Mutta yhteissumma tähän asti on kutakuinkin 1100€.
|
-19 70kWh -20 88kWh -21 70kWh ja -22 80kWh Jos tänään ja huomenna tulisi 8kWh, niin tulisi mukavan näköinen rivi. Mutta kysymys, invertterinhän voi asentaa sekä ulos että sisälle. Selviäisi lyhyemmillä vedoilla jos laittaisi ulos, mutta onko kenelläkään kokemuksia kuinka se ulkona kestää? Mallikosta tuntuisi järkevämmältä laittaa sisälle. Tilasin paneelit omakotitaloon muutama viikko sitten, asennus ennen 1.4.2023. Kotitalousvähennyks en takia taidan kiirehtiä tämän vuoden puolelle. Kumpaakin vaihtoehtoa näkyy olevan mitä olen seurannut. Itse pitäisin sisätilaa parempana vaihtoehtona (kosteus, lämpötila ym). Inventterin turvakytkin pitää kuitenkin olla sähköverkkoyhtiölle vapaassa pääsyssä, siis ulkona järkevässä paikassa. Muutamat myyjät myyvät jo ensikesää kun ei tiedä missä vaiheessa tulee lumi eikä katolle asiaa. Tilasin paneelit omakotitaloon muutama viikko sitten, asennus ennen 1.4.2023. Kotitalousvähennyks en takia taidan kiirehtiä tämän vuoden puolelle. Tässä lähipiirissä 4 aurinkopaneeli systeemit, kaikissa invertterit ulkona. Kokemuksia kerätty k.o. asiasta vuodesta 2016. Tässä vaiheessa ei ole ollut mitään ongelmia ulkoasenusten kanssa. Tässä lähipiirissä 4 aurinkopaneeli systeemit, kaikissa invertterit ulkona. Kokemuksia kerätty k.o. asiasta vuodesta 2016. Tässä vaiheessa ei ole ollut mitään ongelmia ulkoasenusten kanssa. Näitä kokemuksia kaipasin, kiitos!
Päivä oli kuitenkin niin pimeä, että invertteri ei herännyt.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/440d36c4-3839-44e5-afa4-a1b8b6f3a091?fbclid=IwAR0lwONaOebsdcxc-KqD_aGw7HTE7LzHyR5IgodvoEoWNiyQHgaDaLiACM8 Kauankohan mulla menis aikaa että paneelit maksais itsensä takaisin jos vuosikulutus on 3000 kWh vuodessa ja ostamani sähkön hinta olisi 15cnt kWh? Taidan olla jo haudassa ennen sitä. Off-Topic:Oliko se niin, että asiakkaan ei tarvitse maksaa, kun tuote maksaa itse itsensä takaisin. Näinhän ne nykyään väittää. 😂 Täytyykin muistaa kysyä kun seuraava aurinkopaneli myyjä soittaa.
Toukokuussa muuttuu sähkönmittaus tunninjaksoista 15 minuutin jaksoihin. Se tulee mielestäni hieman huonontamaan paneeleiden tuoton myynnistä saatavaa ansiota netotuksesta johtuen. Tuo ei ole minulle valjennut miksi näin tehdään, pykälä tuleen suomen omasta päästä (ei eu). Järjestelmissä tehdään tunnin kulutuksesta 4 lukemaa pienemmissä kohteissa. Isommissa kohteissa mittarit ohjelmoitu 15min sarjaan 5/2023. Tämä tekee sen efektin että 2028 vuoteen mennessä (silloin kaikki 15min sarjassa) ehkä kaikki verkkoyhtiöt vaihtavat kaikki mittarit taas uusiin ja asiakas maksaa lystin siirtohinnoissa, edelliset mittarit vaihdettu suurimmaksi osaksi 2010 seutuun. Tieto näistä kuitenkin menee eteenpäin historiatietona n vrk viiveellä. |