En muita edes harkitsisi kuin C-renkaita. Ei edes XL? Olen nähnyt myös CP-renkaita (=Camper), jotka ovat nimenomanna asuntovaunuille, mutta ovat aika harvinaisia Minulla on omassa vaunussa kesärenkaana LT-renkaat (Light Truck), joissa on kantavuus merkitty myös paripyöräkäyttöön. Siis 155R13LT 90/88S (=8PR) Kantavuusluokka 90 tarkoitaa 600 kg kantavuutta / pyörä. Riittänee 800 kg vaunulle. Talvirenkaat on 175R70R13 82T, kun 155R13C kokoa ei tahdo oikein löytyä nastarenkaana. Olen nähnyt myös CP-renkaita (=Camper), jotka ovat nimenomanna asuntovaunuille, mutta ovat aika harvinaisia Camper = matkailuauto, asunto-auto. Aika paljon olen nähnyt CP- renkaita. Ovat yleisiä ensi-asennus renkaita olleet jo jo varmaankin yli vuosikymmenen matkailuautoissa ![]() caravan= asuntovaunu, matkailuvaunu. ja mitkä renkaat siellä on nyt alla. Tuosta on hyvä lähteä, jos hommaa samanlaiset niin tuskin menee ihan hirveästi metsään ![]() Pakettiauton C-renkaassa rungon rakennusaine, kulutuspinnan alla oleva teräsvyöpaketti, käytettävä teräsvyölanka ja kumiseokset ovat järeämpää tekoa kuin henkilöauton renkaassa. Tämä vuoksi C-rengas kehittää kuormituksessa vähemmän lämpöä. Rengasalalla sanotaankin, että lämpö on renkaan surma. Yleisesti myös C-renkaan kantavuudet on suurempia kuin henkilöauton renkaiden. Pakettiauton C-vahvistetuissa renkaissa saattaa olla kaksi kantavuus merkintää esimerkiksi 107/105. Tässä tapauksessa 107 tarkoittaa yhden pyörän kantavuutta ja 105 paripyörän kantavuutta (isot pakettiautot ja kuorma-autot missä on paripyörät takana). Halpa hinta kotiovelle toimitettuna . Ainakin tasapainottaja kehui kun painoja ei mennyt kuin 25g /rengas 10/19 oli Kiinan poijat paistannu ne ![]() niin kova joustamaton rengas saattaa aiheuttaa aikamoista puistatusta. Eli jos valmistaja on jonkun kantavuusluokan renkaan vaunuun laittanut alun perin, niin käyttäisin sitä. |