Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset
Sähköpyöräkokemuksia
megaman:
--- Lainaus käyttäjältä: 88k5 - 28.09.2023 kello on 11:04 ---
Meinasin jo kysyä millaisia matkavauhteja / keskareita moottoroidulla gravelilla/maasturilla saa pidettyä yllä? Lähdetään siitä, että apuvoima loppuu 25km/h..
Meneekö alamäet ihan rullailuiksi, kun tuntuu että noissa missä eturatas alle 30T (lähes fättejä) ei oikein normi kadenssilla yli 25 km/h pääse.
--- Lainaus päättyy ---
Mulla on fillarissa 2,6" renkaat ja 1,5 bar paineet ja ei voi kuin ihmetellä miten hyvin tuo rullaa. :o Verrokkina citypyörä jossa kapeampi rengas ja 3,5-5 bar painetta. Mutta tästähän (muistan jossain nähneeni) on jotain tieteellisempääkin tutkimusta, kuin pelkkää mutua.
Ja välityksistä sen verran, että 30 km/h jälkeen kadenssi on sitä luokkaa, että voipi olla jo koomisen näköistä. Nopeusrajoitinta on siirretty 25 --> 45 km/h ja tasamaalla nopeus on 30-35 km/h tuulista riippuen kevyesti polkien. Tuon yli pitää sitten polkea jo tosissaan, mutta kun ne välityksetkin loppuu... 🙂
Tietis:
--- Lainaus käyttäjältä: 88k5 - 28.09.2023 kello on 11:04 ---
Meinasin jo kysyä millaisia matkavauhteja / keskareita moottoroidulla gravelilla/maasturilla saa pidettyä yllä? Lähdetään siitä, että apuvoima loppuu 25km/h..
Meneekö alamäet ihan rullailuiksi, kun tuntuu että noissa missä eturatas alle 30T (lähes fättejä) ei oikein normi kadenssilla yli 25 km/h pääse. Toisaalta millekkään juurakkopolulle viittis 36T (ja takana 42) yrittääkkään mennä..
Eli onko olemassa sellaisia e-maastureista joilla voisi kaudessa ajaa paljon poluilla, mutta myös asvaltilla pitkää siivua +30km/h. On tottunut polkemaan vielä 35-40km/h vauhdissa, eikä rullailla - mäki edess kuitenki..
Maltatteko syventyä tällaiseen, ja jakaa kokemusta..
--- Lainaus päättyy ---
En nyt saanut kiinni tästä ajatuksesta. Mulla on vuosimallin -21 Focus Aventura 2 (jäykkäperäinen "maasturi" siis), jossa moottorina Bosch Performance Line CX Gen 4 (85nm). Vaihteisto 10-vaihteinen Shimano Deore. Kyllähän mä poljen sillä vielä jossain 35km/h vauhdissa, ellei enemmänkin. En nyt ole tarkkaan katsonut, mihin saakka pystyy polkemaan. Ja juurakkopoluilla menee sen minkä tartten. Tosin en nyt mitään äärimaasturia hakenutkaan, vaan mahdollisimman monikäyttöistä kulkupeliä.
En helposti löytänyt vanhan vuosimallin hammastuksen speksejä. Tämän vuoden mallissa 12-vaihteinen Deore, ja siinä on takana 10-51T, edessä kampisarja 36T. Samat speksit on myös saman valmistajan Jam2 sähkömaasturissa. Luulisihan noilla eväillä kovemmankin polkijan pärjäävän missä vaan.
Tietis:
--- Lainaus käyttäjältä: Tietis - 28.09.2023 kello on 11:44 ---En nyt saanut kiinni tästä ajatuksesta. Mulla on vuosimallin -21 Focus Aventura 2 (jäykkäperäinen "maasturi" siis), jossa moottorina Bosch Performance Line CX Gen 4 (85nm). Vaihteisto 10-vaihteinen Shimano Deore. Kyllähän mä poljen sillä vielä jossain 35km/h vauhdissa, ellei enemmänkin. En nyt ole tarkkaan katsonut, mihin saakka pystyy polkemaan. Ja juurakkopoluilla menee sen minkä tartten. Tosin en nyt mitään äärimaasturia hakenutkaan, vaan mahdollisimman monikäyttöistä kulkupeliä.
En helposti löytänyt vanhan vuosimallin hammastuksen speksejä. Tämän vuoden mallissa 12-vaihteinen Deore, ja siinä on takana 10-51T, edessä kampisarja 36T. Samat speksit on myös saman valmistajan Jam2 sähkömaasturissa. Luulisihan noilla eväillä kovemmankin polkijan pärjäävän missä vaan.
--- Lainaus päättyy ---
Ai niin ja se keskivauhti. Se on mulla asfaltilla yleensä noin 24km/h. PAinavalla pyörällä ilman avustusta ei kuitenkaan tule tasamaalla kovin pitkiä pätkiä poljettua, enemmänkin alamäissä. Mutta omista polkuhaluistahan se on kiinni ja siitä, miten paljon on reisissä jerkkua.
Reissaaja80:
--- Lainaus käyttäjältä: megaman - 28.09.2023 kello on 10:17 ---Yli 25 vuotta vanha Bilteman luomumaasturikin on vielä liikenteessä.
--- Lainaus päättyy ---
Tämä saattaa kertoakin sen, miksi suhtaudut vähän nihkeästi ns. parempiin pyöriin. Ajoin minäkin 90-luvun maasturilla tuossa pari viikkoa sitten, tuntuma on hieman erilainen verrattuna nykypäivän pyörään.
megaman:
^
Hyvin sä käännät...
Minä en vain tykkää mistään kertakäyttökulttuur ista ja nyt saa jo hävetä vanhaa pyörääkin, jonka on säästänyt. 🙂
Toi 25 vuotta vanha maasturi painaa 13 kiloa ja nykyinen sähkis akkuineen painaa 23 kiloa, joka sekään ei ole pahimmasta päästä.
Sen tiedän, että ylimääräisestä painosta ei ole mitään iloa metsässä, mitä tulee pyörän käsiteltävyyteen vaativissa paikoissa. Kyllä, ajeltiin aikoinaan tosi pahoissa paikoissa ihan oiken enskakuskin kanssa, joka saanut päitsiltäkin pokaaleja.
Vaihteita vanhuksessa 24 kpl, sen ajan toiseksi kallein Shimanon STX-RC, sekin oli varmaan pelkkää kuraa... 😂
On mulla tallessa vielä vuonna -80 ostamani Motobecane, jonka ostin kesätyörahoista ja pyörä oli aivan helvetin kallis, yli 2000 markkaa. 😎
Siinä muuten takavaihtaja räjähti vauhdeissa 2 krt. Meni takuisiin ja lopulta eri vaihtaja tilalle.
Milläs reissaaja mahtoi tuolloin ajella? 😉
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta