rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Viimeisin hankinta  (Luettu 1874433 kertaa)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:02
Vs: Viimeisin hankinta
« Vastaus #7005 : eilen kello 19:04 »
Hain Halpa hallista ohiajaessa halvan 15€ kaminapuhaltimen. Käynnistyy 50 asteessa.
Nyt testissä kiukaalla parantamassa lauteen alusen ilmankiertoa ja tosiaan pyörii kiukaalla jo ekan pesällisen jälkeen. Pitää vielä virittää parempaan paikkaan halutun ilmankierron parantamiseksi.

Eilen mittailin, saunan ollessa lämmin, kiukaan päällys oli noin 200°, jolloin puhaltimen jalka oli noin 140°

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:56
  • Knaus Eifelland
« Vastaus #7006 : eilen kello 19:20 »
^
Mä oon miettinny joskus samaa, että miten puhallin toimis saunassa.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:13
  • viva la France
« Vastaus #7007 : eilen kello 19:32 »
Hain Halpa hallista ohiajaessa halvan 15€ kaminapuhaltimen. Käynnistyy 50 asteessa.
Nyt testissä kiukaalla parantamassa lauteen alusen ilmankiertoa ja tosiaan pyörii kiukaalla jo ekan pesällisen jälkeen. Pitää vielä virittää parempaan paikkaan halutun ilmankierron parantamiseksi.

Eilen mittailin, saunan ollessa lämmin, kiukaan päällys oli noin 200°, jolloin puhaltimen jalka oli noin 140°

Kannattaa noilla lämmöillä tarkastaa paljonko puhallin kestää lämpöä ;)
Aika vähän kestää.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:51
« Vastaus #7008 : eilen kello 19:38 »
Ostin retkipakuun pohjapanssarin...

Lähinnä, ettei pölyä tulisi niin paljon moottoritilaan. Alla kun ei ole normaalisti edes muovia, vaan on täysin avoin. Saattaa se hiukan suojatakin. On aika painava pelti kuitenkin. Mitään kevyempää muovista ei löytynyt kaupoista.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:52
  • Oululainen terwaporwari
« Vastaus #7009 : eilen kello 19:53 »
Mulla on ollut puuhellan päällä kaminapuhaltimia kuinka kauan lienee.Nyt näytti että puhallin tuli tiensä päähän,ja ostin Lidlistä uuden.Se oli täys pska,kesti kolme tuntia,palautin ja otin rahat takaisin.Purin vanhan ihan atomeiksi,puhdistin sen,kasasin ja kiristelin ruuvit,rupes pelaamaan taas Thumb

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #7010 : eilen kello 20:54 »
Kannattaa noilla lämmöillä tarkastaa paljonko puhallin kestää lämpöä ;)
Aika vähän kestää.

Tottakai tarkastettu. 345°

https://www.halpahalli.fi/309639051.html

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #7011 : eilen kello 20:58 »
^
Mä oon miettinny joskus samaa, että miten puhallin toimis saunassa.

Näyttää pelaavan hyvin kiukaan päällä -vSaa nähä miten kylessä.
Lauteen alle pitäs saada lämmintä, kun Harvia Legend ei lämmitä sinne.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:13
  • viva la France
« Vastaus #7012 : eilen kello 21:03 »

Kerrohan kuin kävi, kolmen pesällisen jälkeen on lauteen alla + 55c.
Ulkona noi +3 -  - 4 ulkona.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
« Vastaus #7013 : tänään kello 10:05 »
Mä aloitan kotona saunomisen  aina kylmässä saunassa. Mulla on kertalämmitteinen Aito-kiuas AK-57, ja siinähän lämmitysvaiheessa lämmitetään kiuas, ei saunaa. Tai no pikkaisen se saunakin saa kiukaan hukkalämpöä, mutta tuskin siellä enemmän kuin 30-40 astetta on. Lämpömittaria en ole laittanut, kun se on tarpeeton ton kiukaan kanssa.

Mulla on 120cm syvä ylälaude. Voi nojailla seinään ja jalat mahtuu suorana siihen lauteelle ylös. Lauteiden alla on siis paljon tilaa ja ilmankierto on vähän mysteeri. Kun aloitan saunomisen siinä kylmässä saunassa ja heitän kauhallisen löylyä, se jumalaisen pehmeä löyly leviää ympäriinsä ja sauna on jauteiden yläpuolella laakista lämmin. Toinen kauhallinen on sitten outo. Siinä tuntee, miten lauteiden raoista nousee ylös viileää ilmaa. Miten se ilma voi noin päin kiertää tuossa tilanteessa? Niin tai näin, kahden kauhallisen jälkeen sauna on kunnolla lämmin myös lauteiden alta ja saunominen voi alkaa. Ei nouse enää viileää ilmaan lauteiden raoista.

Periaatteessa nuo pari kauhallista vois käydä heittämässä ennen suihkuun menoa niin ei tartteis kylmään saunaan mennä. Mutta teen tuon aloituksen niin, että heitän ensin nokilöylyt pelti auki, suljen pellin, jätän löylyhuoneen oven ja pesuhuoneesta pihalle johtavan oven auki eli tuuletan saunan hyvin ulkoilmalla (myös talvella), lakaisen saunan lattialta puuroskat pois, otan suihkun, suljen ovet ja aloitan saunomisen.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #7014 : tänään kello 11:59 »
Millainen on Tietiksen saunarakennus? Mulla on 70mm hirsi eikä rakennuksessa ole muuta lämmitystä kiukaan lisäksi. Lattia 15mm vesivaneri ilman eristettä. Se aiheuttaa ne haasteet, kun nurkat on lauteen alla pakkasella jäässä ja vähintään koko ajan märkänä.
Mutta tuo Aito-kiuas lämmittää varmasti sitä lattianrajaa vielä vähemmän kuin Legend  ;D