Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot
Matkailuautojen turvallisuus
Haapaniemen Paroni:
Täysperrällä, linja-auto ja henkilö auto jossa perässä vanha solkku. Pimeällä ja Talvella.Aika Haastva rasti.Joutsan ajoharjoittelu rata.
88k5:
Kesän reilun 5 000 km ajoilla Fränkillä tullut seurailtua kanssavaanareita.. selkeästi "vuokraväen" erottaa kun sillä pömpelillä ajetaan kuin tavan henkilöautolla. Pömpeli huojuu kiitettävästi routaheitoissa kun se kulkuvauhti halutaan pitää. Eipä noissa vuokravehkeissä kummoista kalustusta olekaan, ja moni menee kertsillä tiskausvapaasti. Ja aika tyhjillä autoilla vuokraajat menevät. Heti kun mennään valtateiltä sivuun, niin tiekurjuusalkaa Suomessa, varsinki idässä ja pohjoisessa. Ei tee 4tn autolla juuri mieli satkua ajaa kun kapeutta ja näkemäesteellisiä kaarteita - osin vielä kuin kaadot reippaasti ojaan..
Tuossa ihan hyvä video enskertalaisen kokemuksista
https://www.youtube.com/watch?v=P9w1Qij-NvQ&feature=youtu.be
Mitä tulee väistötilanteisiin, niin yksi tuli koettua pohjois-Pohjanmaalla (3numeroinen tie). Sattu olee 100 rajoitus, aivan korpitaival.. muuten suoraan, mutta pikkuruisia kukkuloita. Yhden matalan kumpareen takaa tulee 2 hlöauto vastaan. Taaempi roikkuu keskiviivalla kuin ohittaa aikoisi kun ensimmäinen tulee selkeästi hitaammin... kumpareen jälkeen mulle selvii vastaantulijoiden tilanne. Tietä oli ylittämässä keskiviivall joku (pikku?)sirri poikue (emo+3-4 untuvikkoa). Tämä vastaantulija hidastelija vilkauttaa pitkiävaloja (minä en enää tuossa tilanteessa hänestä ollut kiinnostunut). Satkun vauhdista voimakas jarrutus väistäen mahd. oikealle pysyen assulla. Varmasti yli 60km/h oli vauhti kun pesue jäi renkaiden väliin tms. jopa renkaan alle.. kopsahduksia tai sulkapölähdyksiä ei näkynyt tai kuullut (ei raatojakaan illalla löytynyt mistään). Ei isolla autolla ihmeitä tehdä kovassa maantievauhdeissa.. jos ei isoa hirvi eläintä ehdi väistää, ei välttämättä hyvin pieniäkään. Äkkiä pitää tehdä ratkaisut hätäjarrutus vai jarrutus+väistö..
Jos vastaan tulija olisi nähtyään poikueen (hidasteli selkeästi aikansa) olisi varoittanut muita hätävilkuin, eikä pitkiä väläyttämällä/vilkuttamalla, ehkä olisi osannut varautua jo kumpareen toisella puolella, josta hänet jo näin - tosin ei silloin valojaan väläytytellyt..
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: 88k5 - 15.07.2020 kello on 13:22 ---jos ei isoa hirvi eläintä ehdi väistää, ei välttämättä hyvin pieniäkään. Äkkiä pitää tehdä ratkaisut hätäjarrutus vai jarrutus+väistö..
--- Lainaus päättyy ---
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että asiat iskostuvat selkäytimeen, sikäli kun sinne pääsevät, vuosien ja kilometrien myötä.
Ei siihen harjoitteluradat auta.
Korkeintaan siellä oppii, että auto voi käyttäytyä omituisesti.
Olen Emännälle sanonut, että poroa pienempää ei väistetä, poron kanssakin pitää harkita.
Aika surullista luettavaa: 'Väisti koiraa, 4 sairaalaan...'
Reissaaja80:
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 15.07.2020 kello on 14:06 ---Olen Emännälle sanonut, että poroa pienempää ei väistetä, poron kanssakin pitää harkita.
Aika surullista luettavaa: 'Väisti koiraa, 4 sairaalaan...'
--- Lainaus päättyy ---
Samaa mieltä, jos ei täysin turvallista väistöä pysty tekemään niin sitten mennään päin. Tuossa kuitenkin selviää auton kanssa voittajana tilanteesta ulos.
Karabiilisti:
itellä on sääntönä että mautolla ei mitään eläintä väistetä.
Ojaan ajo tuhoaa koko kopan ja matkustajat jos kaatuu....
Kerran joutunut tuon testaamaan, jarrua ei juurikaan käyttää vauhti tippu ehkä 10km ja tiukka ote ratista ja suoraan päin hirveä
Tömähdys ja auto jatkoi matkaa kuin mitään ei olisi sattunut. Pysähty vasta noin 100m päähän kun ei ollut enää niin kiire pysähtyä.
4.5t eur remppa v-yhtiölle mutta matkustajat vahingoittumattomia .
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta