Minä olen ollut tuolla kaksi kertaa. Riippuen paljon siitä kenen järjestäjän toimesta sinne mennään kuinka paljon saa alueella touhuta. Parin järjestäjän toimesta olen siis käynyt ja jotkut paikat kuten päiväkoti, huvipuisto ja uimahalli kuului kummankin ohjelmiin. Jälkimmäisen toimijan matkalla saikin sitten olla huomattavasti vapaammin. Tuli jopa kiipeiltyä rakennusten katoilla mikä tuntui aika huimalta. Alueelle mentäessä on oltava passi ja valtion sairausvakuutus. Autot tutkitaan ja säteilymittaukset tehdään.
Minulle paikka on ollut ns. once in lifetime ja juurikin sellaisia matkakohteita mistä minä tytkkään. Voi olla, että olen siellä taas heinäkuussa. Hieman hirvittää uuden hbo:n sarjan tuoma yleisöryntäys paikalle. Jos näin tapahtuu niin minä en enää sinne mene.
Alueelta löytyy "woodbecker-antennit", vanha neuvostoliiton tutka-asema. Kuuluu yleensä matkanjärjestäjien ohjelmaan mutta yleensä kielletty kiipeäminen antenneihin mutta sopivan matkanjärjestäjän löytämällä opas voi katsella eri suuntaan

On meinaan huikea kokemus kiivetä näsinneulan korkeudelle.

Säiteilyä ei ilmassa juurikaan enää ole. Suurimmat pitoisuudet ovat maaperässä joista löytyy "hot spotteja" mutta oppaat eivät niihin ketään vie. Lisäksi reaktorin pohjoispuolella on alue jossa säteilyä on enemmän.
Suljettu alue jatkuu pitkälle valko-venäjän puolelle. Sieltä puolelta alueelle voi mennä hyvinkin vapaasti. Alueelle on laitettu vain varoistusmerkit ja tiet suljettu puomein. Lienee kiellettyä touhua mutta kukaan ei ole vahtimassa.