Tekniikkakeskustelut > Vetoautot
Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: K70 - 26.11.2013 kello on 13:19 ---...saako esim. Eberin mukana auton merkki/mallikohtaisen yksityiskohtaisen asennusohjeen?
Tekisi mieli tuommoinen itse ruuvata, vaikkapa sinne lokarin sisään, mutta vaatisi konttorirotalle hyvät ohjeet, kun nykyisten väyläelektroniikkah irviöiden kanssa saa olla pikkusen varpaillaan,
--- Lainaus päättyy ---
Eiköhän. Ainakin Kahalla on merkkikohtaiset ohjeet Weban asennukseen, ne vaan pitää pyytää myyjältä. Ainoa mikä lähenee tähtitiedettä, on lämmittimen kytkeminen automaatti-ilmastoinnin yhteyteen, jotta saisi sen puhaltimenkin toimimaan. Ei ollut monimutkainen mutta senverran omituinen, ettei olisi heti keksinyt.
Oulaa:
Aina ennen lähtöä laitan lohkiksen lämmittämään 1-2 tuntia ja se lataa myös akun ja ne ovat päällä kun webasto toimii .
Tällälailla akkujännite on yli 12,5 kun webasto käy .
Webasto on ohjelmoitu lämmittämään noin puoli tuntia että koppi on mukavan lämmin .
Lyhyenkin matkan jälkeen tomii Webasto kuin junan vessa kunhan akkua latailee kotona lähteissä .
Näin toimin Mersun kanssa .
Adrian kansaa latausajat ovat vielä pitempiä.
Mersussa Exide/Hankook akku ei kestänyt kuin yhden vuoden .
Nyt on 120 euron akku ,ei muista nimeä ,ollut kolmatta talvea.
Fiatissa Motonetin akut ja vielä toimii hyvin .
Eikö tuollaisten Volvojen kanssa kannata hommata vain paremmat toppapuvut jos ajomatka vain puoli tuntia . :o
smy:
Mulla on pösössä menossa nyt toinen akku. Auton käyttöönotto 12/2002 (kilsoja tällä hetkellä 416000 ja mäkun aikoinaan päätin että vaan 400000 tuolla ajan, ei pitäisi päätellä mitään).
Eka akunvaihto tuli joskus 2005 tai 2006 jolloin vaihdoin motonetin 80Ah:n perusakun tuohon, ja sillä mennään edelleenkin. Normaalisti on ollut 15-45min Webaston käyttöä ja tunnin verran ajoa.
Saa nähdä meneekö vielä tämän talven (se eka akku hyytyi silleen että kun webasto oli 10min päällä niin auto ei enää startannut)
Vemppu:
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 26.11.2013 kello on 14:46 ---Eiköhän. Ainakin Kahalla on merkkikohtaiset ohjeet Weban asennukseen, ne vaan pitää pyytää myyjältä. Ainoa mikä lähenee tähtitiedettä, on lämmittimen kytkeminen automaatti-ilmastoinnin yhteyteen, jotta saisi sen puhaltimenkin toimimaan. Ei ollut monimutkainen mutta senverran omituinen, ettei olisi heti keksinyt.
--- Lainaus päättyy ---
Mulla on noiden ohjeiden saamisesta vähän toisenlainen kokemus eli merkkikohtaisia ei oikein ole tahtonut irrota :-/ Asennusliikkeet (ymmärrettävästi) eivät ainakaan täällä päin niitä jaa ihan niinkuin Anttilan kuvastoja.
Webastolle löytyy netistä (taitaa mennä yleensä venäläiselle sivulle) kuvallisia ohjeita mutta Eberille en ole samanlaisia vielä löytänyt niinä kertoina kun olen itselleni niitä etisinyt. Webaston ohjeet on kyllä aika pitkälle opastavia ja sopivat myös Eberin asennukseen.
tsahkali on ytimessä tuossa että se itse lämmittimen asennus on aika suoraviivainen ja minusta enemmän "työpainotteinen" homma. Melkeinp ainoa tarkempi homma on laittaa sisälle tulevan kellon johtoihin liittimien pinnit oikein että skulaa. Ja tietenkin letkujen yms laitto siten että eivät hankaudu rikki tai riko jotain.
Väyläohjatuissa sisäpuhaltimen käyttöönotto on sellainen mikä voi aiheuttaa vaivaa mm. siksi että toiset ilmastoinnit vetävät läppiä kiinni kun niiltä häviää virta eikä ne välttämättä avaudu ihan sillä että puhaltimen kytkee päälle. Lisäksi väyläohjattuun tarvittava (ei liene kuitenkaan ihan pakollinen jos haluaa askarrella) IPCU rele joka puhallinta ohjaa, voi olla kinkkinen ohjelmoitava kun huomioidaan vielä se että millä asetuksilla ilmastoinnin haluaa lähtevän päälle.
Mutta ainahan voi tehdä niinkin että asentelee sen lämmittimen kiinni ja käyttää sitten puhalluspuolen laitettavana sellaisella jolle se on rutiinia. Vetää piuhan (piuhat) lähelle sitä paikkaa minne ohjekin sen pyytää puhaltimelle vetämään niin asentajalla on kevyempi ja nopeampi keikka tehdä sitten ne tarvittavat temput keskikonsolin tms. takana.
AnneN:
Joopa joo- mulla meni koko auto vaihtoon kun akut tyhjeni niin nopeaan. ;D Voi olla että puhallin oli päällä ja tyjensi sen. Mutta monellako on työmatka 100km- jos joutuu auton starttaamaan -30C pakkasista ja työmatka alle 5km, on akku kyllä kovilla koko ajan.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta