Kirjoittaja
Aihe: Kokematon kyselee vetoautosta -> etuvetoinen = OK? (Luettu 4799 kertaa)
« Vastaus #1 : 11.08.2011 kello on 09:22 »
Kyllä se riittänee, mutta jos olisi neveto, niin olisi se eri veto. Tlvella pitää katsoa vähän mihin pysähtyy, mutta hyvin on pärjätty etuvedolla. 
« Vastaus #2 : 11.08.2011 kello on 09:26 »
Hyvin selviää etuvetoisella isonkin vaunun kanssa kesäolosuhteissa. Itsellämme on 650 Hobby, eikä olisi tullut mieleenkään lähteä sitä talvella liikuttelemaan farkku Mondeollamme. Vaikka Mondeossa oli nivot takana (perän automaattinen tasonsäätö), niin vain 1300kg painavan peräkärrynkin kanssa sai talvella olla tarkkana mihin ajaa, jottei jää jumiin. Mitä parempi kuski, niin sitä huonommallakin veturilla tulee toimeen. Nämä Landrover miehet ovat sitten kuskeina .. . . . 
« Vastaus #3 : 11.08.2011 kello on 09:36 »
niin vain 1300kg painavan peräkärrynkin kanssa sai talvella olla tarkkana mihin ajaa, jottei jää jumiin.
No joo. Itse olen jäänyt telikärry täynnä puutavaraa keskelle omaa pihanurmea...  Ja kerrotaan nyt vielä, että nelivetoisella olen pari vuotta ajanut (Subaru OB) joten tiedossa on mitä eroa se neliveto tuo täällä pohjoisempana. Mutta silläkään en vaunuja vedellyt. Eikä sillä (diesel+manuaali) ois kyllä mitään varmaan liikkeelle saanutkaan jos yhtään kiinni ois jäänyt. Nimittäin alavääntö/kytkin ei ollut samaa luokkaa muun tekniikan kanssa. Juuri tuosta syystä auto vaihtui pois.
« Vastaus #4 : 11.08.2011 kello on 10:11 »
Etuvetoisella pärjää ihan OK, vaikkakin takavetoinen sekä nelivetoinen ovat vetohommissa parempia. Oikeastaan kesällä märkä nurmikko voi olla ongelmallinen etuvetoisen kanssa, itse olen jäänyt yhden kerran sutimaan nurmikolle (n. 10vuotta sitten Kiperissä) kun tein liian tiukan käännöksen.
Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia, ja vetokokemusta on Opelista, Volvosta, Saabista, Subarusta, Mersusta, sekä nykyisestä Škodasta.
« Vastaus #5 : 11.08.2011 kello on 10:17 »
Kyllä ton Saabin kanssa pitäs pärjätä tommosten 1500kg kok mas. kanssa aivan hyvin.Eikä siinä vaunun vedossa mitään omituista ole,vaunu kiinni koukkuun ja menoksi.Eikä siinä etuvedossakaan mitään kummallista ole.vetoaisan paino sallitun rajoissa eli alle 80kg ja maltillinen kytkimen käyttö,kyllä se siitä lähtee.Näillä karavaanareille vaunun paikoitus ja veto on jotenkin mystistä syntymässä saatu lahja,sanoisin tulkintaa lähinnä omituisuuden korostamiseksi.Peil it ovat sitä varten että niistä seurataan perävaunun kulkemista kadunkulmissa,reunaviivan vieressä ja peruutettaessa asentoa suhteessa kohteeseen.Nurmikol le pysäköidessä levynpalaset myös vaunun pyörien alla helpottavat liikkeelle lähtöä.
« Vastaus #6 : 11.08.2011 kello on 10:56 »
Kyllä etuvedolla pärjää, kun katsoo hieman mihin ajaa. Pari kertaa olen turvautunut ketjuihin märällä nurmikolla, kun renkaiden kuviointi on loppunut kesken Tietysti risteyksistä/liikennevaloista lähdettäessä pitää olla kohtuus käytössä, kun eturattaiden pito ei riitä. Vajaavetoisten ja nelivedon ero on siinä, että nelivedolla pääset kiinni pahempaan paikkaan 
« Vastaus #7 : 11.08.2011 kello on 11:11 »
Eikä sillä (diesel+manuaali) ois kyllä mitään varmaan liikkeelle saanutkaan jos yhtään kiinni ois jäänyt. Nimittäin alavääntö/kytkin ei ollut samaa luokkaa muun tekniikan kanssa. Juuri tuosta syystä auto vaihtui pois.
Ymmärrän hyvin tuon alavääntö ongelman. Itse osittain samasta syystä vaihdoin Mondeon pois. Olin jo hetkittäin sitä mieltä, että diesel manuaalien myynti pitäisi kieltää kokonaan.
« Vastaus #8 : 11.08.2011 kello on 11:16 »
Eikö se ole niin että, jos etuveto jää kiinni, niin se on helppo pelastaa, ja jos neliveto jää kiinni, niin päin vastoin. 
« Vastaus #9 : 11.08.2011 kello on 11:33 »
Kyllähän se takaveto on ok  mutta näillä mennään 
« Vastaus #10 : 11.08.2011 kello on 13:16 »
Melkein kaikki autot on nykyisin etuvetoja. Kyllä niillä vaunua vetää. Itse vedän kyllä takavetoisella ja olen tyytyväinen. Yleensä en tuntemattomissa paikoissa yhdistelmää nurmikolle vedä. Kokemuksesta tiedän että yhden yön sateen jälkeen ne voi olla mitä vaan, kun herää.
« Vastaus #11 : 11.08.2011 kello on 15:13 »
Liityn kööriin joka kehuu, että etuvedolla pärjää. Joskus on ollut tiukkoja paikkoja, mutta aina on päästy eteenpäin. Loosterissa on varmuutta välttämässä myös lumiketjut, joita ei ole toistaiseksi koskaan tarvinnut käyttää. Pahimmaksi todetut paikat on juuri tuollaiset saviset nurmikot, jotka tukkii renkaan välittömästi, sekä sellainen puolipettävä lumimuhju, jota ulottuu auton pohjaan asti. Etuvedoissakin on tietty eroja. Ja tietty käyttötavoissa  Turhan usein näkee henkilöautoja joissa on perä maassa ja keula taivaassa vetämässä vaunua. Noissa ei etupyörissä varmaan turhan paljon sitä pitoa ole.
« Vastaus #12 : 11.08.2011 kello on 15:53 »
Eikö se ole niin että, jos etuveto jää kiinni, niin se on helppo pelastaa, ja jos neliveto jää kiinni, niin päin vastoin. 
Jep , männätalvena oli Kia Sorrento ristiriipunnassa tuossa duunin edessä. Teetti töitä että lähti. Ei ilmeisesti kunnon lukkoja vetolaitteissa. Kun yksi sutii, niin siinä on
« Vastaus #13 : 11.08.2011 kello on 17:55 »
Kyllähän se noin varmasti on, mutta silti en ole autoilun puolesta näin paljon odottanut talvea, kuin ensi talvea odotan  Neliveto kieltämättä saattaa houkutella kokeilemaan ajoa sellaisista paikoista, joihin kaksivetoisella ei viitsisi edes yrittää.
« Vastaus #14 : 11.08.2011 kello on 18:22 »
Liityn kööriin joka kehuu, että etuvedolla pärjää.
Joskus on ollut tiukkoja paikkoja, mutta aina on päästy eteenpäin. Loosterissa on varmuutta välttämässä myös lumiketjut, joita ei ole toistaiseksi koskaan tarvinnut käyttää.
Pahimmaksi todetut paikat on juuri tuollaiset saviset nurmikot, jotka tukkii renkaan välittömästi, sekä sellainen puolipettävä lumimuhju, jota ulottuu auton pohjaan asti.
Etuvedoissakin on tietty eroja. Ja tietty käyttötavoissa Turhan usein näkee henkilöautoja joissa on perä maassa ja keula taivaassa vetämässä vaunua. Noissa ei etupyörissä varmaan turhan paljon sitä pitoa ole.
Kerran oon joutunut ketjuja käyttämään. Melkein poltin kytkimen, kun oli niin kova pito, joten ei kannata sitä ns. viimeistä rykäisyä ja teho piikkiä ottaa.  Puree muuten uskomattoman kovaa kiinni maahan kuin maahan.
|