Kirjoittaja
Aihe: Tyhmät kysymykset tänne. (Luettu 205491 kertaa)
« Vastaus #736 : 18.11.2024 kello on 05:52 »
Yrjö tämmöiset jutut pitää ulkoistaa jollekin viisaammalle kuten esimerkiksi vaimolle kuten minä olen tehnyt, ei tule tehtyä virheitä ja sitä vartenhan miehellä on vaimo 
Tuli mieleen: Meillä vaimo meni aika pitkään pankkiin hakukoneella, joka ilmeisesti on ollut monelle se eka harhaliike? Harvat vain julkisesti kertaa kertoa. Annikki Jussinniemi näki mainoksessa tutun tv-juontajan kasvot – pian hän oli yli 20 000 euron veloissa
MOT:n selvityksen mukaan rikolliset hyötyvät siitä, että pankit myöntävät korkeakorkoisia luottoja automaattisesti. Lasku voi jäädä maksettavaksi uhrille. https://yle.fi/a/74-20124330 Muistaakseni vuosia sitten eräälle rakkaushuijauksen uhrille pankista soitettiin, kun tilillä oli epätavallista toimintaa. Näin tekoälyn aikaan tuollainen pitäisi olla käytäntö. Vanhaan "hyvään" aikaan kun pankissa lainan hakija joutui pankin johtajan edessä rukoilemaan, sekä vakuuksia tarvittiin reilusti. (Pl. Säästöpankkien lopputaival.) Silloin toisen nimiin lainan ottaminen kait lähes mahdotonta? Ehkä luottokortti firmat ovat valvoneet jo n. 8 v. sitten asiaa paremmin. Poika oli Austraaliassa, niin luottokortti suljettiin. Syy ei koskaan selvinnyt, poika arveli että hän käytti korttiaan jotenkin arveluttavassa paikassa?
« Vastaus #737 : 18.11.2024 kello on 07:55 »
Kas kun pankit ei tuollaisia toimintoja pysty tarkkailemaan kuten esim luottokorttien suhteen. Niissä on melko tarkkakin seuranta ilmeisesti. Olin tuossa vaan jenkeissä pari viikkoa sitten ja makselin siellä hotelli laskun luottokortilla. Iltasella tuli sitten mieleen tsekata menikö maksu ookoo ja hämmästys oli suuri kun netti pankki sanoi että pankkikortin käyttö estetty.  Siitä soittelemaan pankkiin ja siellä todettiin että lukittu on, he eivät sille voi mitään, pyysivät soittamaan korttien turvapalveluun. Ja siellä myönnettiin että lukittu on, oletko todella maksellut tälläisen hotellilaskun USAssa....joo olenhan minä nytkin siinä hotellissa.... Avasivat sitten kortin. Aika ikävä tuollainen sulku vaan voi olla koska siitä ei tullut minkäänlaista varoitusta puhelimeen, emailiin eikä soittoa. Saattaa aiheuttaa hämmennystä kun koittaa jotakin jossain maksella. Sinällään hyvä että valvotaan kun hemmo makselee epänormaalissa paikassa mutta olisiko hyvä laittaa jonkinlainen viesti tai soitto edes....
« Vastaus #738 : 18.11.2024 kello on 12:47 »
Kas kun pankit ei tuollaisia toimintoja pysty tarkkailemaan kuten esim luottokorttien suhteen. Niissä on melko tarkkakin seuranta ilmeisesti. Olin tuossa vaan jenkeissä pari viikkoa sitten ja makselin siellä hotelli laskun luottokortilla. Iltasella tuli sitten mieleen tsekata menikö maksu ookoo ja hämmästys oli suuri kun netti pankki sanoi että pankkikortin käyttö estetty.  Siitä soittelemaan pankkiin ja siellä todettiin että lukittu on, he eivät sille voi mitään, pyysivät soittamaan korttien turvapalveluun. Ja siellä myönnettiin että lukittu on, oletko todella maksellut tälläisen hotellilaskun USAssa....joo olenhan minä nytkin siinä hotellissa.... Avasivat sitten kortin. Aika ikävä tuollainen sulku vaan voi olla koska siitä ei tullut minkäänlaista varoitusta puhelimeen, emailiin eikä soittoa. Saattaa aiheuttaa hämmennystä kun koittaa jotakin jossain maksella. Sinällään hyvä että valvotaan kun hemmo makselee epänormaalissa paikassa mutta olisiko hyvä laittaa jonkinlainen viesti tai soitto edes....
Näin tyhmänä maalaisena tuntuu ettei pankeillekkaan tuollainen systeemi olisi edes vaikea, pikkasen paranneltuna, eli ilmoitettasi ekasta oudosta tapahtumasta. Ehkä myöhemmin vasta suljettaisiin isommista oudoista liikkeistä, ellei asiakas reakoi ilmoitukseen? Silloin ei ainakaan tiliä tyhjennettäisi ja otettaisi lainaa. Olihan tuo luottokortti yhtiöillä ainakin 8 v. sitten käytössä. Kuukle myös mulle aina pistää ilmoituksen, kun kirjaudun tililleni vieraalla laitteella.
« Vastaus #739 : 19.11.2024 kello on 21:24 »
Sähkön varttihinnoittelu Mites se onnistuu 250 litran lämminvesivaraan lämmittäminen tulevaisuudessa "halvalla" varttihinnoittelull a, jos yks vartti tunnista on halpaa ja kolme varttia kalliimpaa sähköä. Vai onko tarkoitus nostaa kuluttajan sähkölaskun tasoa kautta linjan jos haluat tulevaisuudessa asunnon lämpimäksi sen jälkeen kun meidät on saatu/pakotettu vartti sähkön käyttäjiksi?
« Vastaus #740 : 19.11.2024 kello on 21:31 »
^ Radiosta kuulin tänään: Elenia asentaa uusia mittareita (vaikka ei nykyisetkään vanhoja) niissä on joku systeemi tätäkin varten? En kyllä vasemmalla olkäpäällä kuunneltuna ymmärtänyt että millainen?
« Vastaus #741 : 19.11.2024 kello on 21:43 »
^ Radiosta kuulin tänään: Elenia asentaa uusia mittareita (vaikka ei nykyisetkään vanhoja) niissä on joku systeemi tätäkin varten? En kyllä vasemmalla olkäpäällä kuunneltuna ymmärtänyt että millainen?
Minäkin kuulin tuon. Ja jos ymmärsin oikein, niin uusissa mittareissa asiakas pääsee itse applikaation kautta määrittelemään lämmitysajan. Kun nykyisessä yö-/kausisiirrossa verkkoyhtiö määrää ajaksi jotain 22 jälkeen aina aamuseitsemään asti.
« Vastaus #742 : 19.11.2024 kello on 21:56 »
Minäkin kuulin tuon. Ja jos ymmärsin oikein, niin uusissa mittareissa asiakas pääsee itse applikaation kautta määrittelemään lämmitysajan. Kun nykyisessä yö-/kausisiirrossa verkkoyhtiö määrää ajaksi jotain 22 jälkeen aina aamuseitsemään asti.
https://www.elenia.fi/uutiset/uudistimme-elenia-aina-palvelua Mittarit menee vaihtoon kun laki pakottaa yhtiöt siirtymään vartti-sarjaan ja arvatkaa kuka sen maksaa vaikka sanotaankin että vaihto on ilmainen. Mökille vaihtui vuosi sitten vaan eipä oo tarvetta ohjauksille vaikka pörssissä onkin. Toisena hyvänä 3G-verkon alasajo josta on riitänyt ongelmia.
« Vastaus #743 : 19.11.2024 kello on 23:26 »
Minäkin kuulin tuon. Ja jos ymmärsin oikein, niin uusissa mittareissa asiakas pääsee itse applikaation kautta määrittelemään lämmitysajan. Kun nykyisessä yö-/kausisiirrossa verkkoyhtiö määrää ajaksi jotain 22 jälkeen aina aamuseitsemään asti. Todennäköisesti ymmärsit oikein. Mutta siltä varalta että joku muu olisi tullut hämääntyneeksi tästä asiayhteyksien kohtaamisesta niin laitan nyt tähän vielä muistutukseksi että kyse on kolmesta asiasta jotka ovat tulleet sivunneeksi toisiaan neljännen myötä: #1. Varttitunnin mittausjaksotus. Tulee lainmuutoksesta. #2. Sähköyhtiö tarjoaa uusissa mittareissaan relelähtöä/lisärelelähtöä kuormanohjaukseen ja siihen asetusmahdollisuutt a asiakkaalle. #3. Tariffin muutosajankohdat määrää edelleen edelleen sähköyhtiö eli asiakas ei tuohon voi kuormanohjauksella vaikuttaa. Niin se neljäs on sitten mittarinvaihto joka fyysisenä toimenpiteenä tuo edellämainitut konkretian tasolle mutta vain koska niin on päätetty. Eli nuo kolme em. asiaa eivät luonnostaan olisi kytköksissä toisiinsa.
« Vastaus #744 : 20.11.2024 kello on 08:26 »
Olen jo ajat sitten ottanut tavaksi ilmoittaa verkkopankkiviestil lä pankille, jos olen lähdössä Euroopan ulkopuolelle. En tiedä tuon tarpeellisuudesta, mutta aina ovat kiittäneet ja sanoneet laittavansa tiedon talteen systeemeihin. Eipä ole korttia oudon käyttöpaikan takia ikinä suljettu, vaikka aika eksoottisiinkin paikkoihin on eksytty. Kortti on kyllä suljettu sen takia, että jenkeissä osassa Hilton-hotelleita oli respan järjestelmissä ollut haittaohjelma ja ilmeisesti sieltä oli korttitietoni päätynyt vääriin käsiin. Joku oli nähnyt vaivaa, ja tehnyt oikein fyysisen kortin minun korttitiedoilla. Puolisen vuotta kotiinpaluun jälkeen sillä oli yritetty jenkeissä jossain kivijalkakaupassa maksaa ja se oli narahtanut siihen että mulla oli maarajaus "vain Suomi". Tuosta pankki pisti kortin heti kiinni ja soitti mulle tarkistussoiton ja kysyi josko olen kuitenkin jenkeissä. Kun en ollut, uusi kortti saman tien tilaukseen. Tuolloin olin vain yhden pankin asiakas, ja olipa hyvä että oli debit ja credit eri korteilla. En ole pariinkymmeneen vuoteen pitänyt noita samassa, juuri sen takia että jos toinen menee kiinni, toinen toimii. Nykyisin olla kyllä asiakkuus kahdessa pankissa.
« Vastaus #745 : 25.11.2024 kello on 15:47 »
Onko kokemmuksia moottorin ja jäähdyttimen pesusta, konetiskiaineella sitruunahapolla ym..
200g sitruunahappoa liuotin 1l lämpimään veteen ja sen kaadoin suoraan jäähdyttimeen jonka jälkeen käytin moottoria niin kauan että termostaatti aukesi. Yön annoin olla ja aamulla huuhtelin kaksi kertaa puhtaalla vedellä. Alkoi moottori jäähtyä ja sisätilat lämmetä ja vielä vuosienkin jälkeen toimii eikä ole alkanut mistään vuotamaan. Ehkä Ranskalaiset ei käytä kissankuppialumiini a.
Laitoin "Knaus-90" pannunpohja ohjeen mukaan, 300g. ämpärilliseen vettä. N. 6-7 h. oli aineet sisällä. Nokka oli tukossa kun ajelin, pari kertaa lämpö nousi liki 100 astetta. Aika monta kertaa vaihdoin veden, koska tuosta ei tuu kaikki syylärin hanasta, ainakin pumpulliseen letkulämmittimeen jää. Pesuvesi oli aika tummaa pois laskiessa, myös ekat huuhteluvedet. Myös muovinen paisunta-astia kirkastui. Täyttö mielestäni nopeutui, ei pulputtanut niin pitkään, ilmeisesti pienet ilmanpoistoputket aukesi? Olisi pitänyt mitata lämppärin puhaltaman ilman lämpötila ennen pesua, ei vain tullut mieleen. Nyt on vain mutu, että on lämpöisempää. Onko n. pari vuotta kun pesin autotarvike liikkeestä ostetulla ainella. Aika näyttää, alkaako jostain vuotamaan?
Vielä oon tyytyväinen tuohon pesuun. Mutu tuntumalla: Tuntuu puhaltavan jo 50 asteisella moottorilla -8 pakkasessa, lämpimämpää kun viime talvena, empä vain silloin homannut tehä mittauksia? Empä edes muista mikä oli pakkaslukema, kun ei lämppärin tehoa tarvinnut enää pudottaa?
« Vastaus #746 : 26.11.2024 kello on 02:42 »
Tuosta pesusta. Viime viikolla 307 pösöstä pesin laimealla oksaalihapolla jäähdytysjärjestelm än. Ennen pesua huuhtelin vedellä sen verran että sai glykolit pois koneesta ja loppui ruosteveden tulo jonka jälkiin laitoin puoleksi tunnksi hapot sisään. Jälleen tuli aivan ruskea vesi koneesta. Muutaman kerran huuhtelin moottorin puhtaalla vedellä ja kauan sai painaa pelkästä jäähdyttimestä vettä läpi ennenkuin loppui ruoste veden tulo. Myöskin paisarista pesin ruskean moskan pois ettei mene enää uudelleen jäähdytysjärjestelm ään. Uusia nesteitä sisään kaadellessa nesteet meni huomattavasti nopeammin koneeseen eli ilmeisesti on jotain tukosta ollut. Termostaatilta ilmausruuvi auki niin suhina kuului kun ilma poistui ja paisarissa nestepinta laski selvästi kun ennen pesua vastaavassa kohdassa pulputteli vain hitaasti. Sitä en osaa sanoa että vaikuttiko sisälle tulevaan lämpöön kun en tällä kerennyt nyt kylmemmillä ilmoilla ajella kun ollut tovin telakalla eikä hirveästi lämpöjä vielä kesällä tarvinnut. Kuitenkin nyt mitä ajellut niin melko pian tuo lämmintä puhaltaa sisälle kun termostaattikin on nyt kunnossa. Vanhasta termostaatista näkee minkä näköistä oli koneen sisällä  Vesipumpun pesä pesun jälkeen. Oli samanlainen ennen pesua kuin tuo termostaatin pintakin.  Tästä ainakin voin ite päätellä että ei tuosta ainakaan haittaa ollut.
« Vastaus #747 : 26.11.2024 kello on 05:14 »
^Ilmeisesti tuohon ruosteeseen ym. on syynä, että rippikoulu ikäisessä piilissä on vielä "alkuperäiset"nesteet?Tuossa oooppelissakin ilmeisesti oli, mös raitis ilma suodatin vaikutti siltä. Eihän se varsinainen ihme ole, kun tuokin yksilö oli ennen meille tuloa "kiertopalkinto", kukas noita turhia rahan menoja tekisi, kun muutenkin kulkee. Oisko asiaan vaikuttanut, että siellä ilmeisesti oli vihreää tai sinistä nestettä, jota minäkin olen aina käyttänyt. Kunnes eräs autotarvike myyjä/korjaamopäälikkö kertoi että punainen on parempaa alumiinille. Sama jolta pari vuotta sitten ostin virallista jäähdyttäjän pesuainetta, hän vinkkasi myös näiden muiden aineiden käyttöön-kiitos kuuluu hänelle!
« Vastaus #748 : 26.11.2024 kello on 13:15 »
Noita eriväirisiä nesteitä ei saisi sekoittaa. Tekee sakkaa ja ei toimi oikein, voi tukkia paikkoja. Eli jos punaista niin vain punaista. Ja jos vihreetä niin vain vihreetä. Tosin noissakin taitaa olla väreissä heittoja ns markettiliemissä... eli kannattaa katsoa valmsitajan spekki. Esim fordissa sanotaan että jos käyttää orggis punaista ei ole tarvetta vaihtaa koskaan. Olen silti vaihtanut punaista punaiseen. Sitä oikeaa voit hakea vaikka täältä https://neste.lubricantadvisor.com/fi/
« Viimeksi muokattu: 26.11.2024 kello on 13:28 »
« Vastaus #749 : 26.11.2024 kello on 21:28 »
Noita eriväirisiä nesteitä ei saisi sekoittaa. Esim fordissa sanotaan että jos käyttää orggis punaista ei ole tarvetta vaihtaa koskaan. Olen silti vaihtanut punaista punaiseen.
Mulle on kerrottu: että vihreää ja sinistä voi sekoittaa--ei punaista. Siksihän oooppeleita alettiin valmistaa, että voortti ei olis maailman huonoin auto.  En oo kuullut tollaisesta ikuisesta jäähdytys nesteestä oooppelissa??
|