Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot

Matkailuautojen käyttövoimavero henkilöautojen tasolle?!?

<< < (48/82) > >>

Oulaa:
No minä haluaisin että puhuisimme verosuunnittelusta niin kuin muissakin yhteyksissä puhutaan.
On perheitä joiden pitää suunnitella menonsa takkaan .
Silloinhan "matkailuauto",tämä veronkiertoversio on edullisempi kuin 9hengen pienoisbussi.
Ja kyllä se matkailusta käy ,toden totta kun monilapsisella perheellä liikut enempi tai vähempi.

Jos tämä verohomma menee ihan älyttömyyksiin niin minä vaihdan kohta pienoislinja-auton itselleni jolla vielä ei taida olla veroluontoisia maksuja ollenkaan .
Jostain kun keksi Mersun tai Transun jossa kaikki istumapaikat ovat kääntöistuimina seinillä ja keskitila pyörätuolipaikkoja  ;D

smy:

--- Lainaus käyttäjältä: Oulaa -  8.04.2018     kello on 14:21 ---Jos tämä verohomma menee ihan älyttömyyksiin niin minä vaihdan kohta pienoislinja-auton itselleni jolla vielä ei taida olla veroluontoisia maksuja ollenkaan .
Jostain kun keksi Mersun tai Transun jossa kaikki istumapaikat ovat kääntöistuimina seinillä ja keskitila pyörätuolipaikkoja  ;D

--- Lainaus päättyy ---

Minä puolestani olen harkinnut että siirrän kaikki elämiseen ja kuluttamiseen liittyvät kulut ullomaille. Kyllä muuallakin osataan säätää maksuja mutta alkaa mennä vähän joka asiaan liittyen yli hilseen.
Kännykkäliittymiä ja sähköä täällä saa kohtuullisilla hinnoilla mutta muuten...

Catiska:
Harkitsijoita on riittänyt joka vuosi milloin mistäkin aiheesta mutta aika harvoin ne toteutetuksi tulee.

Mutta tämän aiheen suhteen voi todeta että paljon oli porua ja kuka syytti ketäkin poliitikkoa tms vaikka koko poru oli ennenaikainen ja sitä kautta hätiköity.

Medialla oma osuutensa asiassa, nostivat otsikoihin asioita jotka oli enemmän kuin vaiheessa. Ja tietty osa lukijoista lähtee niitä sitten innolla lisää riepottelemaan ja paisuttelemaan. Ei kun odotellen seuraavaa aihetta josta voidaan vouhkata, vaikka sitten ilman syytä tai syyn kanssa.

kimi:

--- Lainaus käyttäjältä: Catiska -  8.04.2018     kello on 13:59 ---Löydätkö perusteluita tälle väitteelle? Olen nähnyt kokolailla luotettavista lähteistä lukemia joiden mukaan auton valmistuksesta aiheutuvat co2 päästöt on n 10% sen käytöstö aiheutuvasta päästömäärästä. Näin ollen on tehokasta ja järkevää alentaa juuri käytön aikaisia päästöjä.

Mutta, jos löydät aineistoa tukemaan väitettäsi että ajosta aiheutuvat päästöt olisikin pienemmät kuin valmistuksesta syntyvät niin mielenkiinnolla niihin tutustuisin.

--- Lainaus päättyy ---

Radio-ohjelmaan jossa VTTn asiantuntija pohti eri tekijöitä ja niitten vaikutusta kokonaisuuteen.  Autoa pitää käyttää jos aikoo saada aikaan säästöä, pienellä käytöllä hyväkuntoisella keskikoon auto kannattaa ajaa loppuun ja sitten kierrätykseen.
En muista tarkkaan mikä oli se vuosittain ajettava määrä joka ylitti kannattavuuden, päästömielessä siis. Jos kokonaisuuteen vielä otetaan laskuun uuden auton arvonalennus ja autoilun kokonaiskulut.

Tässä ihan mielenkiintoinen juttu terästuotannosta.
https://yle.fi/uutiset/3-9908906

retkeilijä:
Auton hiilijalanjäljestä

Sanotaan että auton valmistus on 10% uuden auton elämänkaaren hiilijalanjäljestä. Pelkästä hiilijalanjäljestä. Siinä ei ole huomioitu esim. kaikkea ympäristöön ja luontoon vaikuttavia tekijöitä, esim. saasteet, kaivostoiminta ja maapallon hyötymateriaalien rajallisuus.

Valmistuksen osuuden auton hiilijalanjäljestä (ts. päästövero) kustantaa ensi sijassa uuden auton ostaja, vähän käytetyn ostaja pienemmän osan jne. Mitä kauemmin autoa käytetään, sitä pienempi on valmistuksen hiilijalanjäljen osuus ajokilometrejä kohden.

Autoja kannattanee pitää käytössä mahdollisimman pitkään, sillä huolto työllistää ja halvempiin autoihin on varaa myös vähävaraisemmilla ja nuorilla. Eikä niiden käyttöä pidä rajoittaa käyttökielloilla, vaan vähentää niiden päästöjä esim. muilla polttoaineilla ja verotuksella.

Samalla kun uusien kulkuneuvojen hiilijalanjälkeä hillitään kaikin keinoin (kestävyys, huollettavuus, monikäyttöisyys, materiaalien kierrätys, jne.), kannattaa vanhan kaluston käyttöikää pyrkiä jatkamaan.

Voisi ajatella näinkin  ;D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View