
att57:
--- Lainaus käyttäjältä: mtalo - 28.10.2020 kello on 17:51 ---Toimiikohan kitkalukko näin pienillä nopeuksilla?
Pari viikkoa sitten sudittelin pitkää yhdessä kuraisessa mäessä, josta henkilöautolla olis päässyt niksnaks. Etenin siis metrin minuutissa kun seisoin kaasun päällä.
--- Lainaus päättyy ---
Jos perässä on levylukko, niin kitka suurimmillaan kun pyörien nopeusero 0%, siis lukko toimii rengasta käsin pyörittäessä (lepokitka vs liikekitka).
Tarpeeksi kun sutittaa yhdellä pyörällä niin perään tulee lukko kun tasauspyörästön ratas leikkaa kiinni akselille.
mtalo:
Nyt on öljyt vaihdettu. Peräöljy on oli maallikon silmään vaihtokunnossa, oli aika mustaa. Vaihteistoöljy on kirkasta ja keltaista, aivan kuin eilen laitettua. Aika kumma, että oli silminnähden noin suuri ero. Voiteluominaisuuksi sta tai muuten en tiedä... Oliskohan perään päässy vähän vettä sekaan. Autolla ajettu 90tkm ja 5 vuotta vanha.
Peräöljyn vaihdoin niin, että imin täyttökorkista vanhat öljyt pois. Mittasin, että sain pihalle noin 2.7 litraa, kun virallinen täyttömäärä on 2.86l. Tungin kaikki 3 putelia eli noin 2.85l takaisin. Jäi vielä pari milliä alle täyttökorkin.
Vaihdelootaan pitäisi laittaa 2.3l. Tätä tietoa alkasin epäilemään, kun olin työntänyt jo 2.6l eikä valunut vielä täyttökorkista pois. Soitin huoltoon ja siellä sanottiin, että pitää jäädä 10mm täyttöaukon alapuolelle. Ei se auttakun lurauttaa osa pois.
Karabiilisti:
millasella imulaitteella sait imettyä pois?
Pitäs varmaan tehdä sama operaatio...muutama vuos sitten vein merkkiliikkeeseen huollettavaksi kun huollossa luki peräöljyn vaihto.
Mutta huolon jälkeen tulppa oli edelleen täynnä kuraa eli ei ollut edes sisään kurkattu. >:D
mtalo:
Tässä minun kulkineessa ei ole huolto-ohjelmassa ollenkaan perä- ja vaihteistoöljyjen vaihtoa. Imin jarrujen ilmauskannulla:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/jarrutyokalut/jarrujen-ilmauslaitteet/jarrujen-ilmauslaite-2000031634?gclid=Cj0KCQiAhs79BRD0ARIsAC6XpaW_M5LK9fgGLZfxT2tGIu_ZfNjgmZecZmgOKO0KaRT7997qJXpGt-0aAtX3EALw_wcB
Mutta tosi hitaasti tuolla sai imettyä, meni varmaan tunti imemiseen. Sillä aikaa sitten vaihdoin vaihteistoöljyn yms.
Mulla oli tuossa vielä jäykempää 6mm letkua, jonka sai hyvin pohjalle.
Tulppa oli 11 tai 12mm upponeliökanta.
Vaihteistossa oli sitten 6-kolo luokkaa 11mm.
Hesus:
--- Lainaus käyttäjältä: mtalo - 17.11.2020 kello on 17:41 ---Tässä minun kulkineessa ei ole huolto-ohjelmassa ollenkaan perä- ja vaihteistoöljyjen vaihtoa. Imin jarrujen ilmauskannulla:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/jarrutyokalut/jarrujen-ilmauslaitteet/jarrujen-ilmauslaite-2000031634?gclid=Cj0KCQiAhs79BRD0ARIsAC6XpaW_M5LK9fgGLZfxT2tGIu_ZfNjgmZecZmgOKO0KaRT7997qJXpGt-0aAtX3EALw_wcB
Mutta tosi hitaasti tuolla sai imettyä, meni varmaan tunti imemiseen. Sillä aikaa sitten vaihdoin vaihteistoöljyn yms.
Mulla oli tuossa vielä jäykempää 6mm letkua, jonka sai hyvin pohjalle.
Tulppa oli 11 tai 12mm upponeliökanta.
Vaihteistossa oli sitten 6-kolo luokkaa 11mm.
--- Lainaus päättyy ---
voisko toi sun letku olla liian isoa, niin ei jaksa tehdä tarpeeksi alipainetta eikä ime?
itse olen samalla kannulla imenyt, sillä normiletkulla eikä siinä mene kuin ehkä 30sekuntia ja toi litran säiliö on täysi.
tietty jos se öljy ois paksua kuin terva niin varmasti kestääkin.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta