Tekniikkakeskustelut > Vetoautot
Ohjaus vetää ojan puolelle?
MCL:
Kuten aiemmin kerroin, olen itse kokenut kuinka aurauksen kevyt lisääminen lopetti maantienopeuksissa kevyen, mutta havaittavan vedon oikealle. Ratti oli ennen säätöä kevyesti oikelle.
Mikäli muistan oikein, niin aurausta tuli piiru lisää vasemmalle ja rattikin oikeni.
Onko se oikea lääke tapauksessasi, en osaa sanoa, mutta ainakin melkoisen helposti itsekin kokeiltavissa.
PS Säätöä ei tehdä kerralla kuin mitä kiintoavain juuri ja juuri liikahtaa.
SeaSharky:
Töissä joudun työntelemään kuljetuspöytiä joissa on 2 kiinteää pyörää ja toisessa päässä 2 vapaasti kääntyvää, joskus nämä kiinteät pyörät saa kolhuja ja kääntyvät väärään asentoon. Silloin kun pyörät menee haritukselle, pöytää ei työnnä erkkikään kun painoa on päällä 100kg, menee minne sattuu, mutta jos menee auraukselle, pöytä kulkee melko mukavasti. Tässä tapauksessa on melko varmaa että aurausta ei ole tarpeeksi.
jus66si:
Missähän kunnossa ne renkaat oli? Jos yksikin rengas on kulunut esim. hieman vinoksi niin siirtäminen voi pistää auton kulkemaan kyllä oudosti, koska väärin kulunut rengas pyrkii ohjaamaan.
Taka-akselin vinoumakin voi paljastua nelipyöräsuuntaukse n jälkeen. Jos on hieman vinossa akseli takana ja siitä otetaan etumaisiin arvot niin veikkaisin että vaikuttaa. Alkon akselia ei taida voida edes asentoa korjata, mutta muistaakseni lehtijousella olevan akselin voi.
Takaiskareita kannattaisi katsoa myös varalta, jos semmoiset löytyy sieltä. Mitta on hyvä apuväline sillä voi mitata korin korkeuden tasaisella pohjalla esim takakulmista. Tämä voi paljastaa vikaantuneen iskarin. Korkeus on silloin eri iskareiden välillä. Iskari voi myös jumia ja auton lievästi kallistuessa jumi estää palautumasta heti normitoimintaan.
Myös navasta toiseen tarkka mittaaminen voi paljastaa akselin asennon heiton.
Sitten on tietysti jarrut.Jos jarru laahaa lievästi, voi se kääntää ohjausta.
Karabiilisti:
tai jurnuttava laakeri
tuulikin kääntää rattia....tosin harvoin tulee aina vasemmalta...tai oikealta.
saman voi tehdä epätasainen kuormaus.
runkokin voi olla kiero.
fjk:
--- Lainaus käyttäjältä: SeaSharky - 8.01.2019 kello on 20:43 ---Töissä joudun työntelemään kuljetuspöytiä joissa on 2 kiinteää pyörää ja toisessa päässä 2 vapaasti kääntyvää, joskus nämä kiinteät pyörät saa kolhuja ja kääntyvät väärään asentoon. Silloin kun pyörät menee haritukselle, pöytää ei työnnä erkkikään kun painoa on päällä 100kg, menee minne sattuu, mutta jos menee auraukselle, pöytä kulkee melko mukavasti. Tässä tapauksessa on melko varmaa että aurausta ei ole tarpeeksi.
--- Lainaus päättyy ---
Liike joka teki nelipyörä suuntauksesta ei suostunut siihen että olisi lisätty aurausta kertoi säätöjen olevan oikeissa arvoisa . Selityksiä tuli paljon useimmiten hän lausui kun se on Matkailuauto niin siinä voi olla muuttuvia tekijöitä enempi kuin muissa autoissa. Mutta 250th on kulkenut kuin juna raiteilla ja itse olen kaikki kilometrit ajanut .
Kiitoksia asiallista neuvoista .
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta